Gå til innhold

Operasjon "Snu underskudd i økonomien vår"... gode tips mottas med takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pga diverse problemer med feil vedtak hos NAV, høye strømregninger som har blitt feil stipulert og diverse omstendigheter kommet i den situasjonen at vi ligger ca 20.000 etter med regninger per dags dato.

Vi har ikke noe kredittkortgjeld eller andre inkassoer hengende over oss, men står kanskje i fare for det om vi ikke tar noen grep.

Jeg har kommet fram til noen tiltak som vi umiddelbart kan gjøre for rask hjelp til oss selv.:

Utsette avdrag på boliglånet inntil tre måneder, vil gi oss ca 3.000,- mere å rutte med pr. mnd.

Trumf visa til å betale matvarer med og kun matvarer. Gir 3 % bonus samtidig som man betaler etterskuddsvis. Gir oss en "buffer" på en mnds forbruk på mat, siden vi da kan betale denne mnds mat med neste mnds lønning, ca 8-9000,-

Planlegge innkjøp bedre og bruke det som allerede ligger i fryseren av kjøtt samt handle billige vaskemidler, såpe, shampo o.l i Sverige, gir kanskje 1000-1500,- innsparing på en tre måneders periode.

Opprette månedlige avdrag der det finnes mulighet til det, slik at utgiftene blir mer forutsigbare.

Flere tips??? Er jo ikke snakk om verdens største problemer her, men vil gjerne snu det før det går for langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange er dere i husholdet?

Bruker dere virkelig 8-9000 kr i husholdningsutgifter.

Har dere lang reisevei til sverige?

Handler dere lurt der vil dere spare inn mer enn 1000-1500 kr.

Røyker dere?

Skrevet

Foresten.

Hvilke forsikringer har dere?

Hvor har dere dem?

Har dere den gjennom fagforeningen? Mye billigere.

Hva betaler dere for dem nå?

Kanskje dere er dobbeltforsikret noen steder(gjennom jobb).

Skrevet

Er litt usikker på om det er smart å handle før man betaler. Da er det lett å handle for mer enn man burde. Hvor mange er dere i husholdningen? Er ganske sikker på at dere kan klare dere fint under 8-9000,-

Sett opp middagsmeny for 14 dager, lag en liste over hva dere har av kjøttmat i fryseren, og lag menyen ut fra denne listen. Kanskje dere har fryste grønsaker også? Da trenger dere kun å handle ferskvarer den første tiden. Pass på å handle alt dere kan komme over på tilbud, men det er ikke så mye å spare om dere må reise kange veier for å kjøpe det. Og prøv å handle kun 1 gang i uka. Skriv handleliste -og følg den. Ikke lag mer mat enn det dere vet dere spiser. Spar rester og lag en restemiddag i slutten av uka.

Her har Rema1000 en egen kjøledisk med kjøttmat/pålegg som snart (innen 2-3 uker faktisk) går ut på dato. Dette er det nesten halv pris på. Jeg pleier å handle stort der, og fryse ned. Så kan det gå 2-3 mndr uten at jeg trenger å handle annet enn tilbehør. Sjekk om det er slik i noen butikker hos dere.

Reduser mengden skyllemiddel o.l

Skrevet

Du kan ringe dem som du har de høyeste regningene hos og spørre om du kan dele opp beløpet. De aller fleste firmaer går med på dette, bare de får pengene sine så er de fornøyd.

Du kan begynne å bare kjøpe billigprodukter istedet for merkeprodukter. F.eks firstprice ol.

kontakt banken å få rentefritak, det er vel et par måneder i året du kan gjøre det tror jeg?

Som en siste utvei kan dere finne noe dere har av verdi som er lett å selge. Dersom dette bare er en forbigående knipe så kan dere jo kjøpe gjenstanden på butikken igjen når dere har kommet dere på beina.

Jeg anbefaler IKKE kredittkort når dere sitter i en knipe. Vi gjorde den tabben for noen år siden og endte opp med en gjeld på 30.000kr som vi ikke er ferdig med enda. Rentene er jo så høye at det tar tid å betale igjen. Og vi sa det samme som dere sier om at dere skal kun bruke det til mat. Vi hadde bensinkort og skulle selvsagt kun brukes til bensin... haha det fungerte ikke!

Skrevet

Takk for fine tips! Vi bor en times tid fra Sverige. Er der ca annenhver måned og prøver å kjøpe det som er billigere der. Det er langt i fra alt som er det, men noe er det jo.

Vi er 6 stykker, to tenåringer, så det går en del mat. Men 8-9000 er når vi ikke er flinke til å planlegge innkjøp... Det er en del å spare der! Vi har masse elgkjøtt i fryseren som kan brukes til omtrent alt. Det gjelder som dere sa å skrive menyer og holde seg til det, gjerne med en god plan for evt restemat.

Jeg jobber i dagligvare så jeg får fra før 5 % på alt jeg handler. Med trumf visa 3 % til. Føler at det skal gå greit, men vi MÅ være flinke til å planlegge!

Vi byttet forsikringsselskap i fjor og sparte da ca 5000 kr pr år på det. Nå har vi kjøpt ny bil, så det er sikkert lurt å sjekke igjen.

Jeg røyker ikke, men samboeren min gjør det. Røyk handles kun i Sverige.

HI

Skrevet

virker jo som dere har gjort noen grep allerede, og mange gode tips er kommet... regner med dere har kutta ned på "luksusgoder" når dere er kommet såpass langt i prosessen at bank etc er kontaktet men sjekk også:

-abonement på blader, aviser? slikt er gratis å lese på biblioteket

- mobil, internett abonement pris?

