Gå til innhold

Rense bunadsøljer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nokon som veit kva ein kan rense bunadsøljer i? er for seint ute til å levere inn til Gullsmed før 17 mai :((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan ta sølvpuss på og pusse litt med ei gammel tannbørste, og skylle med vann etterpå. Men dette hjalp ikke på mine søljer som ikke har vært innlevert hos gullsmed siden konfirmasjonen :-/ Et ekstremt tilfelle det da.

Skrevet

NEIIII Ikke sølvpuss dersom du har "gullblad"!! Kun zalovann og det er litt av en jobb. Har du gullblad forsvinner gullet med sølvpuss! Ikke tannbørste heller, dette gir jo riper! Bruk en myk klut/ svamp!!

Skrevet

legg de i kokende salmiakkvann, ekstremt effektivt:=)

Skrevet

Dette er "gull" Då det er til Hardangerbunad!!

Skrevet

Ok, salmiakk er bra til sølv, til gull er det nok ikke så lurt

Skrevet

Tror zalovann er det eneste som hjelper - det er enest jeg har hørt i allefall. Du kan evt bruke sølvpuss der det ikke er gullblad, men all dritten setter seg jo på gullbladene. Legg søljene i sterkt zalovann med en gang, så får du gnikke og gnu i morgen. De blir nok ikke helt perfekt, men bedre enn hva de har vært. Du får bruke de som de blir 17, så får du levere dem inn til gullsmeden og få de skikkelig fine senere. 23:24

Skrevet

Jeg hadde ekstremst " skittent" bunadssølv... Har forresten gull også..

Men jeg la de i cola et par timer, og pussa med tannbørste.. Blir ikke riper, det er bare tull..

Ble god som ny!!

Skrevet

Ble litt lurt her... Når det står bunadsøljer tenker man automatisk sølv, særlig siden søljene her jeg bor kun består av sølv. Hva med å skrive i åpningsinnlegget at det gjelder gull?

Skrevet

Jeg tenker automatisk at de består av gullblad...

Skrevet

Dette er "gull" Då det er til Hardangerbunad!!

HI

Skrevet

Du kan forresten legge de i bakepulver blanding også..

Ta 3 SS med bakepulver og 4 dl varmt vann.. La de ligge i noen timer.

Hilsen meg med cola trikset !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...