Gå til innhold

Vanlig at helsepersonell "torturerer" pasienter som virker bevisstløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg kollapsa på en fest på lørdag. Hun lå helt livløs på bakken, men hadde puls og grei pust. Pupillene reagerte også på lys, men ellers var det ingen reaksjon fra henne. Ble til at vi ringte legevakta og de kom for å hente henne. Det første personalet gjør er å stikke en finger bak øret hennes for å kjenne etter om hun føler smerte, som de sa. På legevakta var det en sykepleier som kløp henne i låret og armhulen og så kom legen og trykket hardt på ribbeina hennes. Hun reagerte jo ikke på noe av dette, og legen trykket enda hardere før han til slutt ga seg.Var på nippet til å stoppe ham selv. Det hele var en veldig skremmende opplevelse, først at hun bare kollapsa slik, men jeg synes også det var skremmende å se hvordan hun ble behandla av personellet. Er det vanlig? De strøk jo over øyenvippene hennes og kunne slå fast at hun ikke var bevisstløs. Hvorfor måtte de skade henne også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de får "kick" av å torturere pasientene sine... Det er jo hyggelig med sånne som deg som setter tydelig pris på innsatsen helsepersonell gjør det de kan for å få oversikt over situasjonen og hjelpe pasienten. De skadet henne ikke, de skulle sjekke hvor bevisst hun var. Er du veldig ung?

Skrevet

Hvordan skader fikk hun egentlig? Ribbensbrudd f eks? Siden du sier at de skadet henne,,,

Skrevet

Helt vanlig. De må jo fastslå akkurat hvor "ute" vedkommende er, og følsomheten for smerte er en god indikator.

Skrevet

Tortur? Reaksjon på smerte er en vanlig test ja. Det er ingenting i nærheten av tortur.

Skrevet

En kamerat av meg jobber i abulansen, og han sier at det er veldig ofte at (spesielt ungdommer) "faker" at de er bevistløse. Da pleier de å påføre dem ganske stor smerte (men uten å gjøre skade) for å sjekke om de virkelig er "borte" eller om de reagerer på noe vis.

Trassig, syns han, men "fakere" er faktisk et stort problem og tar opp masse ressurser som burde brukes på andre.

Skrevet

Hva slags svar er dette? Jeg har aldri opplevd en slik situasjon, og jeg synes det var skummelt at en lege trykket så hardt han kunnet på brystet til min venninne. Jeg opplevde også helsepersonellet som veldig uhøfflige og ingen greide å gi hverandre beskjeder.

Skrevet

Derfor jeg skrev "tortur".

Skrevet

Blåmerker og sår etter negler på lår og armhule, hodepine og i går slet hun veldig med å bevege seg pga smerter i ribbeina, men blitt bedre nå.

Skrevet

bedre at de klyper på en person skikkelig blåmerke, enn at de medisinerer en person som ikke trenger det og dermed utsetter ham/henne for fare.

Vi har hatt førstehjelpskurs med en som er ambulansepersonell, og han sa at det var slik de skilte på ekte bevisstløshet, fakere og "svimere" som bare er fjerne. De kan finne på å klype, klemme hardt rundt brystene til kvinner, klemme hardt på nervepunkter osv. Ingen av delene er farlige å gjøre, og er mennesket virkelig bevisstløst, så merker de ikke hva som har skjedd.

Det er helsepersonellet ikke snakket med deg har vel med at du ikke er familie, og strngt tatt ikke har noe med tilstanden hennes ifra deres ståsted.

Skrevet

Unnskyld meg, men "kollapset på en fest" høres veldig ut som overdreven drikking (a la 15 tequila shots). Kanskje dere venninner burde ta litt ansvar for dere selv, i stedet for å klage på helsevesenet?

Skrevet

Det gjør ingen skade, men å trykke på brystbeinet med knokene er smertefullt, bare prøv på deg selv. De gjør dette for å se hvor alvorlig bevisstløs hun var. Det er ikke nok å bare stryke over øyenvippene. Reagerer man ikke på smerte, så er tilstanden meget alvorlig. Selv en meget beruset person som har stumpet av reagerer på slik smertestimuli .

Skrevet

Du hade vel ikke krav på informasjon om hennes tilstand? Er du hennes nærmeste pårørende? Du er uvitende, og det er forsåvidt greit. Men du beskylder helsepersonellet for å skade henne. Har du virkelig ikke tenkt på at det var en hensikt med det de gjorde? Du gikk utifra at de bare ville plage henne? Det vitner om umodenhet, derfor antar jeg at du er veldig ung.

Skrevet

Hun hadde drukket 3 shots og en halv øl, så ikke særlig overdrevent. Og jeg klager ikke på helsevesenet, jeg bare spør om dette er vanlig. Er det noe å klage på er hvor dårlig organisert alt var.

Skrevet

Nå skriver jeg jo at de ikke greide å gi beskjeder til hverandre. F.eks. om hvor borte hun var. Jeg synes det er unødvendig at hele 3 mennesker måtte forsøke å påføre henne smerter, kunne ha holdt med 1 eller 2. Og jeg skjønner jo at de gjorde det for å teste hvor borte hun var, og hun hadde jo merker etter det som skjedde dagen etter.

Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Det blir gjort for å sjekke graden av bevissthet, hvordan og om hun reagerer på smerter.

Hilsen ambulansesjåfør :)

Skrevet

Hun reagerte jo ikke på noe av det som skjedde.

Skrevet

De var gjerne usikre og ville trippelsjekke tilstanden. Eller så skjer ting fort i en slik situasjon, og kommunikasjonssvikt kan forekomme. Synes det er bedre at de er sikker enn at de antar ditten eller datten. Jeg synes du er veldig kritisk og følsom, du skal være litt mer takknemlig for at vi har et helsevesen som tar seg av ungjenter som drikker for mye. Det er de sikkert ikke lei av...

Skrevet

Det var jo selvfølgelig derfor de fortsatte å prøve ulike metoder. Hadde hun reagert på det første de gjorde ville de jo ikke gjort noe mer

Skrevet

Desto viktigere er det vel å sjekke igjen, da vet du.-)

Skrevet

Ja, men da fikk de sjekket det da :) Det er helt vanlig å gjøre, så hun ble på ingen måte utsatt for noe unormalt eller voldelig, selv om det kan virke brutalt å se på.

Hilsen amb.sjåfør

Skrevet

smertestimuli kalles det, ikke "tortur". Og ja, det er helt vanlig.

Grunnen til at dette ble gjort flere ganger er for å se om hun kan reagere på en type stimuli. Som tidligere nevnt her, det er ikke uvanlig at ungdommer (som jeg får inntrykk av at dere er) faker at de besvimer.

På legevakten jeg jobber kommuniserer vi hvertfall... og skader ikke pas, men selv om legen har forsøkt med smertestimuli gjør jeg det samme.

Skrevet

De testene du forteller om her HI, de lærte jeg på førstehjelp kurset som var en del av førerkortopplæringen for 15 år siden.

Så ja,jeg ser på disse testene som helt vanlige

Skrevet

Hi, du er litt paa jordet her! Tortur???

Jeg har jobbet paa nevrokirurgisk avdeling, der foregaar slik "tortur" hver eneste dag! Det er faktisk helt noedvendig for aa evaluere en bevisstloes pasient......

Synd at du opplevde hendelsen om "ubehagelig" og skummelt, men det er nok heller venninnen din sitt ve og vel som skal ivaretaes i slike situasjoner, ikke ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...