Gå til innhold

Frimurere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan litt om frimurere? Hvordan skjer opptaket? Er det de som tar kontakt med potensielle medlemmer?

Og hvordan praktiserer frimurere idag egentlig? Hva gjør de, og hvor "hemmelig" er det å være frimurer nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun for menn, så du kommer ikke med uansett.

Skrevet

Idag er også kvinner med i frimurene

Skrevet

Ja. De blir "kontaktet" om man kan si det sånn.

De driver med det samme som de alltid har gjort, tenker jeg.

Hemmelig er det fortsatt.

Er gift med en frimurer, og jeg får ikke vite en dritt, noe som irriterer meg, for jeg er så nysgjerrig!!

Skrevet

Kjære Anonym 23:28

Det fins faktisk mannlige medlemmer her også.

Etter hva du vet kan godt HI være en av dem, eller spør på vegne av en bekjent.

Skrevet

23:28, dette er feil, kvinner har sin egen losje, som kalles Maria-losjen. Ikke det samme som frimurerne, selv om det er en slags kvinnelig versjon.

Skrevet

Ja, det er jo så innmari spennende.. selv om jeg ikke tror møtene er så innmari interessante. Drar mannen din bort på hemmelige møter og slik, og får ikke fortelle deg hvor han skal?

Får han ikke fortelle noe som helst til kona si engang? Hvorfor er mannen din medlem, er han viktig i noen sammenheng?

HI

Skrevet

Det er jo et medlemsregister som er offentliggjort, men det inneholder mange avdøde medlemmer og er trolig ikke oppdatert. Dermed er det nok mange yngre frimurere som vi ikke vet om.

Skrevet

23:28 her. Tok som utgangspunkt at en mann som er har lyst på medlemskap i frimurerne ikke spør om råd på et forum med 90 % damer.

Hvis HI spurte på vegne av en mannlig venn så beklager jeg hvis du ble såret av svaret mitt!

Vet det finnes undergrupper for kvinner, men her var det spørsmål om frimuerere, og det er for menn.

http://no.wikipedia.org/wiki/Frimureri

Skrevet

Nei, møtene er ikke hemmelige, og de foregår i losjen, som alle vet hvor er.De er ikke akkurat diskret, de bygningene :)

Datoer for møter annonseres i avisen. Det er begrenset hva de kan fortelle, ja. Noe kan de fortelle, så jeg vet nok mer enn andre uinnvidde, men ingenting av betydning, egentlig...

Han er medlem fordi han er interessert i det de driver med, og det de står for, tror jeg. Har egentlig aldri spurt.

Ikke noe viktig nei, man må ikke være det for å bli medlem.

Skrevet

Javel så det er så lite hemmelig altså? Alle vet at mannen din er frimurer da? :)

Mente medlemme måtte være av en viss vandel jeg, men det er for vanlige folk som bare er interessert også altså.. :)

Jeg har ingen planer om å bli medlem nei.. hehe. Bare nysgjerrig :)

HI

Skrevet

Ja, alle vet det :) Det står for øvrig en bok i bokhylla her, med oppdatert liste over alle medlemmene i hele Norge, så litt kan jeg snoke :-p

Nja, både og egentlig. Du må være interessert, men du må bli anbefalt av noen, såkalte faddere, som må gå god for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...