Gå til innhold

Nå er jeg bare helt knust!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier et flott hus, da vi skulle leie var det veldig viktig for huseier at vi ville ha langtidsleie.

Det samme var viktig for oss, så vi har slott oss till ro vi da, på at vi kunne bo her noen år, frem til vi hadde ordnet det som måtte ordnes før vi kunne kjøpe....

Vi misstenkte at de vurderte å selge huset da de for noen mnd siden skulle ha takst på det. Men slo oss egentlig til ro med at de SA de ville ha langtid, så da hadde i ikke solgt noen mnd etter vi flyttet inn....

(flyttet inn i januar)

Huseier bor på andre siden av landet, og nå denne langhelgen er de på disse kanter.... På tordag var de innom, og jeg tok meg friheten til å spørre rett ut om de hadde tanker om å selge.

Svaret jeg fikk var et bestemt nei, de ville ha takst på det, for å vite hva som måtte fikses... Pusse opp fortløpende i steden for et skikkelig skippertak...

Jeg ser jo den!

Så slo meg enda mere til ro, her skal vi bo noen år... Vi elsker huset, steded, ALT... Dette er det første stedet jeg har bodd som jeg ser på som et HJEM siden jeg bodde hjemme med mamma!

Så kommer huseier på døra i går:

De skal selge, og vill helst at vi flyttet innen 1 juli. I Teorien har vi 3 mnd oppsigelse, så han kan ikke kaste oss ut før dette... Men det er uvesentlig... Jeg gidde ikke krangle med han, får vi no innen 1 juli, så flytter vi... Men jeg er bare så lei meg!

Vi leier et stort hus på 160 kvm, nydelig utsikt, badet og kjøkkenet er kjempefint... og alt annet for den saks skyld! Det er stille og rolig, så barna kan fint gå ut å leke uten at jeg må være hauk...

Jeg VILL ikke flytte! Elsker å bo her, ungen også! Og hvordan i alledager skal vi få et så fint hus i samme str og pris igjen??? Blir nok leilighet igjen nå da....

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, måtte bare ha det ut... vi har allerede flyttet for mye, så det er bare flaut å fortelle dette til andre.... Selvom dette ikke er våres feil :(((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal til for at dere kan kjøpe huset?

Gjest Tale30
Skrevet

En god klem fra meg.

Vi leier selv, og jeg skjønner veldig godt frustrasjonen og fortvilelsen. Jeg aner ikke hva jeg ville ha gjort om vi kom i samme situasjon.

Må si at huseieren din er en person jeg ville hatt VELDIG lite til overs for. Å love langtidsleie til dere, når dere atpåtil har barn, og hemmelighlde i det lengste at de ønsker å selge.. veldig uetisk. Selvfølgelig kan han elge huset sitt akkurat når han måtte ønske, men her høres det ut til at han har fått inn en familie for å dekke utgiftene i perioden før salg. Igjen - når han ser at dere har barn er det ekstra drittent gjort av ham.

Dersom han leier ut flere hus, ville jeg vært særdeles løsmunnet om fremtredenen til denne utleieren, for det er useriøst. Litt må han få tilbake i gave for å ha lurt dere.

Skrevet

Noen spesiell grunn til at du ikke kan kjøpe? Alene feks?

Man er sårbar så leie man leier, så forsøk å ordne økonomien og se på muligheter til å få kjøpt noe. Kansje du har noe familie som kan kausjonere også slik at du finner noe eget heller?

Skrevet

Hvor lenge kan dere bo der iht kontrakten? Huseier kan ikke kaste dere ut. Les husleieloven. Han må selge med dere i hus for å si det sånn og nye eieren må fortsette leieforholdet.

Skrevet

Hva sa huseier når du konfroterte han med at han har gitt dere langtidsleie og løy til dere på torsdag.

Ja for du spurte vel om hvorfor de handler slik?

Det at de skal selge er ikke gyldig grunn til oppsigelse av leieforholdet og jeg hadde heller ikke flyttet ut innen 1.juli like før sommeren.

Skrevet

Kan du ikke kjøpe det, da? Avtal å gjøre det utenom megler, så kanskje prisen kan bli greiere? Er jo masse trøbbel spart for huseier også, det?

Skrevet

Selv har jeg ikke snakket med utleier, det var min samboer som åpnet døren da han kom, og han som snakket med utleier. Han er da litt knfliktsky, så nei han konfronterte ikke huseier med dette.

Jeg skal ta det med han, litt senere, akkurat nå er jeg bare så veldig lei meg, så jeg orker ikke snakke med han... er redd det bare vill renne over da!

Ang om han har lov til dette; Det står i kontrakten at: huset er utleiers primærbolig (ell, har den ikke forran med da) Og derfor gjelder andre regler enn ved vanlig leie.

Har det noe å si iforrhold til om han har lov?

Poenget med å prøve å flytte innen 1 juli er enkelt: Jeg er som sagt veldig knyttet til huset og plassen, det å være her nå er bare vondt når jeg vet at vi må ut.... derfor vill jeg uansett ikke bli her lengere enn jeg må.

Kjøpe kan vi enkelt å greit ikke, vi har gjeld vi bettaler på fra dumme, dumme ungdoms år, så er ikke kreditt verdige.

Fikk tillbud om å kjøpe det, men det hjelper lite...

HI

Skrevet

Så leit! Håper dere finner noe som er ENDA finere!

Skrevet

Uff vi er i samme situasjon som dere i forhold til gjeldssituasjon .. og vi kunne heller ikke ha kjøpt hadde vi kommet i deres situasjon. Så utrolig kjipt! Kan dere ikke skaffe kausjonist? Er kanskje ikke bare bare å få noen til å gjøre det. Eller ta et privatlån til gjelda?

Skrevet

Jeg ville også gjort alt jeg kunne for å få kjøpe dette huset selv. Nå vet dere jo at det trengs oppussing etc, og ved å ikke ta via megler, burde dere kunne få presset ned prisen minst 75.000 - 100.000,- (litt an på utgangsprisen da, såklart). Meglerne tar seg sykt godt betalt (jeg vet, jeg har jobbet innen bransjen).

Hvis dere ikke kan klare å få lån uten kausjonist eller lignende, så prøv å overtale foreldre/svigerforeldre - hvem som helst i nær familie - for de ønsker jo sikkert å hjelpe hvis de kan. De ser vel at dere har det bra der dere er nå, og trenger det :-)

Lykke til!

Gjest Tale30
Skrevet

Hvis dette er utleiers primærbolig, skal han ha bodd der, og ha sin adresse registrert der. Er ikke dette tilfelle, kan han ikke oppgi det som primærbolig og han har brutt loven.

Jeg råder dere til å lese husleieloven godt, og eventuelt anmelde.

Skrevet

Hva med og høre med huseier om dere kan leie (si 2 år til) også at dere kjøper det etter 2 år.

Skrevet

Hvorfor ikke søke startlån hos husbanken?

Skrevet

Hva slags kontrakt har dere? Løpende med 3 mnd oppsigelse eller frem til en viss dato? Skjønner at du føler deg lurt!

Skrevet

Anbefaler dere å kontakte kommunen ang startlån! Dette fikk vi siden vi ikke kunne få banklån pga dårlig kreditt etter feil vi gjorde tidligere.

Skrevet

Tror ikke han kan kaste dere ut, og dersom han ikke bor der i praksis, så bryter han loven! kan anefaler å melde dere inn i leieboerforbundet (lbf.no).

Vi har selv kjøpt leilighet med leietaker i uten å kunne bryte kontrakten.

Hilsen en utleier!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...