Gå til innhold

Noen som har noen gode tips til hvordan få sove om nettene???

Anbefalte innlegg

Skrevet

...jeg er bare i uke 30 så det blir litt vanskelig hvis jeg bare skal sove fire-fem timer pr natt (som ikke er sammenhengende engang) i ti uker:-(

Flere med samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt! Har slitt med det siden ca uke 27, er 36+6 idag, og sliter sånn fortsatt. En spesialist på kvinneklinikken sa at jeg kunne gjerne ta et par paracetter før jeg la meg, det ville roe ned kroppen. Jeg har bare tatt én paracett en sjelden gang, men merker at det hjelper de gangene jeg har gjort det. Du kan dessuten få skrevet ut sovetabletter, men jeg ville ikke ta dem fordi det ikke er forsket nok på effekten det har på babyen...

Skrevet

Jeg har samme problem. Magen er liksom litt tung når jeg ligger på siden, men det hjalp med en liten pute på den siden magen er på, slik at det ikke blir så tungt. Mellom bena også.

Legen frarådet meg sovetabeletter fordi det også virker inn på babyen...sier seg kansje selv at det ikke er så bra :)

Skrevet

http://www.babyplaneten.no/productdetails.php?product=1940

Denne kan funke om man sover dårlig pga tung mage. Jeg har ikke testet den selv, men ønsker meg en =)

En annen ting jeg er totalt avhengig av, og som jeg også måtte ha forrige svangerskap er ørepropper!

Jeg klarer å sovne uten dem, men etter dobesøk på natten må jeg putte dem i for å klare å sovne igjen. Jeg klarte til og med å sovne igjen etter et 17maitog gikk forbi klokka 7 i dag takket være mine kjære ørepropper.

Jeg anbefaler ørepropper i voks, som man kan forme med fingrene og lage en spiss på tuppen som man stapper inni øret. Ikke bruk de standard "skumgummi" øreproppene, de tetter ikke ordentlig, og gir deg sår i øret etter langtidsbruk.

En annen ting som kan funke er kamillete, og legg deg aldri sulten, men heller aldri stappmett. Kroppen blir rolig etter å ha spist litt.

Noen sverger også til sovebind foran øynene. Det har jeg ikke prøvd selv, men det skal jeg jammen meg teste i kveld. =) Det er uansett lurt å ha det mørkt på soverommet, og luft ut før du legger deg sånn at det er frisk luft på rommet.

God natt til deg ;)

Skrevet

Jeg har ikke problemer med å sovne på kvelden, men våkner alltid så tidlig. Da finner jeg ingen god stilling, magen kjennes tung og alt det der. Har funnet ut at det beste for meg da er å stå opp og så heller legge meg igjen noen timer seinere. + at jeg ofte sover litt på ettermiddagen. Da får jeg hvertfall nok søvn i løpet av døgnet.

Skrevet

Jeg har den dreamgenii puten, den er god, men ikke SÅ god. Sovner ikke før langt ut på natta, blir ikke mange timene med søvn her. Har sovet dårlig i 10 uker allerede, så kommer vel til å være helt utslitt når babyen kommer. Eneste jeg har prøvd som hjelper litt, er å bli massert på ryggen/bekken med en sånn kinesisk muskelavslappende olje, sover litt bedre de kveldene samboeren min gjør det. Vurderer å prøve paracet, men liker ikke å ta det for mye heller, redd jeg "må" ha det hver kveld hvis det hjelper.

Skrevet

Min oppskrift på søvn:

- 2-5 min massasje rett innen leggetid for avslapping og blidgjøring av ryggen (sitt feks på gulvet med knærne på en pute og hvil overkroppen på sengen/sofaen så maven "henger fritt") (viktig å vise kæresten at jeg er superglad for de 2 min, istedet for å syte over at ikke det er 10..)

- en god bok som jeg kan ligge å lese i og komme i avslappet modus med

- ørepropper

- noe til å ha over øynene hvis jeg våkner når det er lyst (ofte en sort singlet-venner seg til det)

- pute mellom lårene/knærne og en ekstra sammenrullet dyne til å kunne lene benet over så jeg kan variere min sidestilling litt (så kan maven "henge litt" mellom meg og dynen) mellom helt på siden og halvt på siden

- flaske vann tilgjengleig (med tut)

- hvis jeg har sure oppstøt drikker jeg melk, og legger jerntabletten klar på nattbordet så jeg kan ta den etter en tisse-pause (istedet for rett før sengetid som jeg ellers pleier)

- drømmer om en heisekran som kan snu meg om natten ;)

-litt mosjon og frisk luft hver dag

Men, jeg våkner jo på natten og må på toalettet. Hvis jeg ikke sovner relativt raskt igjen, kikker jeg ikke på klokken (for å unngå å tenke at "nå er det bare 2 timer igjen" osv), finner min bok frem igjen og starter "forfra". Føles det som det er morgen og jeg er sulten tar jeg en liten skive brød og et lite glass melk før jeg går i seng igjen.

Ja, og så unngår jeg å tenne for lyset når jeg går på toalettet om natten, samt at mitt leselys er peilet inn på boken eller er svakt så ikke det "stikker" meg i øynene og holder meg våken istedet for å virke avslappende.

Skrevet

Jeg har denne Dreamgenii puten som det er link til over. Det er rett og slett den beste invisteringen jeg har gjort i dette svangerskapet! Kjøpte den egentlig fordi jeg hadde endel vondt i ryggen og ble egentlig litt skuffa over at puta ikke var så støttende som jeg hadde sett for meg. MEN, etterhvert som jeg ble større (er nå 34 uker) så har den rett og slett vært uunnværlig! Det var ikke før jeg overnattet hjemme og hos svigers uten puten og kun hadde vanlige puter til å støtte opp mage og rygg at jeg skjønte faktisk hvor mye den hjalp. Var forferdelig ubehagelig og vondt uten denne og fikk ikke noen god sovestilling i det hele tatt. Var helt ødelagt om morgenene. Sover jo ikke sammenhengende uansett for jeg må mye opp og tisse osv, men sovner fortere og sover mye bedre og behageligere med denne puta.

Dette er min oppskrift:

- Bygger opp med ekstra dyne og 2-3 puter slik at man får en jevn og fin overgang fra hodet til øverst av rygg/skuldre. (Må komme litt opp for ellers har jeg problemer med å puste.)

- Dreamgenii puten som støtter rygg, mage, lår og ankler.

Rett og slett genialt...for meg anyway :)

Skrevet

jeg er i uke 36 og har ikke sovet noe særlig siden uke 20:(. jeg sover vel kanskje tilsammen 4-5 timer per natt, men det er ikke sammenhengene og jeg må bruke lang tid, og mange søvnløse timer i senga for å få disse timene. mitt problem er urolige og brennende føtter (har prøvd magnesium, masasje, ulike vitaminer og fotkremer, hjelper ikke) og bekkenløsning. først bruker jeg mange timer på å få sovne, deretter våkner jeg mange ganger per time fordi jeg har så mye bekkensmerter. i tilegg våkner jeg for å gå på do, og hver hang tar det sin tid før jeg får sovne igjen. jeg er kjempe sliten og kan bare håpe på at jeg skal finne frem noen skjulte urkrefter når fødselen er i gang;)

Skrevet

Min sove-oppskrift:

En 3-åring som skravler i ett sett hele dagen, og som spør om alle ting og som vil tegne og male og leke og hoppe og danse og handle og bli lest for fra morgen til kveld.

En 1.5-åring som klatrer og løper og hopper og rydder(kaster leker på gulvet) og synger og herjer med storesøster hele dagen lang.

Når kvelden kommer og gullungene sover, da er jeg så utslitt at å ikke klare å sove ikke er et alternativ engang! Jeg sovner som en stein, og sover så lenge jeg bare klarer før det er liv i leiren igjen!

(Jeg elsker ungene mine over alt i verden -og enda litt til når de har sovnet!)

Skrevet

Jeg er i uke 32, og sover bare annenhver time om natten, for hver gang jeg snur meg får jeg bekken vondt... Men er nå 100% sykemeldt... No kan jeg sove på dagtid også... :o)

Skrevet

de dagene jeg trener, sover jeg utroooolig godt:) Trener 30-60 min annenhver dag på Crosstrainer/ellipsemaskin. Er sterkt plaget av bekkenløsn, men på den maskinen så går d faktisk fint å trene allikevel. Har du ikke mulighet til å trene på senter eller hjemme, så gå tur en times tid om kvelden kanskje? Frisk luft og trening vil kanskje hjelpe?

Lykke til:)

Skrevet

Jeg legger to hodeputer oppå hverandre, og en som skal støtte i ryggen og en under magen, og så legger jeg meg på siden så magen hviler på den ene puta samtidig som den i ryggen gjør at jeg ikke tipper andre veien hvis jeg snur meg litt om natta. I ørene har jeg sov i ro, store ørepropper - så våkner jeg ikke hvis mannen begynner å snorke litt utover natta, og stenger ellers alle andre lyder ute. I tillegg har jeg en spray fra Body Shop som jeg kan ha på hodeputa med beroligende oljer som visstnok skal gi en dyp og god søvn! Syns den virker jeg :)

Selvsagt sover jeg noen ganger ekstremt dårlig og er oppe 4 ganger om natta på do og får ikke sove et par timer midt på natta - da ligger jeg bare og hviler og gleder meg til mini kommer. Og så tar jeg igjen det tapte på dagen, for da er jeg som regel drit trøtt og sovner som en stein!

Skrevet

Vi fikk en ny natt og hverdag da jeg og mannen min flyttet på hvert vårt rom. begge sover bedre og er mer opplagt. Vi gjør det ikke hver natt, men gjerne etter de dagene jeg er ekstra sliten og trenger litt påfyll. Har bare 40 dager igjen jeg da, så da kan jeg orke å sove noen netter alene.

Skrevet

Haha.. Skriver under på den selv om jeg kun har ett barn :)

Skrevet

Jeg har også dreamgenii puten, og sover mye bedre nå når jeg har den.

Jeg våkner fortsatt i løpet av natten, men jeg sovner fort igjen.

Skrevet

Jeg har også kjøpt meg dreamgenii puten og den er vel verdt pengene. Jeg kjøpte den i uke 30 pga vond rygg og dårlig søvn og det ble en helt ny verden ;) Er nå i uke 38 og sliter litt med nattesøvnen igjen (samboer sier at jeg "ormer meg" om natten) men tror det hadde vært mye verre uten den nye "kjæresten" min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...