Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Diskuterte dette med ei venninne. Hun har et eget skap fullt av vasket og tom emballasje, mens hos meg havner det rett i søpla. Virker for meg som en veldig rar vane (jeg har jo bokser og annet som er kjøpt med tanke på oppbevaring av mat, og bruker disse. Det har hun også, men mener hun trenger begge deler...) Dette er ikke ment som kritikk til verken dem som kaster eller hvem som vasker og oppbevarer, jeg lurer bare på hvem av oss som er "normale"?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Jeg sparere på noen, men da kun om jeg vet at jeg skal bruke det til noe spes.. Ellers så kaster jeg det.. Kan jo ikke ta vare på alt heller..
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Jeg tar vare på det for jeg er glad i å plukke bær og sylte om høsten eller lage store mengder mat/bakevarer og fryse ned. Hvorfor kjøpe emballasje hvis man får "gratis" når man kjøper varer man uansett trenger? Jeg lærte vanen av min mor og hun av sin mor, så det er vel en "gammeldags" greie.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Tar vare på noe. Spiser ikke så mye is, så isbokser blir det ikke så mange av. Tar også vare på noen syltetøys/barnematsglass, med tanke på sylting i løpet av sommeren.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Kan også legge til at jeg har lært det av min mor og mine bestemødre. Bestemødrene mine var kanskje ekstreme da, for det tok vare på ALT av plastemballasje. Rømmebokser, yoghurtbegre ol.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Hehe... Venninnen min tar ikke vare på rømmebegre altså Men kan sikkert stemme at det er noe man har med seg fra eldre generasjoner... Har en del bær o.l. i fryseren, min bruker kjøpte plastbokser i ulike størrelser til det også jeg. Ikke noen dyre bokser, mesteparten fra ikea, bare så det er sagt. Er visst jeg som er unormal her, og ikke venninnen. Det blir hun nok glad for å høre:) HI
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Sparer på litt ja, for jeg vat at i desember så skal ungene ha med seg noen til skole eller barnehage. Har måtte tømme syltetøy glass før for dette. Også er glass kjekke til å ha dyr i, bare spikre noen hull i lukket. Har slike man kan kjøpe i lekebutikken, men ungene finner de ikke når de skal ha de. Alltid kjekt å ha slike ting om man skal male også, de kan bare kastes etterpå. Sette pensler i whitesprit osv.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 Isbokser skal ikke brukes til feks. matbokser som man har med seg på jobb, eller oppbevaring av mat, sånn generelt. Så lenge deg ikke skal fryses, da går det greit. Den plastembalasjen er godkjent for frossenmat, men ikke for oppvarming i micro eller oppbevaring av mat i kjøleskap osv. Så vet dere det
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 Isbokser går helt fint til oppbevaring av all slags mat, så lenge man venter til maten er avkjølt før man legger den oppi.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #10 Skrevet 18. mai 2010 http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.7012436 Utdrag : "Det er vanlig å bruke gamle isbokser, plastspann og bærkurver til å ha matrester i. Slik emballasje er i utgangspunktet ment for engangsbruk. Produktene bør ikke brukes på nytt til kontakt med annen mat enn det som de opprinnelig var fylt med." Jobber nemlig med is, og har fått beskjed om å opplyse om at isbokser ikke skal brukes til oppbevaring av mat, når folk spør om det. Ikke det at HI spurte om dette akkurat nå, men det er greit å vite likevel.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #11 Skrevet 18. mai 2010 Nei, nei, nei..! Hater rot i kjøkkenskapene, og det blir det jo fort når man må stue vekk alt dette. Men ikke er jeg flink til å sylte heller, å matrester går ofte i søpla.. Så jeg trenger de strengt tatt ikke:)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #12 Skrevet 18. mai 2010 Da bør fabrikkene forandre merkingen av emballasjen, for sånn som det er nå er det ingen ting som tilsier at man ikke skal kunne vaske og fryse ned bær for eksempel i boksene.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #13 Skrevet 18. mai 2010 De som er eksperter på området, pleier ikke være fullt så bombastiske når de spørres og skal svare muntlig. Da understrekes det bare at man ikke bør legge mat som ennå er varm opp i isboksene. At isbokser ikke skulle passe til fettholdig mat, som det også er blitt påstått, virker nokså merkelig, siden is inneholder en del fett.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #14 Skrevet 18. mai 2010 Ikke sant, for merkeringen av plasten tilsier at den kan vaskes og at den er beregnet på mat. Hvis man ikke skal kunne vaske den etter bruk bør det stå det på pakken. Inntil det gjør det bruker jeg med glede gamle isbokser til å lage ny is og fryse bær :-D
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #15 Skrevet 18. mai 2010 Har en stor isboks som snart er tom. Hva kan jeg bruke den til? Her blir slikt kastet siden det tar sånn plass
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #16 Skrevet 18. mai 2010 Til restemat av alle slag, enten det er kaker eller middag eller noe annet. Dere spiser vel ikke opp alt hver bidige gang? Eller kaster mat som ikke er blitt spist opp? Utenom mat er de dessuten egnet til andre ting, som f.eks. til rengjøring av malerpensler.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #17 Skrevet 18. mai 2010 Her spiser vi restene dagen etter, maten er i gryten fra dagen før:)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #18 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har bare hyller i langskapet mitt på kjøkkenet, og isboksene til Hennig-Olsen (to-liter boksene) er geniale til å ha Toro-poser og sånt oppi. De passer perfekt oppi der, og jeg får bedre oversikt
ellen-propellen Skrevet 18. mai 2010 #19 Skrevet 18. mai 2010 Jeg bruker mye tomme isbokser til småleker. Feks barbie sko,smykker og børsteting. Syltetøy glass bruker jeg gjerne til perler.Da fjerner jeg labelen slik at det er lett å se hvilke perler som er der. Og mannen bruker isbokser og syltetøyglass på "verkstedet " sitt. Perfekt til skruer,skiver,muttere,spiker og alt slik rotedill. Isboksene da til større ting:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå