Gå til innhold

lillemor på 4,5 år lyver og stjeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skal jeg gjøre?

Lurer på om dette kan ha pågått leng, i allefall denne lyvingen.

Er ikke nødvendigvis de store tingene, nå i dag var det hennes eget lørdagsgodter som hun beskyldte broren for å ha tatt. Hun spiste endel, og sa at hun ikke klarte mer. Var da 4-5 biter igjen.

Disse forsvant plutselig uten at jeg fikk med meg det før plutselig, gjorde selvfølgelig ingenting at hun hadde tatt de, men jeg spurte da ungene hvor de var blitt av, hun sa at broren hadde tatt de, og han sa han hadde sett henne spise de opp selv. Hun er en lystløgner, og jeg kunne overhodet ikke se på henne at hun løy.

Fikk det tilslutt ut av henne.

Samme sjedde med toalettpapiret, hadde akkurat tatt 1 rull ut av en ny pakke og satt pakken på badegulvet før jeg gikk ut av badet.Vi har toelettet i hjørnet på badet, og alle rullene var stablet bak toalettet når jeg kom inn på badet igjen.

Spurte da ungene hvem som hadde gjort det, var ikke nødvendigvis noe galt, så det var ingen grunn til å lyve om det. Begge ungene svarte da at de ikke visste hvem som hadde gjort det. Fikk tilslutt utav lillemor at det var hun som hadde gjort det. Så på eldstemann at han ikke løy.

Hun overnattet hos bestemoren til i går. Da var det forsvunnet penger- 1200,- fra en kortholder i gangen. Eldstemann ble med en gang mistenkt siden han er truende til å stjele penger. Dette ble ikke oppdaget før etter lillemor hadde lagt seg. Ringte da eldstemann(som overnattet en kompis) etter oppfordrene telefon fra mamma. Beskylte selvfølgelig han da, men hørte på hvordan han ordla seg, han hadde også bedt meg om penger samme ettermiddag/kveld, noe jeg syntes virket rart at han skulle gjøre dersom han hadde så mye penger.

Mamma ringte meg tilbake en stund etter og sa hun hadde funnet pengene i lillmors bag. Tidligere på ettermiddagen hadde hun blitt avslørt i å putte noen mynter i bagen sin.

Hadde en samtale med henne etter de tilfellene i kveld hvor hun ble ganske lei seg når jeg konfronterte henne med de pengene hun hadde stjelt.

Håper bare hun tar det til seg.

Flere som har opplevd slike situasjoner med barn?

Hva mer kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt en liten periode nå med litt pynting på sannheten og lignende. Det er utrolig frustrerende. Høres ut som at jenta deres bare ikke klarer å kontrollere impulsene sine så godt, og at en tanke har blitt til handling uten at hun har klart å vurdere om det er rett eller galt. Det er ikke så uvanlig for barn i den alderen, så jeg ville ventet litt før jeg stemplet henne som lystløgner, om du skjønner. For eksempel i tilfellet med pengene, ville jeg ha tippet at hun tok dem bare fordi det var penger, ikke fordi det var en stor sum. Sannhet og løgn er relative størrelser for barn, og noen velger å si usant i stedet for å innrømme fordi de blir forlegne når de konfronteres med noe de har gjort, men skjønner ikke at man taper enda mer ansikt ved å lyve. Dette tror jeg er noe som må læres over tid, og noen lærer dette fortere enn andre. Det du kan gjøre, er å ta kontakt med helsestasjonen eller snakke med barnehagen og høre om de har noen råd for hvordan du skal takle dette. :) Håper det går over, det er ikke gøy verken for jenta eller dere andre.

Skrevet

Høres for meg ut som hun har lært seg til at storebror får skylda og at det da blir enkelt for henne å slippe unna. Samtidig som hun vil få mye oppmerksomhet på dette. Jeg vet av erfaring, både fra mine egne barn og egen barndom, og andres barn i min nære omkrets, at det er så veldig enkelt å legge skylda på den eldste, særlig når den eldste er stor i forhold allså en del år eldre. Da burde han jo tross alt vite bedre osv. De yngste lærer seg veldg fort dette, tror det er noe av det første ett barn tillærer seg, når de kan gjøre hva og med hvem.

Jeg hadde tatt meg en veldig alvorsprat med henne, fortalt om konsekvenser. Og fortalt at skjedde det igjen vil det få følger. Hun skjønner nok ikke (hvis jeg husker alderen hennes riktig), akkurat hvor mye 1200 kr er, men hun vet at det er feil og stjele. Jeg ville for meg selv, og sammen med mannen min evnt flere i omkretsen, lagt ut en plan for hva som ville skje om hun gjorde det igjen. En eller annen følge som ville passet henne godt og som jeg ville trodd hun hadde lært av..

Og så ville jeg om jeg var deg gitt en veldig stor unnskyldning til eldste sønnen din. Det å bli beskyldt for noe helt uforskyldt er ikke kjekt i det hele tatt, han føler seg nok veldig urettferdig behandlet.

Og jeg ville gitt lillesøster goder om hun fortalte sannheten videre, slik at hun lærer seg å fortelle sannheten. Fordi som du sier,, hun lyver jo om slike ting som ikke er "farlige" i det hele tatt.

Jeg har gått gjennom litt av det samme her også med mine, ikke helt likt da, men lignende. Og legger merke til at lillesøster har veldig lett for å legge all skyld over på storebror og frasi seg all skyld selv.. Og det er ikke lett og stå som mor oppi dette og skal være på begges sider..

Skrevet

neida, hun forstår nok ikke hvor mye 1200 kroner er, kunne like godt ha vært 12 kronestykker for hennes del.

Ja, hun har nok fått med seg at broren ofte gjør galt, og da er det lett å skylde på han.

Han har fått en stor unnskyldning, det ba jeg mamma om å be han om når hun ringte å fortalte meg at pengene var funnet.

Men fortalte han at det er lett å gi han skylden siden han har pleid å stjele penger han også., og på den måten at han også kan lære noe av det. Han stjelte penger fra pengboka mi senest på tirsdag.

Lillesøster har nok fått med seg dette også, at han lyver, så man kan vel si at hun tar til seg de negative egenskapene hans også.

JO, har tenkt på det å gi henne goder når hun snakker sant, går sikkert ann å bruke på begge, men hva da?

Skrevet

Nei hva da.. Jeg har ett ark, og mine samler på merker når de gjør oppgaver de hjelper meg med. Støvsuger, vasker gulv,, dekker bord osv. Hver fredag får de ukepenger. Hvor mye de får avhenger i hvor mye de har gjort. I tilegg må rommene være ryddige, ellers ingen utbetaling. Du kan kanskje gjøre noe lignende? Hver gang de forteller sannheten får de en stjerne (e.l.), og så en dag som er fastsatt på forhånd får de en premie, noe de har ønsket seg eller noe sånn? Lyver de fjernes f.eks to stjerner??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...