Gå til innhold

KAn man spise dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem i dag etter lang reise og var så enormt sulten, åpnet kjøleskapet og der lå det en pakke pølser (kjøpt og åpnet i går). Av alle ting spiste jeg en "rå" med en gang for å slukke sulten litt..

Nå i etterkant har jeg såå dårlig samvittighet for å ikke ha varmebehandlet den før den ble spist....

Tror dere dette kan være farlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du:)

Syntes ikke du skal bruke så mye energi på å bekymre deg om noe du har gjort- du kan jo likevel ikke gjøre om på det..

Nå skriver du ikke noe om hvordan pølse det er, men antar det er en helt alminnelig grill eller en wiener tatt gårsdagen i betraktning. Hvis du leser på pakken står det mest sannsynlig at det er "sånne og sånne involder" som er kogt i en eller annen tarm- altså er de varmebehandlet ved høye temperaturer før du kjøpte dem, i motsetning til feks spekepølser som er røket og ikke varmebehandlet. Når man tilbreder wienerpølser ligger de jo bare å damper seg varme i vann som har vært kogt, de kokes jo ikke, så ser ingen grunn til bekymring da jeg antar at det er med henyn til Listeria monocytogenes du bekymrer deg. Om pakken ble åpnet i går eller for flere dager siden ville heller ikke bety det helt store med hensyn til denne bakterien da den fint kan vokse i lukket pakke, derimot vil det være av betydning hvor fersk den er (lang tid igjen til utløpsdato).

Så gå i seng med god samvittighet med din pølse i maven :)

Skrevet

tror d går bra :D jeg har spist uendelig mye rå røkte kjøttpølser fra gilde i svangerskapet, gått helt fint :D

Skrevet

Så bra,

Ja det er helt vanlige grillpølser fra Gilde,

Har egentlig ikke vært så veldig bekymret over hva jeg har spist i hele svangerskapet, men fikk det plutselig for meg at dette ikke var bra, og fikk knall dårlig samvittighet... Er vell hormonene som spiller meg ett puss :)

MEn tusen tak for beroligende svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...