Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 betaler da de for dere alle? Er ikke det naturlig? (forutsatt at de har god økonomi selvsagt)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 De insisterer alltid på å betale, enda vi slett ikke forventer det og gjerne betaler selv. Vi har ikke dårlig råd på noen måte heller, men foreldra våre har naturlig nok mer frihet enn oss siden de har voksne barn og har nedbetalte hus, pluss godt betalte jobber. Så da er det jo greit nok.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 noen ganger betaler de, noen ganger betaler vi, noen ganger deler vi! Vi er tross alt 2 voksne par som begge har like gode inntekter. Forventer aldri at foreldrene mine skal betale for meg, men selvfølgelig er det hyggelig hvis de tilbyr seg:)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Hvis de inviterer, betaler de. Men som regel foregår det ikke sånn da restaurantbesøkene ofte blir bestemt kort tid i forveien, og da betaler vi hver for oss. Må sies at jeg tjener mye bedre enn begge foreldrene mine, samboeren min tjener enda mer igjen - vi forventer absolutt ikke at andre skal betale for maten vår, foreldre eller ei. I tillegg spiser vi middag hos foreldrene mine 1-2 ganger i uka, så du kan jo si at de betaler for middagen, bare at vi er hjemme :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Hver betaler for seg. Voksne folk kan da ikke automatisk gå ut fra at foreldrene skal betale vel??
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Nei, de som inviterer betaler. Selv om mange ser det som naturlig, så hadde nok vi syntes det var merkelig at vi inviterte våre foreldre på middag ute og så skulle de betale.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 De insisterer som regel på å betale, men vi forventer det aldri. Vi har høyere inntekter enn dem, men de har bedre økonomi totalt sett fordi de ikke har gjeld.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 betaler vel ca annenhver gang. syns det er like naturlig at vi betaler som om at de betaler.. hvorfor er det naturlig at foreldrene betaler? er det ikke snakk om 4 voksne mennesker som er ute å spiser?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Nå som vi har hatt veldig dårlig råd så betaler oftest de. Etterhvert er det kanskje ikke slik lenger. Samboerens foreldre har ikke råd til det, så der betaler vi hver for oss.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 Vi er veldig sjeldent ute og spiser med mine foreldre, men inviterer de pleier de å betale. Er vi sammen og finner ut at vi må spise noe så pleier vi å betale for hvert vårt. Jeg forventer ikke at mine foreldre betaler igrunn.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #13 Skrevet 17. mai 2010 Hvis hun har invitert oss ut, så hadde jeg tenkt at hun kom til å betale. Men så er hun alene og tjener dårligere enn jeg og min mann. Så egentlig hadde det vært mer naturlig at vi hadde spandert på henne. Jeg hadde uansett tilbydd meg å betale, så kunne hun heller insistere på at hun skulle ta regninga om det var meningen. I og med at jeg har levd med en alenemor et helt liv, som har slitt økonomisk, så har jeg aldri vært forvent med at jeg skal få alt påspandert. hadde jeg hatt to foreldre som bodde sammen og tjente greit, så hadde jeg antakeligvis forventet at de spanderte om det var de som inviterte oss ut.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #14 Skrevet 17. mai 2010 Noen ganger betaler de for oss alle. Dersom de ikke gjør det pleier de å betale for barna.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #15 Skrevet 17. mai 2010 Hvis de inviterer oss, så betaler de, men som regel avtaler vi bare at vi skal gå ut sammen og spise, og da betaler vi hver for oss.
OsloMor Skrevet 17. mai 2010 #16 Skrevet 17. mai 2010 Pappa betaler, men har jo penger selv og forventer ikke at de skal gjøre det. Det er i sannhetens navn veldig koselig gjort:-)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #17 Skrevet 17. mai 2010 Ja da betaler de. Men vi ute å spiser med de kanskje sånn hvert tredje år så føler ikke akkurat at vi driver å snylter på de.
serin@ Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Jeg er student og alene så her er det en selvfølge at mine foreldre betaler. Når jeg får meg jobb om et års tid vil jeg nok tjene mer enn min mor, da blir det nok mer naturlig at vi deler på det. Min far derimot har meget romslig økonomi så der blir det nok aldri naturlig at jeg skal betale noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 Ja, de betaler. De har ganske god råd, begge er høyt utdannede og i jobb, med nedbetalte lån. Jeg er alenemor og student. Har flere ganger prøvd å protestere og forklare at jeg ikke forventer det, men de sier at de gjerne vil, og jeg vet at de mener det. Så nå protesterer jeg ikke mer, men takker pent i stedet.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #20 Skrevet 17. mai 2010 Hvis de inviterer oss ut for å feire noe spesielt eller liknende betaler de. Om vi inviterer dem for å feire betaler vi for alle. Om vi bare er sammen betaler vi hver for oss.
Ranveig R Skrevet 17. mai 2010 #21 Skrevet 17. mai 2010 Det er utruleg sjeldan vi er ute og et, med foreldre eller utan. Det einaste må vere dersom det er eitt eller anna spesielt høve, og vi er invitert ut av den grunn (type 30 års bryllaupsdag var det sist trur eg). Då betaler dei naturlegvis, sidan dei har invitert til "fest". Ellers pleier foreldra mine forholdsvis ofte å komme på middag her. Dei pleier då å ta med noko mat/betale litt for handling, så ikkje vi betaler alt. Ser ikkje noko automatisk i at foreldre skal betale for voksne barn (med mindre det er slik at foreldra har god råd og dei voksne barna har såpass stram økonomi at dei ikkje hadde gått ut og ete viss ikkje foreldra hadde invitert dei). Om begge parter har bra økonomi, ville eg sett det mest naturleg så betale kvar for seg/dele rekninga eller eventuelt betale annankvar gong.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2010 #22 Skrevet 17. mai 2010 Vi er sjelden ute og spiser, maks en gang i året og da har mine foreldre invitert og betalt. Samme med svigers.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #23 Skrevet 18. mai 2010 mine foreldre betaler, svigers betaler aldri (og det irriterer meg, for de har veldig god råd, men betaler aldri noe til oss, og får aldri noe ordentlig)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2010 #24 Skrevet 18. mai 2010 Vi spiser nesten aldri ute selv, og det gjør ikke foreldrene mine heller. De gangene de inviterer oss alle sammen på middag på restaurant så betaler pappa hele regningen, men da er anledningen bryllupsdag/bursdag, eller noe annet de vil markere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå