Tokatter_USA Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Jeg kjenner en mann her i byen som har bedt meg om hjelp til å lage en meny til et flott måltid for en forening har er med i. Medlemmene har nordiske røtter, og hvert år lager han mat fra et av de fem landene. I år vil han lage samisk mat, og han håpet at jeg kunne hjelpe, siden jeg har samisk blod i årene. Men det samiske blodet er ganske nyoppdaget i vår familie, jeg har vokst opp på Østlandet og har aldri vært nord for Trondheim. Så bortsett fra reinsdyr er jeg helt grønn. Mannen er ambisiøs og detaljorientert og vil ha alt så autentisk som mulig, men altså gourmet. (I fjor laget han hele Babettes gjestebud, komplett med innbakt hortulan.) Han skal prøve å kjøpe et eller to reinsdyr og slakte dem. (Hvor mange reisndyr til 40 personer?) Noen forslag? Viltgryte og multekrem har han funnet ut selv, Han skal også få noen til å lage margskjeer så reinsdyrmargen kan spises. Finnes det f. eks. en restaurant som serverer tradisjonell eller modernisert tradisjonell samisk mat, hvor man kan få tak i menyen? Vi har noen måneder på oss. Linker? Bøker? Alt hjelper.
Pooosi Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Bidos! Samenes nasjonalrett, google Bidos å se hvor enkelt det er å lage, å kjempegodt! )
mormor.com Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Hvis dere skal kjøpe to hele reinsdyr må dere prøve å få utnytte alt. koke kjøtt som ikke kan stekes, koke margebein, bidus, stek, blodpannekaker, kjøttsuppe med gryn, blodpølser.
sjøsamen Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 tørka kjøtt og tørka reinsdyrhjerte er jo nydelig som forrett eller snacks. Buljong.... Finnebiff...
Tokatter_USA Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2010 Hva er samibrød? Jeg fikk en link med masse oppskrifter på kranglesiden av sug lut, men det stod ikke noe om brød. Er det en spesiell oppskrift?
Tokatter_USA Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2010 Tusen takk for gode tips! Jeg visste jeg kunne stole på DiB!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå