Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Jeg er 19... Er tilbake på skolebenken etter 2år på kokke skole som jeg følte ble galt for meg, Jeg er ferdig med første VGS helse og sosial nå i juni, begynner på barne og ungdom til høsten. Jobber også hver tredje helg fast på sykehjem. + litt ekstra vakter i barnehage og på sykehjemmet. Har ikke stipend eller lån, Stipend får jeg ikke siden jeg går VG og foreldrene mine bor for nært. Å jeg bor for nært skolen. Lån vil jeg helst slippe å han. Samboeren min går høgskole på hist, 2 år igjen. han har lån og stipend.. Jobber i ferier. Har termin 17 jan.2011 Det jeg lurer på er, hva har jeg/vi rett på? av penger/hjelp!!? Fra nav? Sosialen? Lånekassen? TUUSENTAKK for svar )
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #2 Skrevet 15. mai 2010 Be om å få den "barn under studiene" brosjyeren neste gang du er hos jordmoren! Der står det meste du trenger å vite. Du kan få utbetalt mellom 6-7tusen mener jeg det er det året du har permisjon, da får du alt som stipend. Tror du får det samme senere også men da blir noe av det lån. Når du har barn spiller det ingen rolle hvor nært foreldrene dine bor:) Ellers får du barnebidrag og han kan få opptil 1400kr i forsørgerstipend i mnd etter ungen kommer. Du kan også søke om enten engangsstønad eller foreldrepenger fra nav siden du har jobbet. Men velger du foreldrepenger før du ikke engangsstønad og typen får heller ikke forsørgerstipend samtidig som du mottar dette. Dere kan også søke om bostøtte tror jeg, vet ikke hvor mye den ligger på. Dere kan også søke om familieleilighet hos studentsamskipnaden til høgskolen! Det har vi gjort til høsten, har termin i oktober. Er i samme situasjon som dere bare at begge vi studerer på høgskole! Ikke skyt meg om noe av dette er feil, men tror jeg har forstått det rett! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 Du må ha hatt rett til lån/stipend 6 av de 10 siste månedene før fødsel for å ha rett til fødselspermisjon etter fødsel. Er du litt smart, så tar du opp lån nå og fra til fødselen. Du trenger jo ikke bruke av det!! Fra NAV får du enten foreldrepenger eller engagsstønad alt utfra hva slags opptjening du har
Gjest ->>- Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Fra NAV: Enten engangsstønad, ca 35,000 ELLER foreldrepenger basert på inntekten din, altså det samme som du nå har utbetalt i måneden i ti måneder. Dessuten barnetrygd, knapp tusing i måneden. Fra "sosialen": Ingenting. De gir ikke støtte til studenter (unntak er i sommerferien om dere har seriøst lav inntekt). Fra Lånekassen: Fødselsstipend/forsørgerstipend om du har hatt rett på (altså rett på - du behøver ikke faktisk ha tatt opp) lån/stipend siste seks måneder før fødsel. Du vil få ca 8000 i måneden om du tar ut permisjonen, mens din samboer vil få ca 10,000 om han tar ut permisjonen pga ulike regler for videregåendeelever og høgskolestudenter. Gratulerer med graviditet, forresten.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 (Summen i fødselsstipend avhenger dog av hva du har rett på før fødsel, så bruk lånekalkulatoren på lanekassen.no til å sjekke for din individuelle situasjon).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå