~sjiraff~ Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Fikk innkalling til to års kontroll i dag og skal fylle ut ett skjema med hvilke ord han sier. For å si det sånn, det blir svært få kryss på dette skjemaet. Han ble to i februar og sier veldig lite, men forstår mye. Hvor sent kan man begynne å snakke og allikevel være innenfor "normalen"? han sier blant annet ikke "ja", men "m-mm" og han har ikke noe ord for storesøsteren sin.. han har som mindre barn en del "ord" for ting som nok bare jeg og de i bhg forstår. Leverpostei er "tei" f.eks, og yoghurt "jojo" osv. Prøver å tenke etter hvilke ord han sier og det er vel tilsammen ca 15-20 ord, og det er jo veldig lite til å være 2 år og 3 mnd?
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 eldste var helt lik som din, men plutselig løste han "snakke-koden", og ordene kom på rekke og rad Nå er han 4 år og 5 mnd, og er så godt som på linje med de andre på sin alder. Jeg jobber forøvrig på småbarnsavd i bhg, og vi har en gutt som nesten ikke sa noe som helst, før han en dag plutselig begynte å snakke i setninger, og synge lange tekster Kanskje sønnen din samler på ord, observerer og lærer uten å gjenta, og så kommer det en dag?
mamman til to gutter Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 Sønnen vår begynte å snakke sent han også. Jeg husker ikke hvor mange ord vi krysset av på skjemaet før 2årskontrollen (det er jo tross alt et halvt år siden...;-) ), men det var ikke veldig mange (jeg tror foresten at "tei" for leverpostei osv telles som at de kan ordet). Han hadde vel knapt sagt to ord etter hverandre et par ganger. Forståelsen hadde han ingen problemer med. På kontrollen tittet helsesøsteren så vidt på skjemaet og så at vi hadde krysset av en del ord og så snakket vi ikke mer om det. Det som var det viktigste var at han klarte å vise at han skjønte hva hun sa, så han lekte litt med en dokke og la den i senga som hun ba han om, matet den med skjea osv. Så lenge de har forståelsen, så er det det som er viktig på 2årskontrollen. Nå er sønnen vår 2år og 10mnd og skravla går i et sett:-) Det hender av og til når han blir veldig ivrig at det er vanskelig å forstå hva han sier, men stort sett er det ikke noe problem i det hele tatt. Noen barn er sånn at de ikke prater før de kan prate ordentlig, de bare samler ord og så kommer de omtrent i hele setninger med en gang.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Få litt sponk av at HS skal komme med skjema på "normalen" når absolutt alle jeg kjenner har unger over eller under normalen. Enten snakker de flytende som toåringer, eller så er de som hun her var ved den alderen. Hun sa ingen ting bortsett fra mamma, pappa og de vanlige ordene. Likevel så kunne hun hente den blå boken som lå under den hvite benken. Nå er hun 3,5 og snakker flytende. Tror det i mange tilfeller løser seg når de først begynner, og da kommer alt på en gang. Nesten så man savnet den stille tiden:) Vår HS, som faktisk er temmelig ok, sa at det ikke var noe å bekymre seg over.
~sjiraff~ Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2010 Godt å høre at det er flere sånne "treginger" ) Har ventet på at det bare plutselig skal komme masse språk i ett halvt år nå, så begynner kanskje å bli litt utålmodig. Husker jeg krysset av samme skjema da snuppa var to og da var det nesten ingen ord hun ikke kunne. Og hun satte lett sammen flere ord, ennå så tror jeg ikke hun var spesielt tidlig med å snakke. Skal ha samtale i bhg uka før kontrollen på hs så får høre litt hva de sier også )
Ugl@ Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Minsta sa nesten ingenting før hun fylte 2år, kun enkelt staveler, var også veldig sjenert og ville helst ikke snakke i nærheten av andre enn meg og pappan. Men plutselig på noen få uker så gikk hun fra å bruke rundt 20ord og kun enstavelser til settninger på 2-4ord og mange flere ord. Virka som hun hadde lagra en hel haug og plutselig sprakk "bobla" på et vis. Snakker nå bra og faktisk bedre enn mange jevngamle 3 åringer.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Sunniva er supertreg her. Nå fyller hun straks 4 år og snakker fortsatt ekstremt dårlig. Men hun har hatt en fantastsik utvikling det siste året og det er jo positivt:) Litt uvant når storesøster er en vandrende ordbok. Blir spennende å se hva som skjer på 4 år kontrollen.
Vilja<3 Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Gutten vår har også vært ganske sen med språket, han er snart 4 år nå. Men siste året har han utviklet seg masse, kan si de fleste ord og setninger på sin måte. Men han sier lebertei til leverpostei ennå, Sosie sil storesøster Sophie, bo til sko, bunost til brunost osv. Det kommer , det kommer:)
Tommage♀♂ Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Hadde det på samme måte ved 2-årskontrollen, og bad om å få komme tilbake etter 6 mnd. Da var det fremdels god forståelse emn lite språk, selv om det var en viss bedring. Ble derfor innkalt til 3-års språkkontroll også, og da ristet helsesøster på hodet og sa at for å være helt ærlig hadde hun aldri hørt den type språk før, hehe;) Og han tror selv at han kan prate, for han tier aldri stille! Og jeg kan jo språket hans, så han tror vel at han snakker riktig da... Han bruker konsekvent lyder for ting. Brrrrm = bil Moooo=ku Gaggeligaggeliga=høne/hane (hva er enklest liksom?) bibibi=fugl/kylling osv osv I tillegg en hel mengde dikteord: schla=oppe/trappen At=melk (før det var det Glædda) Am=ja Vi øver og øver, og for en mnd tid siden klarte han plutselig å si BI! til bil. L'en blir borte, den får han ikke på plass, men lyden er jo riktig=) Og det største av alt; den 10. mai sa han JA for første gang. Det ble stor ståhei, jeg filmet og sendte rundt til besteforeldre osv, haha=) Han ble testet av logoped på mandag, og vi ble anbefalt å prøve å få ham inn i ppt eller hva det heter i disse dager, så får han ekstra språkhjelp fra høsten av. Men det kommer seg jo, og han vil gjerne selv også=)
~sjiraff~ Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2010 Jeg og søsteren min var jo også ganske så trege, men vi hadde vårt eget språk oss i mellom ) Hvor gammel er gutten din nå da tommage? Får i grunn ikke så veldig inntrykk av at han vil så veldig heller. Men han er jo også flink til å gjøre seg forstått med kroppsspråk, og skjønner mer enn jeg egentlig gir han kred. for. Og den verste frustrasjonen (som jeg trodde kom av manglende språk) er også borte. Er spent på å høre "dommen" på hs, har en oppegående helsesøster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå