completely3 Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Jeg skulle ønske noen kan gi meg historiene sine om det å gå over tiden og å bli satt i gang. Frykter jeg kan bli satt i gang, selv om jeg bare er litt over tiden. Har dere har gode erfaringer med å bli igangsatt, eller svært smertefult og voldsomt? Takknemlig for mange erfaringer:-)
Granny Weatherwax Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ble satt i gang på termin med nummer to, men det var fordi vannet gikk dagen før uten at riene startet. Jeg slapp modningspiller og sånn, for jeg hadde allerede over 1 cm åpning, men ble satt på drypp og fikk ligge i en vanlig seng på en fødestue. Det var ganske fredelig i starten, bare jeg og mannen, og så kom JM innom av og til for å sjekke hvordan det gikk. Ganske snart begynte riene å komme og de ble etterhvert vonde. Det gikk veldig sent med åpning, visstnok fordi jeg "jobber mot" riene (ligger i bue og strammer hele kroppen under en ri, jeg har visst ikke så høy smerteterskel), og de økte på dosen med drypp hele tiden, uten at jeg åpnet meg noe mer. Da ba vi om epidural, slik at det kunne hjelpe meg å slappe av, og jeg måtte legge meg i fødestolen. Og det funket som bare det! Drypp og epidural er en fantastisk kombinasjon! Jeg gikk fra 3 cm til 10 cm på ca 1,5 time, uten å ha noe spesielt vondt (fikk til og med gått på do og spist litt midda!), og etter et kvarter med pressrier var hun ute. Hele greia tok 7,5 time fra vi ble lagt inn til hun kom, en helt grei arbeidsdag :-) Så jeg har ihvertfall positive erfaringer med dette! Lykke til!
Ser@fin@ Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Hei hei. (jeg er ikke så veldig flink til å skrive spennede og detaljert. Men her er min historie) Jeg ble satt i gang sist. Kommer nok til å bli det denne gangen også. Jeg var ikke over tiden, men pga stor gutt og 3 stjernekikkere i tidligere fødsler. (4 kg 3 uker før termin) Kjempe fornøyd med å bli satt i gang. Av alle mine 4 fødsler er det den beste. Kom inn om morgenen. Da skulle jeg få modningspille.Men pga at jeg har hatt keisersnitt kunne jeg ikke bruk den pillen. Så jeg fikk modningsgele i stedenfor. (den er ikke så sterk som pillen og dermed tok modningen litt lenger tid enn vanlig) Etter noen økter med gele stanset de modningen på med pga veldig stor på gang på føden. Det gjorde ingenting for min del. Jeg fikk beholde rommet. Dette var i 16 tiden. Kl 18 kom en jordmor tilbake på jobb etter dagskift. Hun syntes det var litt dumt at jeg ble stoppet. Og kom derfor tilbake for å ta seg av meg. Så snilt.... Kl 1830 startet de med drypp. Riene begynte på komme. Etter som klokken gikk ble de sterkere og sterkere. Klokka 2330 kom gutten til verden. Rett og slett en "fantastisk" fødsel. Håper jeg blir satt igang denne gangen også. Masse lykke til. Og du, det er ingenting å grue seg til. Man blir fulgt ekstra godt opp når man blir satt i gang.
Har to godgutter! Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ble satt i gang ved forrige fødsel, ble sprøtet inn gele på formiddagen - dag 13 over termin. Ved 22-23-tiden gikk litt av vannet og gutten kom på formiddagen 14 dager over termin. Absolutt ingen dårlige opplevelser av å bli satt igang.
mammaen til 2+1 Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ble satt i gang to dager etter vannavgang sist. 4 dager før termin. Jeg kom inn på morningen og ble sjekket for modning. Siden jeg hade 3 cm ble jeg satt på drypp ca kl 10. merket noen små svake kynnere før jeg plutselig hørte et knepp og et dunk inni meg og en ny vannblemme gikk. Riene kom 10.30 de var helt overkommelig i begynnelsen. Etterhvert tok de seg opp og kom ganske tett.. (ganske sikker på at det var JM som kjørte på med drypp for harde livet) På slutten kom riene ganske tett og jeg taklet smertene veldig dårlig.. (Hadde ikke sovet på 2 døgn pga av vannavgangen.. så sikkert derfor). Prinsen var ute 12.40 etter 10 min med pressrier. 2 timer og 10 min etter at riene var i gang.. Jeg har ingen vonde tanker om å bli satt i gang og gjør det gjerne igjen..
mammaen til 2+1 Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 jeg leste innleget ditt en gang til.. og for min del ble det litt volsomt på slutten.. men jeg hadde jo en ekstremt rask fødsel og.. smertefult er det uansett å føde.. jeg har stor tro på at desom du er opplagt og holder fokus så klarer du fint å takle både iduserte rier og vanlige.. jeg brukte kun lystgass og selv om jeg (i mitt hode) døde av smerter.. gikk det helt fint og jeg gleder med til neste gang! Så ja.. det kan være volsomt og smertefult å føde.. men det gjelder både igangsatt og vanlig fødsel.. Håper du slipper å gå lenge over tiden.. Lykke til
Gjest Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Ble igangsatt med førstemann med gele. Rieforløpet gikk ganske normalt. Ble satt i gang på morgenen og vandret rundt på sykhusområdet til riene hadde tatt seg kraftig opp og jeg ble innlosjert på et rom. Ulempen min, som kan skje ved igangsetting, er at riene kom veldig tett. Jeg hadde bare 1 - 2 min pause mellom riene omtrent fra de startet til pressriene kom, så det ble ikke så mye tid til avslapning. Brukte lystgass som smertestillende uten at jeg synes det hjalp så veldig. I åtte tida på kvelden var han ute. I ettertid gikk det så greitt at jeg siden har født uten smertestillende ( på ABC klnikk). Men igangsetting ser jeg ikke på som noe skremmende, om det skulle skje igjen.
bondeknøl Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Hei Jeg ble igangsatt med tabl, sånn prostagladin eller hva det nå heter Kom inn lørdags morgen, ble undersøkt og fikk første tabl ca kl 13, nå neste kl 17, og siste kl 23.. Ble så som så med søvn den natta, men fikk da slappa greit av.. Fløy til og fra do og gjorde fra meg, pluss at slimproppen kom sammen med litt blod.. Omtrent kl halv 7 ringer jeg samboeren som kommer med engang, jeg gikk i dusjen mens jeg venta på han... da begynte riene og bli skikkelig vonde, så jeg hadde problemer med å tørke meg.... Ble trilla inn på ei fødestue kl 7. Da hadde jeg 4 cm åpning, så hun tok vannet mitt....... og da bar det i veien!!!! Jeg hadde såpass vondt så jeg sa jeg måtte ha epidural, så det ble bestilt.. heeelt til jeg plutselig måtte presse. Smarte meg sa: "Neeei, jeg kan ikke presse nå" om og om igjen.. Men ikke lett å holde igjen det.. Jordmora kjente på meg og sa: "Joda, bare press du! Her er det full åpning".. det gikk altså så fort, så jeg trodde ikke jeg kunne presse, trodde jeg hadde 5 cm eller noe vettu. Så etter noen pressrier var veslejenta ute.. kl 09.15. Alt virka så fort gjort! Klokka suste av gårde, merkelig! Men jeg klarte meg uten smertelindring og syns selv jeg hadde drømmefødsel, håper på å bli satt igang nå også.. Er litt redd det skal gå fort! Veldig trygt og godt å være på sjukehuset Jeg har absolutt bare positivt å si om det hvertfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå