Nea og juniors mamma Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Lille gull er 15 mnd og har denne vinter/våren hatt gjenntatte runder med forkjølelse og hoste (med surkling og piping). Vi har vært til legen med henne som sier alt høres greit ut, men når jeg selv har astma og allergi og pappaen anstrengelsesastma er jeg selvfølgelig bekymret. Jeg vet hun er for ung til å bli utredet nå, men lurer på hvilke erfaringer dere med små astmabarn gjore dere da de var rundt året. Setter stor pris på svar.
Hildemor fra vest Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Hva sier legen nå dere har vært på konsultasjon da? Har hun ikke fått tilbud om medisiner?. Vår lillegutt har heller aldri fått konstantert at han har astma men har har symtomer på det ved forkjølelse. Han står på flutide og ventoline når han blir forkjølet;-)
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Barnelegene pleier gjerne ikke å kontatere astma før ungene nærmer seg skolealder (tro de kaller det barneastma før det) Nå er eldstemann over 5 år, og har fortsatt ikke fått konstantert astma på sykehuset. Noen av testene er litt vanskelige, og de tas gjerne ikke før i seks års alderen. Han bruker ventoline og flutiid hver vinter, klarer seg stort sett uten på denne tiden. Hvis legen har hørt piping(ikke bare surkling) er det ettter min erfaring litt rart at det ikke er testet astmamedisin på han.... Lille snuppa her, snart 11 mnd, går nå på sin tredje runde med astmamedisinerm nettop pga piping i lungene, og mye hosting på nettene. lykke til
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 har dere vært hos fastlege eller barnelege? hvis dere har vært hos fastlege,be om henvisning til barnelege, er uansett en barnelege som skal undersøke barnet for astma. har en gutt på 5år,som har hatt astma i alle år,og går på medisin året rundt,og forstøver i værste perioder,og han var ikke særlig surklete,men han er kjempevanskelig å lytte på,så må en erfaren til for å høre det, stille astma kan man si,men han har astma, vært teste på voksentoppen,med herjetester av div slag, pef blåsing,røtgen og alt. så få henvisning om dere ikke har vært,og har dere vært,så be om å få komme med henne når hun er tett,så de kan lytte da,evt ta røtgen og slik også. og til hælladussan: min gutt har konstantert astma, ikke barneastma, men også pga div andre sykdommer han har,så er ikke helt riktig å at de gjerne ikke kaller det astma før det, astma er astma, uansett om de er 6mnd eller 5 år
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Jeg sa ikke noe om at ikke NOEN fikk diagnosen tidlig =) To av mine nevøer fikk konstatert astma før de var to år, de er begge avhengige av forstøver gjennom hele vinteren og våren. Men det er VANLIG å utsette diagnosen til de er noe større. =) Sånn er det her i Kristiansand hvertfall! (selv om det alltid finnes et par fastleger som slenger rundt seg med diagnoser de ikke har greie på....) Og nei; astma er ikke astma Er nyanser her også =) Min bror hadde også"barneastma" Var sterkt plaget(innlagt flere ganger, fast på forstøver) til han var ca 7 år, etter det har han ikke hatt noe =)
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 og jeg sa heller ikke noe om at du sa noen ikke fikk det..gjorde jeg vel? vel..hva er astma..jo det er en betennelse i bronkiene,så ergo,astma er astma, ja,er forskjellige grader av det,har jeg ikke sagt det ikke er,men astma er og blir astma, er spade er en spade,så om det er som du sier,barneastma eller astma,så er det jo astma. og tror ikke fastlegene slenger rundt seg med diagnoser så lenge de ikke er sikkre på det,dessuten henviser en god fastlege vidre til en barnelege så setter de diagnosen. Har aldir hørt at det er vanlig å utsette diagnose til de er større,så den var ny for meg,og kjenner en haug med barn som har astma. og bra for broren din å bli kvitt det,kjempeflott
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Det er min fastlege som sa at det ikke skal settes diagnose på barna når de er så små (babyer) for i de fleste tilfeller er det en luftveisinnfeksjon... Og han sa at det ikke er mye poeng å sende tuppa 10 mnd på sykehuset, for ho er for liten til de fleste testene. Og som han sa; " jeg skal ikke stille diagnosen, det skal en barnelege på sykehuset gjøre" Eldstegutten min var på sykehuset for ikke så lenge siden, men han sliter litt med noen av testene (bl.annet den der med å blåse opp balonger på pcen...) , og da er det jo vanskelig når de er enda mindre! var derfor min lege sa at det var litt for mange fastleger som "slengte" rundt seg med diagnoser.... =) Er foresten ute etter tips til litte tuppa mi...; hun er snart 11 mnd, hoster noe HEFTIG, ofte småfeber, og litt "pjusk" føler ikke ventolin ofg flutid har samme effekt hos henne som hos storebror..... Tips til hva jeg skal gjøre...=) Er så fortvila, for det ødelegge søvnen så veldig, og ho virker litt sliten......
Nea og juniors mamma Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2010 Har vært hos barnelege da hun i det første tilfellet også hadde feber sammen med de andre symptomene. Legen mente han ikke hørte noe på lungene hennes og derfor ikke var noe infeksjon. Til tross for foreldrenes sykehistorie var det bare en vanlig forkjølelse hos gullet ble det konstantert. Nå, etter flere runder med forkjølelse med hosting og harking begynner jeg å lure. Har hørt at om de små har tre eller flere slike perioder gjennom året er det stor mulighet for at det er astma i bunn, vi er over de tre allerede. Mulig jeg bør få fastlegen til å henvise henne til en lungespesialist for barn så jeg ikke går rundt å bekymrer meg videre.
trebarnsmamma84 Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 eg har hatt 2 unger med barneastma...jenta var 3 mnd når ho fekk diagnosen....guten var 1.5 år...guten har hatt da verst..går dagleg på medisin,babyhaler,og forstøverapparat når han har dei verste periodane sine... Me ha vore innlagt med begge to pga dette...Guten går til kontroll 1 gang i halvåret på sjukehuset...!!! Jenta er no 5 år,og har det delvis vokst det av seg..Gir ho efedrin når ho blir tett.det hjelper veldig på ho.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå