Gå til innhold

Hva er det med alle disse liksombunadene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter festdrakt!

Er ganske lei av å høre folk kalle det for bunad når det faktisk er noe helt annet. Er jeg rar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, litt rar i mine øyne ;)

Skjønner ikke helt at folk orker å kave seg opp over sånt (og jeg har selv bunad som jeg har hatt i 18 år)

Skrevet

Enig med hi.Bunad er bunad og drakt er drakt...

Skrevet

Jeg er også litt fanatisk på det der. Bunad er håndverk, festdrakt er noe man kjøper på Cubus.

Skrevet

Borsett fra Nordlandsbunaden som jeg har, så ser jeg ikke forskjell på bunader og festdraker. Bryr meg egentlig ikke så mye om hva andre velger å kalle sine klær. Hadde sikkert kalt det bunad jeg også, ellers hadde vel vedkommende blitt fornærmet over at jeg ikke visste at det var en xxxxbunad.

Akkurat som bunad er noe stort, absolutt alle jenter over 15 går i bunader her.

Skrevet

Eg kaller alt for bunad.....og eg er veldig gla i bunaden,og går ofte i den,og kler ungane ofte i den....!!!

Skrevet

syns også at bunad er bunad og drakt er drakt...

Skrevet

Bunad er bunad for voksne, men jeg må innrømme at jeg sier bunad om festdraktene til barna.....

Skrevet

Hehe, jeg er egentlig enig med deg Dibbende mamma, men jeg tar meg selv hele tiden i å kalle det ungene skal ha på seg i morgen for "bunad". Og det er vitterlig ikke bunad, men festdrakter kjøpt på vanlige klesbutikker. Må skjerpe meg!

Men - jeg er av den mening at min Bergensbunad er en bunad, så der firer jeg ikke ;)

Skrevet

Bergens bunad er bunad:-) Men har ikke vært det så mange år. Den har jeg også.

Jeg sier også bunad til småttisene sine drakter,men føler ikke det blir det samme som til voksne. Når frøkna blir 7 skal hun få Berges bunad også:-)

Skrevet

Dollypopp og Mozell

Bergensbunaden er faktisk en drakt (desverre). Jeg har trodd at den de siste årene har hatt status som bunad og med stolthet kalt det for bunad, men den er jo ikke på Husfliden sin hjemmeside. Så da kan den jo ikke være godkjent som bunad. :-(

Skrevet

Når dere først snakker om Bergensbunad

Dette sier Bunadsrådet

Bunad- og folkedraktrådet har ikke "godkjent" bunader siden 1967. Vi gir i dag uttalelser om hvordan bunaden samsvarer med det gamle draktmaterialet.

Det er riktig at Bergensbunaden ikke er sendt inn til Bunad- og folkedraktrådet. Vårt arbeidsområdet omfatter i dag ikke konstruerte bunader som f. eks Bergensbunaden.

Om det er lokale nemnder eller enkeltpersoner som har "godkjent" denne bunaden kjenner vi desverre ikke til.

Siden den ble utarbeidet i 1956 og har vært i bruk i lang tid vil nok mange oppfatte dette som en bunad.

Siden dette er 4-5 år, så lurte jeg på når bunaden ble godkjent som bunad, og av hvem?

Skrevet

Bunadmafia & moralpoliti;forén eder!

Skrevet

Jeg har en Løkendrakt, men den er godkjent som bunad. Derfor sier jeg at jeg har bunad.

Men enig i at alle de forskjellige billigtypene til barn er festdrakt, selvom jeg har fortalt alle at min gutt skal ha på bunad (fra NameIt) i morra. Dårlig uvane... ;-)

Skrevet

Jeg sier bunad til alt, det være seg bunad, festdrakt, stakk osv... Ser ikke forskjell jeg...

Skrevet

Dette viser at bunadpolitiet ikke er en utdøende rase...

Alle vet da at alle disse barnevariantene stort sett er kjøpt på diverse klesbutikker. Kan vi ikke heller glede oss over farger, tradisjon og glade unger i togene enn å trekke fram DRAKT og BUNAD?

Jeg har selv sittet og administrert rettighetene til en av våre mest kjente bunader, men jeg liker ikke ekstremisme innenfor dette uansett.

Barnebunader er jo bygd over de tradisjonelle bunadene, så de har jo en viss historie bak seg.

God 17. mai!!

Skrevet

Jeg har også en drakt som ikke er godkjent som bunad. Den kostet over 30 000 og er laget på lik måte som bunader, eneste som skiller er at den ikke er godkjent.

Jeg kommer aldri til å kalle det noe annet enn bunad! Hvis jeg sier jeg har festdrakt tror folk jeg har en slik drakt man kan kjøpe på sparkjøp til noen få tusenlapper.

Ungene mine derimot har festdrakter, kjøpt i butikk.

Skrevet

Jeg er enig med deg ! Festdrakt er ikke bunad.

Skrevet

Nå svarte jeg Hi, som sikter til alle disse fantasidraktene til ungene som ikke er stedsbundne og basert på tradjsjoner fra opprinnelsesstedet. Bare masseprodusert i liksomgammelstil. Det er forskjell på det.

De liker jeg ikke, og har ikke hatt på ungene slike. Enten har man bunad som viser hvor man stammer fra, eller så kan man la være.

Jeg har btw alltid trodd at jeg har drakt, men det viser seg at den er en bunad...

Skrevet

Hvordan vet du at hi sikter til festdrakter for barn? Det skiver hun nada om! Hun skriver festdrakt, og lengre ned, så nevner hun også Bergensbunaden - som er festdrakt for voksne.

Skrevet

skjønner ikke at man har andre ting å plages over..helt utrolig...om det er festdrakt eller bunad..ja det er mye å plages over..haha

Skrevet

Beklager så meget. I rest my case. Har ikke lest hele tråden.

Det var ihvertfal det JEG siktet til.

Skrevet

Jeg er enig, hi...

Bunad er bunad. Festdrakt er noe heeeeeeeeelt annet...

Skrevet

Personlig er jeg kjempestolt av "bunaden" til lille Matilde, selv om denne er egenkomponert og ikke en egentlig bunad. Jeg kaller det bunad uansett. Hvem bryr seg.

Lagt bilder på profilen, forresten. Hun var verdens fineste i dag! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...