Gå til innhold

Hemoroider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 34 og håååååper jeg ikke får hemoroider nå mot slutten av svangerskapet.

1) Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge?

2) Må jeg til lege for behandling hvis jeg får det (piiiiiiiiiinlig...)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forebygging er vel å drikke mye, spise fiber etc...for å holde fordøyelsen igang...evt ta noen sånne feriemage - tabletter for å holde det gående!

Har vært litt plaget i dette svangerskapet, kjøpte en sånn Ac3 på apoteket, funka greit det, gikk iallefall over!

Satser på at det forblir sånn :)

Er ikke den morsomste gravide-plagen akkuratm selv om det er ganske vanlig :S

Skrevet

drikk mye vann, spis fiberrik mat og vær i aktivitet.

Du må ikke til legen for å behandle det, men han kan si deg hvilke salve du skal bruke. Jeg har brukt alcosanal, funker greit, men tar litt tid før den forsvinner.

Hvis du er plaget etter sv.skapet og skal fjerne dem, må nok legen se på det først. Får håpe du slipper det da :)

Skrevet

Hemmorider er det samme som åreknuter, bare at de sitter i endetarmen. Dvs de oppstår fordi livmoren/babyen klemmer på de store blodkarrene som skal følge blodet tilbake til hjertet (venene), så disse blir utvidet. Du kan forebygge ved å holde maven i orden som de andre beskriver ved å spise rå grønnsaker, grovt brød og drikke masse vann ( så ikek afføringen blir så hard). Derutover kan du lave øvelser for blodsirkulasjonen og knipeøvelser, samt passe på å hvile litt ved å ligge litt ned i løpet av dagen. Og noe nyere forskning i Danmark tyder på at lange toalettopphold hvor man sitter og leser på do kan disponere for utviklingen av det (derfor ses det også hos en del yngre menn som fysiologisk ikek burde ha dette)- ikek for at det er gravidrelatert, men kankje noe å tenke på hvis man er toalettleser (som jeg..).

Har ikke selv hemmorider, men hvis du får det tror jeg ikke du skal anse det som piiiinlig hos legen, det er jo relativt vanlig blandt gravide og det vet legen. Og så skal du tenke på at leger ser så mange "morsomme" ting i løpet av en arbeidsuke at dine potensielle hemmorider er nok noe han/hun fort har glemt..Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Håper som sagt jeg slipper dette, men blir jeg plaget så får jeg vel ta en tur til lege eller jordmor ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...