Gå til innhold

Røyk og alkohol i prøvetiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Lurer egentlig på hvordan dere gjør det med alkohol og røyk i prøvetiden? Jeg er sosial røyker, men kutter tvert den dagen jeg får positiv test. Men i mellomtiden...??!! Går jo noen dager fra EL til man vet helt sikkert, så jeg må innrømme jeg har både drukket vin og røykt littegrann. Tenkter liksom at om jeg ikke er gravid, så har jeg i allefall kost meg litt. Surt å "holde seg på matta" for ingenting. Vet jo det ikke hjelper på fruktbarheten, men orker ikke stresse med alt enda. Dessuten er det vel mange som har tatt seg en fest eller 2 før de plutselig finner ut at de er gravid?

Hva sier dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde avstått totalt fra både røyk og alkohol i en prøveperiode. Mange tenker sikkert at det ikke er så farlig og det går jo stort sett bra, men noen ganger kan det også gå galt. Tenker man heller vil sitte igjen med en ren samvittighet dersom man skulle oppleve å spontanabortere. Da vet man ihvertfall med seg selv at det ikke var noe en selv gjorde for at det eventuelt ender galt.

Har selv hatt en spontanabort som jeg mistenker er pga mitt forbruk av rusmidler og festing. Jeg fant desverre ikke ut at jeg var gravid før det allikevel var forsent (var ikke akkurat planlagt heller) og derfor ikke kunne kutte ut driten tidligere.

Unner ingen å oppleve noe sånt.

Ønsker deg lykke til med prøvingen =)

Skrevet

Jeg røyker ikke så jeg har ikke det problemet.

Når jeg sluttet på pilla var holdningen slik at etter EL skal jeg ikke drikke, men det ble for meg bare dumt å ikke kunne drikke de gangene bare fordi jeg KANSKJE kunne være gravid.

Jeg ønsker nå å leve livet tilnærmet normalt selv om vi kanskje skulle bli med barn. Derfor er holdningen i dag at jeg hygger meg med alkohol (de få gangene det skjer) til jeg sitter med en positiv graviditetstest i hånda. Så sant jeg ikke er mange dagene over IKM og fremdeles ikke får positiv test da. Da kan man jo kanskje prøve å klare seg uten sånn i tilfelle rottefelle.

Skrevet

Det er utrolig lett å si at man skal holde seg unna alkohol og tobakk i prøveperioden, men ting er ikke alltid like svart og hvitt.

Noen ganger tar ikke prøvingen noen få måneder, noen ganger tar den også år.

Man kan ikke bare sette hele livet på vent heller.

En liten spire i magen deler ikke blod, eller får næring fra moren før i uke 6. Så kontroll jentene her inne har på syklusene sine, ser jeg ikke noe problem med hverken røyke eller drikke i prøveperioden annet enn at det kan nedsette fertiliteten.

Dersom jeg hadde gått over IKM derimot, ville jeg nok holdt meg unna frem til en forsinket TR eller positiv test.

Lykke til

Skrevet

Det anbefales for fruktbarhetens del å avstå totalt fra både røyk og alkohol i prøvetiden.

På den andre siden så tror jeg litt på det at det er viktig å hygge seg og slappe av.

Jeg har kjørt avhold på røyk og alkohol mellom EL og TR og unnet meg en fest en og annen gang mellom TR og EL, men enda ikke lyktes så kjenner at jeg har litt *gifaenholdning* til det, virker som det skal ta sin tid og da har jeg lyst å nyte livet og alt inntil det skjer, nå når sommeren kommer så blir i allefall jeg mer sosial og også gjerne med alkohol innvolvert.

Kommer nok til å ta det litt pent med både røyk og alkohol og ikke ta helt av når det er fest, men heller ikke avstå.

Jeg er også sosialrøyker eller festrøyker om du vil og stumper den umiddelbart når en test er positiv.

Skrevet

Takk for alle svar. Hyggelig å vite hva andre tenker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...