- skru ned noen grader på strømmen?? mer bevisst på å skru av lys i rom man ikke er, og om natta..

Skrevet

Hovedproblemet er vel at man ikke snakker nok sammen om hverdagsøkonomien, tror jeg. Her i huset er det jeg som betaler regninger, mens begge handler mat på hver sine kort. Så "låner" samboeren min litt av den pungen han bruker i jobben sin og som oftest må det tilbakebetales når det er mest ubeleilig.. jeg vet jo da ikke hvor mye det er og sitter kanskje igjen med for lite til å betale regninger med...

Hadde begge hatt total oversikt, tror jeg vi hadde følt mer gjensidig ansvar, rett og slett!

HI

Skrevet

Jeg kan godt skrive med hva vi bruker å handle i sverige om du vil det.

Vi handler stort der ca. 3 ganger i året.

Ingen av oss røyker(jeg gjorde tidligere) så det slipper vi heldigvis. Og der sparte vi mye.

Skrevet

Du sier dere flytter forsikringene deres i fjor, men har dere de nå gjennom fagforbundet ditt eller hans?

Det er som regel mye billigere.

Skrevet

Luksusgoder er rasjonalisert vekk for lenge siden:-) Kan ikke huske sist vi var på restaurant eller konsert... Vi abbonnerer på lokalavisa, har bredbånd og rikstv. Billige mobilabbonement ca 700 kr i mnd på tre stk.

Jeg skrur ned varmen og slår av lys i alle rom vi ikke er i. Eneste rommet som er ordentlig varmt, er badet hvor vi skifter bleier på ungene.

Må legge til at vi desverre bor i et dårlig isolert hus fra 1915 på 300 kvadrat... hadde jeg fått velge, hadde vi hatt det annerledes! Det drar altfor mye strøm.

HI

Skrevet

Ja, jeg vil gjerne se hva dere handler i Sverige :-) FInt med tips.

Vi har ikke forsikringene gjennom fagforeninger. Men lurt å få tilbud fra dem, tror jeg. Skal sette samboeren min i sving over helga!

Skrevet

Apropos sparing, synes vi har vært litt lure, da:-))

Det går utrolig mye pålegg hos oss, ettersom vi har to tenåringer her. Vi så at det gikk mye ost som jo også er ganske dyrt. Ungene la på fem-seks skiver om gangen med en høvel som skar veldig tykke skiver... Vi har kjøpt en høvel som heter "brunosthøvelen" som skjærer syltynne skiver og har kastet den gamle:-))) Sparer ca en kg hvitost i uka, dvs 4000,- i året!!!

HI

Skrevet

Sverige handle liste:

Jeg skriver ikke hvor mange kg eller pakker av hver bare hva vi handler.

- Skåret bacon i stor bit 1 kg

- Bacon tynnskåret i 3 pk

- Svine indrefilet

- Indrefilet av storfe om der et tilbud

- Kyllingfilet

- Kjøttboller

- Fullkornsris coop

- Fullkorn pasta 1 kg pakker

- Leverpostei m/sylteagurk

- Salami

- Polarbrød

- Kjøttdeig 10% fett

- Wok gr.saker

- Ost

- Honning

- Jus i små pakker til ungene(lørdager)

- Melk

- Føte

- Yoghurt

- Creme fraiche

- VIN

Meieriproduktene er mye billigere og de kan fryses ned og brukes i maten.

Om du har andre ting du handler vil jeg gjerne få tips fra deg også:o)

Skrevet

Jeg har pleid å kjøpe vaskemidler, såpe og shampo, toilettpapir, tørkepapir, deodoranter og hårspray. Finner det alltid billigere der.

Sauser, bacon, hushållsost, kjøttvarer (ferske), folkøl (trenger jo ikke alltid drikke 4,5% og i Sverige er det myyye billigere. Vin og klær om vi kommer over noe som vi trenger som er billig.

Meieriprodukter har jeg liksom aldri tenkt på, det må jeg se på.

Ellers har jeg kjøpt en del smokker, barnekopper, og sånt. Men barnemat og bleier kjøper jeg billigst her.

Ellers er jo møbler, ammunisjon, våpen, sko og sportsutstyr også en del billigere der.

HI

Skrevet

Det vi virkelig sparer på er å skrive handleliste og bare handle en gang i uka. Planlegg middager som er billige. Bruk rotgrønnsaker, ris og pasta som er billig og mettende. Kutt ned på kjøttet (mange bruker alt for mye kjøtt og det er dyrt. Vi klarer oss alltid med max 200g per pers. fyll opp med mettende ris og grønnsaker i stedet.)

Selv om det er kjedelig å spise det samme hele tiden så kan det spares en del på å ha "kjedelige" påleggs valg i kjøleskapet. Man spiser mindre fordi det er kjedeligere og man sparer på å ikke ha masse forskjellige ting som må kjøpes. F. eks kjøp en stor boks med syltetøy som varer lenge. kanskje ike det sunneste alternativet, men det hjelper dere å komme over kneika. Sjekk prisen på brødet du kjøper. Den billigste kneipen på rema koster 5.50. Andre brød kan koste opp mot 40kr!

Merker at når jeg drar til sverige så blir det fort mye mer enn planlagt. Derfor er det helt essensielt med handleliste.

Skrevet

Hiv ut gubben.

Det er IKKE fett å være allenemor, men du greier deg økonomisk. Det er det ikke alle par som gjør.

Skrevet

Skriv ned alt dere bruker penger på.

Bruk ett program for budsjett,tror Buddy (eller noe sånn) er gratis på nett. Her ser dere virkelig hvor dere kan spare:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...