Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å lage en handleliste over det jeg mangler den første tiden og så bare ballet det på seg. Har alt av utstyr og klær den første måneden, mangler bare stellebord og sengetøy.

Men så tenkte jeg (mens jeg leste her inne): hva med lammeskinn? Ekstra dyne? Større dyne? Klær i str 62 og oppover? Varme dresser? Brystpumpe? Blir helt svett jeg nå

Som kommende alenemor har jeg ikke allverdens å rutte med. Men hva har dere skaffet inn til den første tiden? Har dere handlet inn alle klær til det første året eller tar dere endel som det kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting går fint an å kjøpe brukt, evnt låne :o) ikke stress med at du må ha alt, morsomt er det å handle litt da babyen er født også. Og husk, det kommer mange med pakker da nurket ditt er født :o)

Skrevet

tar litt etter litt vi.. ikke all verdens av penger her el...

har nesten ikke noe klær.. kommer til og få en del når Vesla kommer til i juli...

brystpumpe gidder jeg ikk kjøpe før jeg vet at må ha det.. de klarte seg før i tiden uten det så...

Skrevet

Vil bare anbefale deg aa kjoepe minst mulig ;) man innbiller seg at man trenger saa utrolig mye med enn hva man egentlig gjoer!

Ta heller og finn ut underveis hva du har behiv for, butikkene er jo aldri langt unna ( med mindre du bor virkelig paa landet?)

Stellebord feks, ikke sikkert du trenger det! Jeg kjenner mange som bare har stellematte og legger den oppaa vaskemaskinen, gulvet, kommode osv.....

Brystpumpe er det jo heller ikke sikkert du trenger, vent og se

Og gaa paa finn.no, der ligger det saa utrolig mye fint og pent brukt. Kan spare masse penger.

Ikke stress, lite vits i aa kjoepe masse greier bare fordi det staar her inne at det er et must!

Skrevet

ta det litt som det kjem :-)

kjøp inn litt kle i dei minste størrelsane. du får kjempemasse! trur vi fekk 11 bukser i str.62 då vi fekk nr.1, så måtte ut og bytte litt... og du kan gå og handle etter fødselen og :-)

vent med større dyne, lammeskinn er litt sånn luksus som ein sikkert greier seg fint utan. Varme dressar ville eg venta med, veit jo ikkje heilt kva størrelse ungen er når den treng det heller... brystpumpe ville eg ha venta med og.

men er jo alltids greit å kjøpe utstyr på salg, så om det dukkar opp noko du veit du kjem til å trenge, så ville eg kjøpt det :-))

Skrevet

Takker og bukker mine damer :D

Senker skuldrene nå og tar heller en runde etterhvert. Og mye får en jo brukt så....

Skrevet

Jeg kjøpte svært lite FØR ungen kom, bortsett fra noen få klær, sengetøy og gulpefiller. En aner jo ikke åssen ungen er før den kommer ut. Blir jo litt sløseri med penger dersom du kjøper en haug av ting du IKKE trenger, men som "kunne vært kjekt å ha"...En må jo bli litt kjent med ungen først og se hva den trenger, ikke hva DU syns ungen trenger ;)

Jeg har kjøpt en stellemadrass som jeg har lagt oppå en kommode som jeg har stående og er kjempe fornøyd - da kan jeg bruke kommoden etterpå babytiden er over.

Har også kjøpt en haug av brukte ting, bilstoler, vogn etc. Kan anbefales. En trenger jo ikke å ha alt nytt heller...

Jeg har også prøvd å tenke litt fremover - slik som at det nå selges ut vintertøy til halvpris - så kjøper jeg det ca 2 str større enn jeg trenger pr i dag slik at jeg sparer litt penger til vinteren igjen (har en gutt på 2.5 år og venter en baby nå disse dager) fordi pengene strekker aldri godt nok til når årstiden endrer seg.

Lykke til hvertfall :)

Skrevet

..dessuten sanker man vel inn endel klær og utstyr til jul og når barnet har bursdag. Vil kjøpe minst mulig klær før jeg trenger det.. :)

Skrevet

Du trenge jo ikke kjøpe inn ting før du virkelig trenger det. Og klær kan jeg love deg at det får du sikkert så mye at du har nok fremover. Husk å bytte i større str om du får mye lite, for det blir lite brukt om du har for mye i en str.

lammeskinn kan være kjekt å ha, men du kan jo ønske deg et?

Og du får etterhvert nok av tid til å trå på kjøpesentre til å handle inn det du evt mangler av ting det neste året......

Skrevet

eg fikk mangen klær til eldste mann...bytt de klærene du har for mangen av,er du heldig har du nok klær det første året...ikke kjøp dette nå, da får du dobbelt opp...brystpumpe er greit å ha,men ikke nødvendig helt i begynnelsen:)

slapp av, den utstyrslista er ofte alt for lang...en trenger bare litt av det:)

Skrevet

trenger ikke lammeskinn, mine har vært så varme at det har vi bare kunne brukt på vintern. Pumpe har jeg lånt, med 1 mann ble den brukt masse, med nmr 2 har den vært i bruk 2 ganger, syns egentlig det er mer effektivt og håndmelke. Kjøp en stellematte og legg på gulvet, fungerer kjempefint og tar lite plass. varme dresser trenger du ikke, klær får du masse av, så slapp av :-)

Skrevet

Støtter de andre her - ikke kjøp alt du tror du trenger! Du får mye av venner og familie :-) Hvis det er noe du ønsker deg spesielt feks lammeskinn så kan du jo ønske deg det...?

Etter hvert så finner du selv ut hva du mener at barnet ditt trenger etter hvert. Jeg er selv ivrig tilhenger av å kjøpe fint brukt (finn.no) og vi venner i mellom deler og byttelåner oss i mellom. Det er så mye som fint kan brukes om igjen av flere babyer, det trenger ikke være helt nytt. Og så det er det hyggelig å kunne være hverandre til nytte slik også :-) Spander på dere noe nytt en gang i blant hvis du har lyst, og gled deg ellers over alt det fine som selges brukt. :-)

Jeg dropper stellebord og legger stellematten på vaskemaskinen. Sparer både penger og plass. Det eneste jeg ikke vil arve er madrass og dyne :-) Lykke til og gled deg nå over babyen, og ikke la kjøpepresset ta energien din!! :-)

Skrevet

Til tips så selger de lammeskinn på barnas hus til 199,- (hvis du melder deg inn i sms-klubben, kan melde deg ut igjen etterpå). Jeg hadde ikke lammeskinn til første, født på denne tiden.. kjøpte lammeskinnspose på salg som jeg tok i bruk på høsten (kan jo også kjøpe pose brukt t høsten!). Ellers så har de jevnlig salg på lammeskinn både her og der hvis du følger med i tiden fremover.. (har jeg handlet så er det typisk at 1-4 uker etter er den varen på salg!)

Ekstra dyne? Større dyne? Nei, trengst ikke. Større dyne når tiden er inne.

Klær i str 62 og oppover? Varme dresser? Nei, vent og se hva du får i gave, her brukte jeg kun 50 og 56 første 3 mnd! Og så meld deg inn i kapahl og lindex klubben så får de hele tiden rabatt-sms på 25% på et plagg eller hele kjøpet. Har brukt det masse, spart kjempe mye totalt sett. De har også sånn 3 for 2 med bodyer/bukser som er helt perfekt, gode og myke! Og så kommer jo høstsalget. På barnas hus har de ofte salg på ulltøy, 99,- for en del, og ellers så har de jo tom & trine (sparkjøp). Syns de er litt små i str. i forhold til janus men det er jo bare t å gå opp en str. så dette kan du jo holde utskikk etter til høsten/vinteren (ca. fra str. 68 og oppover).

Brystpumpe? Dette er noe jeg ville hatt klart hjemme da, endte opp med brystbetennelse og måtte kjøpe en elektrisk m/utstyrspakke pga det var det eneste de hadde der og da.. det ble dyrt det! Du kan jo kjøpe den brukt (mange selger nesten ubrukt) på nettet, så har du den klar, og selge den videre til samme pris igjen om du ikke får brukt for den. Alle jeg kjenner har hatt bruk for brytspumpe, så jeg tror ikke du vil angre.. Syns også det er salg på disse hele tiden.. og hvis du kan reise t sverige så kostet de rundt 400,- NOK for avent manuell brystpumpe der sist jeg var der (happyland svinesund).

Stellebordet som er best i test er billigstellebordet til ikea, ca. 200kr. Har hatt det til første og syns det har vært helt perfekt. Hadde tenkt å bytte det ut nå, men har ikke funnet noen bedre som har vært verdt å kjøpe, så her blir det stående.. (brukes fortsatt til 2åringen her, så er gooodt brukt!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...