Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Er for tiden på aap, har søkt skole til høsten, men er forsinket i utdanning pga sykdom så må gå 1 semester uten støtte. Kan nav hjelpe meg frem til jeg får rett på støtte i januar 2011? Er under 26 år, og har aap frem til 31.august. Noen som har tips til hva jeg skal gjøre? Kan ikke jobbe ved siden av skolen, og må ta igjen disse poengene før jeg får støtte. Hva kan jeg forvente av nav etter at stønadsperioden er ferdig, er det bare takk og farvel, så jeg må klare meg selv?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Er du under 26 år, og ikke kommer innenfor unntaksreglene, må du nok ta opp studielån slik som alle andre. Hvilken støtte har du krav på i januar?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 I januar får jeg rett på støtte fra lånekassen. Må ta igjen 30 studiepoeng, før jeg får rett på støtte fra de igjen. Men hva kan jeg gjøre i mellomtiden? Hva kommer nav til å gjøre når jeg stønadsperioden min på aap går ut? Er det mulig å få forlenga den ut desember slik at jeg kan gå skole? Kommer fortsatt til å være i behandling!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Det er svært sjelden noen kommer inn under disse. Vilkåret er at man må ha en sykdom som gjør at man ikke greier fullføre utdanningen innen rammen på 3 år feks, og man trenger lenger tid. Men jeg anbefaler deg å ta kotnakt med saksbehandleren din og se om dere kan finne en løsning på det. Kan være at man kan innvilge videre aap til deg til januar, da du ikke skal ta et helt utdanningsløp gjennom nav. Usikker.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Skal ta kontakt med nav i morgen å høre. Men tenkte det var greit å prøve å sjekke det ut selv først, så jeg på en måte har noe å slå i bordet med Håper de vil innvilge dette, slik at jeg kommer meg på beina igjen. Men hvis jeg ikke har krav på aap, hva vil da skje etter 31.august? Ny stønad? Eller står jeg der da uten penger i det hele tatt? Tusen takk, for svar og hjelp
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Vanskelig å si. Var jeg din sb. ville jeg prøvd å fått forlenget din aap dersom du ikke hadde mulighet til å ta opp studielån. Som du sier skal du fremdeles gå til behandling. Konsekvensen av at du ikke får videre aap ville jo vært at du måtte ha søkt sosialhjelp eventuelt. Dette vil jo gå av kommunebudsjettet, og det er verre enn at du får aap.... Du KUNNE jo hørt om du kunne få delta på kvalifiseringsprogrammet i i en periode, men dette kommer jo an på hvor mange de har inne etc. (Les om Kvalifiseringsprogrammet på nav.no om du ikke vet hva det er) Men nå er ikke jeg din sb. og ikke kjenner jeg saken din godt nok heller, du vil ikke stå uten penger - det er det som er så flott med velferdsstaten. Kan desverre ikke gi deg noe å slå i bordet med, men nav skal hjelpe folk tilbake til arbeidslivet, og da er det litt selvmotsigende om det skal stikkes kjepper i hjulene for deg.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 NAv gir kunn stønad under utdanning til de som er under 26 år hvis de kommer inn under unntaktsregler. Det vil i praksis si at du må være i en svært avvikende utdanningssituasjon, f.eks at du har et lyte som gjør at du ikke kan ta utdanning på normert tid (f.eks blind/døv, psyksk utviklingshemmet, svært alvorlig grad av ADHD osv)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå