Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ble fra 17 mai sykemeldt 100% fram til 8/8-10 Men jeg går ut i permisjon den 28. juni? Hvordan blir det med sykepenger og permisjonspenger? Går dette automatisk?
Gjest Sharazi Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Er det pga bekkenplager? Da bør den stå som den står. For om du er sykemeldt i permisjonstiden, så kan enten far ta over de ukene du egentlig har eller du kan utsette permisjonen. Jeg er 50% sykemeldt, men min lege sykemeldte meg kun frem til den datoen jeg går ut i permisjon. Hvis det hadde vært mistanke om at jeg ikke ville klare meg uten hjelp etter en fødsel, ville jeg bedt henne sykemelde meg lengre. Det er noen som har såpass med bekkenplager, at mannen må hjelpe til hjemme. Da tar mannen permisjonen, mens mor er sykemeldt.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2010 Ja det er pga bekkenplager, men far kan ikke ta ut sin permisjon, han skal heller ikke ha permisjon senere pga at han driver eget firma, enmannforetak, slik at han kommer til å tape mye penger om han tar ut permisjonen sin... Men jeg kan utsette permisjonen min til den 8/8-10 da? Da må jeg vell kontakte nav ang dette? Det går ikke automatisk? Tusen takk for svar iallefall )
E.N Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Jeg jobber selv i NAV og ønsker å gi deg et svar på det du lurer på. Jeg vil starte med å si at det er meget spesielt at du har fått skrevet ut en sykmelding som går helt frem til august. Kan ikke forstå at NAV har godkjent den, da vanlig praksis er å ikke godkjenne sykmeldinger som går over mer enn 4 uker (da må det foreligge helt spesielle grunner). For meg virker det som om at legen din ikke har helt oversikt over regler for utskriving av sykmeldinger, ei heller på fødselspenger. Du lurer på om du kan utsette permisjonen din til 080810. Dette tviler jeg meget sterkt på. Det er selvsagt de tilfeller hvor mor er for syk til å ta seg av barnet, og mor kan da få sykepenger i steden for foreldrepenger. Far vil da normalt være den personen som tar seg av barnet (permisjonen flyttes fra mor til far). I ditt tilfelle er jo ikke dette tilfelle. Det at mor har bekkenplager i svangerskapet kvalifiserer ikke til at permisjonen skal overføres til far. Dessuten sier du jo selv at far ikke skal ha permisjon heller, så hvem skal da passe barnet mens du er sykmeldt?? Dersom din lege mener at du mot formodning er for syk til å ta deg av barnet ETTER at det er født, må lege sende inn legeerklæring til NAV hvor han begrunner hvorfor du ikke kan ta deg av barnet og hvorfor fødselspermisjonen skal overflyttes til en annen person. Det er da NAV som vurderer om de skal godkjenne dette eller ikke. Jeg er selv sykmeldt med meget sterke bekkenplager nå i forkant av fødselen, og nåværende sykmelding går ut den dagen jeg går ut i permisjon (noen uker frem i tid). Dette er helt normalt og det at legen din har sykmeldt deg til langt over termindato er langt fra hverken normalt eller vanlig. Send inn søknad om foreldrepenger snarest og legg ved bekreftelse på termindato. Du vil normalt få foreldrepenger fra 3 uker før termindato og i overkant av 40 eller 50 uker frem i tid, avhengig av om dere har valgt 80 el. 100% foreldrepenger. Og som sagt, dersom du virkelig er for syk til å ta deg av barnet etter fødselsen, kan permisjonen overflyttes fra mor til far- men da må lege sende inn ny sykmelding+legeerklæring til NAV. Håper dette var litt oppklarende. Lykke til.
E.N Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Vil bare presisere at det ikke er noen automatikk mellom utbetaling av sykepenger og foreldrepenger, du må selv sende inn søknad om foreldrepenger til NAV. Mer informasjon om dette finner du på www.nav.no.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2010 Hei E.N Tusen takk for svar. Jeg skjønte heller ikke hvorfor han har sykemeldt meg så langt fram, siden min permisjon starter 28.6.10... Skal på legekontoret imorgen, og da skal jeg spørre hvorfor og om han kan redigere dette for meg, jeg har ikke sendt den inn til NAV enda, så da kan han heller ordne en ny som stemmer. Foreldrepengesøknaden er sendt, så da må jeg bare få ordnet dette med sykemeldingen... Takk for ett utfyllende svar, det satte jeg pris på
Gjest Sharazi Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Fint at det endelig er noen med fagkunnskap her! Vi får så mange forskjellige svar rundt omkring...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå