Gå til innhold

Bekymret for babyens vekt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var jeg igjen og det begynner å slå meg: om seks uker har jeg termin og jeg skal føde igjen..... Det var jo ikke akkurat behagelig å presse ut en baby på 4,5 kg sist gang selv om jordmor presterte å kommentere: Du føder som en katt...............................

I morgen skal jeg til kontroll hos fastlegen og jeg funderer på om jeg skal ta opp vekten til datteren min og høre om muligheter for å få estimert størrelsen på denne babyen. jeg var igrunnen irritert for at jeg ikke ble tilbudt det sist gang siden den legen jeg hadde den gangen sa at babyen var stor. Jeg mener, er det ikke mulig at bekkenet kan være for smalt for babyen f.eks.

Nå vet jeg jo at bekkenet mitt klarer en stor baby, men jeg klarer liksom ikke å slappe av. De kan sikkert ikke gjøre mye med saken likevel men kanskje jeg hadde vært mer mentalt innstilt.

Ville dere spurt om ultralyd for noe slikt /har noen gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstejenta mi var 4700g da hun kom en uke før termin. I tillegg hadde jeg styrtfødsel, rakk ikke frem til sykehuset, hun satt fast osv..

Så jeg har bedt om vektestimering. Får den i uke 32. Jeg var tydelig på det fra første stund, og min JM var helt enig etter at jeg fortalte om siste fødsel.

Mulig jeg ber om igangsettelse også siden vi har et stykke til sykehuset. Vil has en mer kontrollert fødsel denne gangen. Spesielt hvis nr tre også nærmer seg 5 kg.

Skrevet

Jeg fikk estimert veldig stor baby sist (ble undersøkt av andre årsaker) og hadde en dårlig førstefødsel med stor blødning og rifter. Jordmoren min prøvde å be Riksen sette meg igang rundt termin, men det var visst overhodet ikke aktuelt. Fødte en gutt på 5,5 kg. og 38 rundt hodet 8 dager på overtid.

Nå skal det sies at den fødselen gikk veldig fint. Hadde en erfaren jordmor og fødte uten annen smertelindring enn vann. Mye bedre fødsel enn med førstemann som var 1,5 kg mindre...

Skrevet

Jeg snakket meg legen min om bekymringen min og i dag var sf-målet mitt også gått endel forbi den røde streken på diagrammet. Jeg er klar over at sf-målet ikke nødvendigvis gir et riktig bilde, men magefølelsen min sier at jeg bør være på vakt. Jeg fikk henvisning fra legen så nå får jeg vel bare vente og se om jeg får innkalling til ultralyd.

Det er hjelper på å høre historiene deres. Takk!! =)

Skrevet

Mitt første barn var 4300 gram ved fødsel 16 dager før termin for noen år siden. Jeg har derfor allerede hatt vekstestimering i uke 32 og ny estimering ved uke 39.

Nå ved fullgåtte 40 uker skal jeg igjen diskutere dette med min fastlege i slutten av denne uken. Alle mål ligger nå på det normale, dvs barnet er nå målt til ca 4000 gram. Denne vekstestimeringen kan jo variere veldig +- 20% er jeg fortalt. Men allikevel er det greit å ha en pekepinn på hvordan det ligger an.

Ta det opp med din lege du:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...