***lykkelig mamma*** Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Kjenner jeg blir litt deprimert når jeg leser alle innleggene om vekt her.. Folk som skriver inn har lagt på seg 3 - 10 kg og er snart fødeklare, selv er jeg 32 uker og har lang på meg 12,5 kg, har enda 8 uker igjen og kan legge på meg masse enda.... Er dette så unormalt da?? Føler det iallefall slik når jeg leser om vekt her inne... Andre som føler det slik??
Gjest Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Hehe, husk nå på at de som har lagt på seg litt mer enn 2-3 kg gjerne unngår å svare, eller i det hele tatt åpne, sånne tråder. Det er helt normalt å ha lagt på seg 12-13-14-15 kg i uke 32 og du går det av deg igjen med litt amming og turgåring etter fødsel:)
JuniAnkerHansen Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Med førstemann la jeg på meg 25 kg. Gikk ned alle sammen igjen iløpet av det første året etterpå. Nå med nr. 2 har jeg lagt på meg 19 kg hittil og har 12 dager til termin. Alle er forskjellige, så du må ikke bli deprimert av det! Du ligger jo helt innenfor normalen for vektøkning da
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 frstegangs 33+3 og lagt på meg 7-8kg.. men jeg gikk ned 5kg i starten så med de kg så har jeg lagt på meg 12-13kg
Lillegull-juli2010 Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har blitt litt overrasket over hvor lite folk går opp. De fleste jeg har snakket med har gått opp totalt 16 - 30 kg. Jeg har selv gått opp snart 10 kg og er 30 uker på vei. Jeg synes det er litt mye, men jeg spiser normalt og det ser ikke ut som om jeg har lagt på meg så mye andre steder enn magen. Det MÅ jeg jo ha gjort, men det virker veldig naturlig. Hadde en uke hvor jeg var fortvilet over at jeg kunne gå opp så mye, men nå går det helt greit. Føler meg vakker, faktisk! Det skal jo synes at man er gravid.
millie+2klumper Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Er nok bare det at det er de som har lagt på seg lite som svarer;). Jeg er i dag 31+2 og har lagt på meg over 17 kg!! Så alt er normalt. Kommer veldig ann på hvor mye en veier før en blir gravid også da en skal ha en del og gå på vet du:). De som har litt ekstra fra før legger vel ofte ikke på seg så mye og bra er jo det for de:)
Mammahjertet <3 Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Ikke bli deppa i det hele tatt Dette er en helt normal prosess som foregår i kroppen vår. Så lenge vi ikke sprengspiser masse usunn mat og kun sitter på sofaen så er det ikke så farlig at vi legger på oss. Jeg også synes det er litt "rart" å se at nåla på vekta hjemme har runda 70 kg. Jeg har lagt på meg 12 kilo. Og jeg er bare 29+3 på vei. Har vært slank hele livet mitt, og derfor er dette uvant for meg. Driver og tuller og sier jeg sikkert inntar flodhest modus snart. Men jeg tar faktisk ikke dette med vekten så tungt. Etter graviditeten skal vi amme og det tærer på lagrene vi har lagt oss opp. I tillegg er det jo fritt frem å trene etter babyen er ute. Da slipper en å tenke på bekkenløsning og bein som føles som bly på grunn av ekstra væske. Jeg er sikker på du ser flott ut!! Strutt med det du har ;-) Husk det er ikke så mange ganger i livet vi får oppleve det vi går gjennom nå. Vi får prøve å nyte det så best vi kan.
Pixie Power Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Jeg synes det er altfor mye fokus på vekt. Og derfor liker jeg ikke å svare på slike tråder. Jeg kan si at jeg gikk opp 24 kg med førstemann :-) Er ikke i nærheten av det nå, men vil ikke oppgi hvor mye jeg veier eller har lagt på meg nettopp fordi dette med vekt er noe som påvirker andre så altfor lett. Husk at de fleste som har lagt på seg mye ikke svarer på slike tråder, samt at de som svarer som regel ikke oppgir hva de veide i utgangspunktet. For noen er det viktig med ekstra kilo for at kroppen skal takle et svangerskap, for andre er det nok polstring fra før :-) Noen påvirkes mer av hormoner, samler mer vann osv osv. Får noen ganger inntrykk av at det er viktig å legge på seg minst mulig, og at det ikke lenger er normalt å gå opp i vekt i svangerskapet (satt litt på spissen). Mange av de som er misfornøyde med vektøkningen ligger dessuten GODT under gjennomsnittlig normal vektøkning. Vil si du er helt normal! Prøv å ikke tenke så mye på hva som kan skje ift vekt de siste 8 ukene. Mye av det som kommer mot slutten kan være vann. Ha fokus på å spise sunt og variert, og være i aktivitet hvis helsen og formen tillater det :-)
***lykkelig mamma*** Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2010 Takk for svar, Jeg har aldri følt meg svær i svangerskapet, heller følt meg vakker for at magen vokser, og har heller ikke tenkt så mye på vekt... Ble vell bare litt fortvila/forvirra over alle som skriver inn at de nesten ikke har lagt på seg noe.. JEg har så langt vært frisk og rask og følt at jeg har vært heldig! Får heller tenke på det, å slutte å lese vekt-oppslagene her inne! ja, jeg har lagt på meg 12 kg, men får jeg være i samme form som jeg har vært i så langt resten av tiden, er jeg heldig!
Pixie Power Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Så flott! Når du har den innstillingen nå, er det dumt om andres vekt skulle ødelegge de siste ukene av sv.skapet :-) Deilig å høre noen som virkelig føler seg vakre og ikke fokusere på vekt :-)
minimimmi Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 happy ending på dette innlegget! :-) Helt enig i pixie power her :-) Har møtt folk som sier "hvordan går det med deg, vokser og trives du?" Vet ikke om det er noe man bruker å si, men støtt på flere som spør om jeg vokser og trives. Tenker bare at det er et fint bilde på hva som er sundt. Håper alle sammen kan vokse og trives:-)
bitthen Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Uke 32, og lagt på meg 13 kg!! :-) Får ikke lov til å være i noe særlig aktivitet heller pga blodtrykk.. Like greit, går jeg over 50 m, får jeg sinnsykt kynnere så har ikke kommet langt uansett. Passet på så spist sunt siste 4 ukene - ikke sukker og brus. Bedre sent enn aldri, hehe.. Vekta øker fortsatt.. Men jeg vokser og trives, og tassen i magen er kjempeaktiv og styrer på! Det er naturlig at vi går opp en del kg. og det er sunt og skaper gode vekstforhold for lille vidunderet i magen :-) Kos deg med graviditeten - det gjør jeg! (Men begynner merke det nå da..)
<3guttemamma<3 Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er førstegangs og straks 29 uker på vei. Har gått opp ca 4 kilo. Folk er jo så forskjellige, og noen legger på seg lettere og mer enn andre. Selv har jeg ikke hatt sultfølelse i det hele tatt, har spist som før hele veien, og vært i fysisk aktivitet en time hver dag. Tror det har hjulpet veldig på vekta. Pluss jeg er i 100% jobb enda, og jeg har en jobb der jeg er i bevegelse hele tiden, mye gåing. Så jeg tror det er mye som spiller inn på vektøkningen.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 17. mai 2010 #14 Skrevet 17. mai 2010 grunnen til at jeg ikke har gått opp mer enn de få kg 3-4 er for at jeg er overvektig fra før, å da anbefaler jo lege og jordmor å ikke gå opp så mye, men med min førstefødte la jeg på meg mellom 25-30 kg, og de sliter jeg enda med, uansett hvor mye trim og amming som de fleste her sier hjelper! Med nr 2 la jeg på meg 12 kg, og jeg kommer til å legge på meg mye mer enn de usle kg som er kommet på nå... Den vektoppgangen din er jo bare suveren. Er HELT normalt det der! Det værste som er å lese når noen har lagt på seg som er normalvektig fra før, er "hjelp jeg har lagt på meg 12 kg! Å guri nå blir jeg feit" å bla bla bla!! Er normalt å legge på seg, uansett hvor mye og hvor lite! Kos deg du, med de kg som kommer på!
LittLykkelig Skrevet 17. mai 2010 #15 Skrevet 17. mai 2010 Har også reagert på at folk visstnok har lagt på seg lite. For alle venninner og slekt sier "oi har du bare lagt på deg 10 kilo? Jeg la på meg 25!" osv. Jeg er også overvektig fra før, er nå i uke 37 og har lagt på meg 10 kilo. Velger å ikke sammenligne meg med så mange andre, det er så individuelt. Prøver så godt jeg kan å holde meg i aktivititet og spise variert. Så tenker jeg heller at selve svangerskapet jo veier 10-12 kilo, og i og med at jeg har slitt med bekkenløsning er det jo normalt at jeg ikke har lagt på meg mindre enn svangerskapet veier.. Vanskelig å ta av seg når man har ondt overalt. Så slapp av du, det meste er normalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå