yasmina Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Er det OK hvis man f.eks gaar ut en gjeng paa 10 stk at en foreslaar at man bare splitter regningen paa 10 uten aa ta hensyn til at man ikke har spist aa drukket det samme. Er det ok hvis det blir 20 kr ekstra, 100 kr ekstra ?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Depends. Tenker at om det er folk (alle) som har god råd er det kurrant å dele på 10. Men om man har noen deriblandt som kanskje sliter litt og som har spart inn (valgt vann i steden for vin feks) for å ikke velte budsjettet blir det kanskje feil å dele på likt. Så jeg hadde kanskje latt vær å dele på likt, i tilfelle noen kom særdeles skjeivt ut av det. Mvh
ellen-propellen Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Om alle er med på det som ble bestillt så ja. Men jeg liker helst å betale hver for oss.
Musemor med tre søte små Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Det kommer litt an på. Med noen av mine venner splitter vi regningen alltid likt. "Ok, jeg kjøpte en litt dyrere rette enn deg, men deg gjorde også du sist" holdning. I det lange løp går det ca opp i opp. Med andre gjør vi det ikke. Det er typisk de som ikke drikker alkohol, de som kjøper alltid det dyreste, de som drikker mye mer enn alle andre og lignende.
Tommage♀♂ Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Vi gjorde det en gang på julebord. Jeg hadde kun hovedrett, 2 øl og en baileys, og måtta da betale 800 kroner for dette. Nesten 400 mer enn jeg hadde spist og drukket for. DET var surt det.
Gjest Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Det er jo veldig vanskelig å vite om det blir 20 eller 200 kr ekstra pr pers da. Så nei, jeg synes ikke det er ok. 1) fordi hver enkelt må få styre over sin egen økonomi, og selv bestemme hvor mye man vil legge i en slik kveld. 2) fordi det er ufint å legge egne utgifter over på andre (jeg hadde gremtes om jeg hadde brukt mer enn andre og sett på at andre betalte for mitt forbruk) 3) fordi det er utrolig trist at enkelte kanskje takker nei til hele selskapeligheten i frykt for at de andre legger opp til et løp de selv ikke ønsker / har råd til å finansiere.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 om alle spiser og drikker sånn tilnermet likt så er det helt kurant og dele regningen. om det blir 100 kr mer eller mindre på noen syns jeg ikke gjør så mye. men om noen drikker og andre ikke osv så blir det jo helt feil og dele likt på alle. det mest irriterende som fins er folk som skal dele på krona likt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 altså. folk som skal ha tilbake 20 kr, osv.
tante grusom master of law Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Hvis alle har spist noenlunde likt så er det greit. Jeg og sambo var på julebord for et par år siden. Spiste bare hovedrett og drakk vann fordi vi var blakke, så foreslår folk å dele regningen. Jeg nekta plent, og ble uglesett. Det ga jeg blanke i. Jeg gadd ikke å gi 800kr i tips for å sponsre andres drikke. Regner med at de andre forsto det da de ble erdu.
Miss Foster Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 For min del hadde ikke det vært ok nei. Uansett hvor liten eller stor den ekstra summen hadde blitt. Er alenemor og drikker ikke alkohol, så jeg er lite interessert i å være med på å sponse de som drikker, samt at jeg har et budsjett jeg må greie meg på, og da teller hver krone.
Lea Laus Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 Ikke ok for min del heller. Hadde blitt veldig utilpass av det. Rett og slett fordi jeg fortiden ikke kan unne meg luksusen av å gå ut å spise i hytt og pine.. Da er det kjedelig å måtte ut med mer enn hva man selv har spist/drukket når man sitter der med vannglasset sitt og prøver å være økonomisk.
yasmina Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2010 Godt at flere syns det er en uting. Var paa denne lunsjen i gaar med en gruppe som ikke er mine omgangsvenner. Vi hadde lunsj og noen hadde von og kaffe , selv hadde jeg bare vann. Drt ble foreslaatt at regningen skulle deles paa 10 og jeg sa at jeg syns egentlig det var unoedvendig da det ville bli over 100 kr dyrere enn hva jeg egentlig skulle betale. Ble overkjoert og endte opp med aa betale saa masse og syns det hele var ganske irriterende. Hadde det vaer 10 kr saa hadde det vaert noe annet... Dessuten saa er hele prinsippet med deling en uting saa sant ikke alle var enige i det paa forhaand.
ellen-propellen Skrevet 18. mai 2010 #14 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har ingen problemer med å betale en 100 lapp mer totalt for ett måltid ved deling.Det jeg får problemer med er alkoholen. Vi er ute og spiser med venner som liker god vin.Om vi er 10 stykker som er ute og spiser, og de andre skal ha flere flasker rødvin til mangfoldige 100 kroner- da vil ikke jeg dele siden jeg ikke drikker rødvin. Enten så betaler jeg for mitt, eller så må dette være avtalt før man bestiller.
Tired mama Skrevet 18. mai 2010 #15 Skrevet 18. mai 2010 Hvis alle er på samme nivå, så gjør vi det som regel alltid sånn. Men om det sitter f.eks. noen gravide der og ikke drikker alkohol mens alle andre bøtter nedpå, blir det feil å dele regninga likt. Da synes jeg faktisk man skal betale for det man selv har konsumert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå