Gå til innhold

Hjelp!! Marengsen blir ikke stiv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har pisket eggehviter og sukker, men det ble ikke skikkelig stivt. Kan det fungere i iskake uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må piske utrolig lenge!

Har du passet på at det ikke har kommet eggeplomme el vann i eggehviten og har du hatt nok sukker?

Jeg tipper du ikke har vispet lene nok.

Min marengs blir alltid stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på at det ikke er plomme i, men det er ikke sikkert jeg pisket lenge nok....og nå har jeg satt den i ovnen...tror dere det går bra til bruk som bunn i iskake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisket du eggehvitene stive før du hadde i sukkeret?

 

 

 

 

 

Her er mange tips.

 

 

Enkelte ting er viktige å huske på når man skal piske marengs:

 

Du må for all del unngå å få fett i eggehvitene, ikke minst gjelder dette eggeplomme. Når du skal skille plommen fra hviten må du være forsiktig så det ikke går hull på plommen. Hvis plommen sprekker bør du ta et nytt egg og heller bruke det første til noe annet.

 

Det er også viktig at alt utstyr (bolle og visp) er godt rengjort og fri for fett. Det anbefales ikke å bruke boller av plast, siden plast er et porøst materiale og vanskelig å gjøre helt rent for fett. Bruk en metallbolle (gjerne av kopper).

 

Det er lettere å skille plommen fra hviten dersom eggene er avkjølt, men det bedre å bruke romtempererte eggehviter når du pisker. Du kan gjerne skille eggene i god tid i forveien (gjerne dagen før for den saks skyld, det blir lettere å piske siden en del av vannet fordamper). Gamle egg er bedre å bruke enn helt ferske (men selvfølgelig ikke altfor gamle egg).

 

Nye egg har høy Ph-verdi som avtar noe med alder. Lavere Ph-verdi på eggehviten gir en sterkere og mer stabil marengs (det er derfor det anbefales å piske i kopperbolle, siden reaksjon med kopperet vil senke Ph-verdien). Ofte tilsettes en svak syre, f.eks sitronsaft eller kremotartar, for å senke Ph-verdien.

 

Sukker gjør det vanskeligere å piske, men er nødvendig for stabilitet og bakeevner (og smak). Tilsett sukkeret sent og litt av gangen.

 

Pisk med store luftige bevegelser.

 

Til vanlig marengs beregnes cirka 50g sukker pr eggehvite. (Et egg er beregnet å bestå av 20g plomme og 30g eggehvite.

Eggeplommer som blir til overs kan fryses dersom du rører inn litt sukker (tilsvarende 1/10 av vekta på plommene). Eggehviter kan fryses som de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bakebollen din er fet (har lett for å bli det hvis det er lenge siden den ble vasket) så kan det hindre at marengs, krem og slike ting ikke blir skikkelig stivt. Jeg ville vasket bakebollen med zalo, tørket den godt med kjøkkenhåndke og prøvd på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...