Gå til innhold

Blir så dårlig av folat.


Snuppeluppa med snuppe + spire

Anbefalte innlegg

Har tatt det før jeg ble gravid og holdt på fram til nå - men vurderer å bare kutte den ut da jeg blir så dårlig av den. Er det OK å gjøre nå? Er 9 uker på vei.

 

Den ryggmargen har jo lukket seg til nå så ser ikke vitsen med å fortsette med den hvis jeg ikke trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

jeg svarer kun basert på egne erfaringer og hva jeg har hørt av min egen lege samt gynekologen som tok UL på meg for en uke siden.

 

Jeg begynte på folat da jeg fant ut at jeg var gravid(var da 4 uker på vei). Tok dem i 2 uker før jeg ga opp. Var så kvalm og uggen, og mannen min mente også at jeg var ekstra sinna.... Nå har jeg gått uten i 4 uker og oppdaget allerede 3-4dg etter folatkutten at jeg var mye bedre i formen.

 

Jeg tok opp dette med gynekologen jeg var hos sist uke, og han sa det samme som legen min: dette med folat er noe det ble satt fokus på for ca 10år siden, og før den tid var det ingen som snakket om det. Så han skremte meg ikke med ev skader dette kunne gjøre på fosteret.

 

Er selv 10+1 i dag og skal på ny UL om nøyaktig 3 uker:) Jeg mener å ha lest på babyverden at nevralrøret allerede lukker seg i løpet av uke 8. Så skjønner ikke alt gnålet om folat etter den tid heller....Hvis du leter på 1.trimester-forumet så finner du nok linken min der jeg diskuterte nettopp folat/ikke-folat, og det ble en skikkelig diskusjon rundt det....mange sterke meninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt, det setter jeg stor pris på.

Jeg kjenner jeg ble litt letta i grunn, for da tenker jeg å bare kutte den ut. Den gjør meg så dårlig oppå en i utgangspunktet dårlig form og har derfor vært borte fra jobb i en uke nå. Så, jeg tror jeg dropper den for nå, og regner med at lageret er fylt opp.

 

Før dette styret om folat kom - hvor stor andel av barn hadde ryggmargsbrokk og/eller spaltet gane kontra etter man begynte å ta folat?

Jeg vil tippe at forskjellene ikke er så store egentlig.

 

Jeg merket forresten forskjell på formen her om dagen, da jeg ikke tok folat før jeg la meg. Dagen etter var jeg ikke sengeliggende hele tiden og jeg følte meg litt piggere. På kvelden tok jeg folat og dagen etter var jeg skikkelig dårlig igjen. Så nå orker jeg rett og slett ikke mer, den skal bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...