Gå til innhold

Bursdagsgave. Hvor mye skal man gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerinna mi er ei sånn ei som alltid handler på "billigsalg" og bruker knapt 50 kroner på gaver. Men hun ønsker seg selv penger til bursdagen sin nå om noen uker. Jeg er ikke smålig, men har ikke mye penger å rutte med selv heller for tiden. Da synes jeg det blir vanskelig. Det skal sies at vi må ta ferje til bursdagsfesten hennes å det koster oss ca 150 kroner tur/retur med drivstoff. Hva ville dere gitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til svigerinna mi ville jeg antagelig gitt en blomst.

Skulle hun hatt skikkelig selskap og invitert oss ville jeg gitt en flaske vin eller noe. Pleier ikke gi så dyre gaver til hverandre vi voksne i familien, kjøper heller til barna.

Hadde ihvertfall aldri gitt penger til et voksent menneske i bursdagsgave... Hun kan ønske seg penger av mammaen sin, men ikke av andre venner og familie, det hørtes rart ut.

Vet ikke om denne svigerinnen din er inngiftet eller er din manns søster, men om det er din manns søster kan vel han finne på gave/beløp.

Jeg og søsteren min pleier å gi hverandre gave da, vi pleier gi for 200-300 kroner.

Skrevet

500. Hva det koster for dere å reise dit, har ingen betydning.

Skrevet

Synes det er litt avhengig av om hun har rund dag og inviterer til selskap/fest eller om hun fyller 32 og har satt frem litt fyrstekake. Førstnevnte senario ville jeg gitt 200 kr og sistnevnte 400 kr;-)

Skrevet

Drit i å gi henne penger. Hvis hun gir billige og kjipe gaver til deg/dere så gjør det samme til henne. Dra på nille å kjøp noen telys til en 50 lapp.

Skrevet

Selv om hun ønsker seg penger betyr ikke det at hun får det. Er hun 12 år og sparer til sykkel? Har hun rund dag? Merkelig oppførsel, spesielt med tanke på hva hun selv bruker på gaver. Litt teit å få en 50-lapp, men helt greit å få en gave til 50 kroner. Mener det bare er nødvendig med store gaver til hvert tiår når man er voksen, med mindre det er til sine voksne barn eller til ektefelle/samboer.

Kjøp en blomst eller en god hudkrem:-) Blir hun misfornøyd er hun ikke så mye å bry seg om, sier mest om henne:-)

Skrevet

Pakk inn en pakke pene og vårlige servietter sammen med et kubbelys e.l. som passer i fargen i et ark cellofan og sett en sløyfe på!

Voksne mennesker ønsker seg ikke penger til bursdagen, de blir glad for en blomst eller noe annet pent/nyttig.

Skrevet

Det er faktisk helt normalt og helt i tråd med vanlig folkeskikk i mange miljøer å gi penger i gaver også til voksne, enten det dreier seg om bursdager eller bryllup. At noen dibbere ikke greier å akseptere dette, endrer ikke på realitetene. Folk hører ikke på dere!

Skrevet

Koselig ide' med servietter og lys og men klart voksne kan ønske seg penger til bursdagen. Kanskje man sparer til en større ting man har ønsket seg og vil kjøpe selv;-)

Skrevet

Det blir rart og kravstort å ønske seg penger til en vanlig bursdag når man er voksen. Til en rund dag er det greit, men til en vanlig dag er det vanlig å gi en enkel gave. Hadde fått sjokk om svigerinna mi sa at hun ønsket seg penger til 27års-dagen sin! Penger gir man til barn og ungdom under 18 år som ikke har egen inntekt.

Skrevet

Det er tydeligvis ulik praksis fra sted til sted. Jeg er ikke vant til å gi penger til 33års-dager, blir upersonlig og litt teit, siden folk flest har egen inntekt. Man gir jo uansett ikke mye til en slik dag, det er noe annet med en 40års-dag. Det er ikke snakk om man ikke greier å akseptere ulik praksis, men det er jo tydelig at det er flere av oss som synes dette er det motsatte av folkeskikk. Jeg er ikke vant til denne praksisen, heldigvis, for det virker veldig upersonlig.

Skrevet

Jeg hadde virkelig begynt å lure om svigerinnen min ønsket seg penger til 31-års dagen altså..

Jeg hadde aldri gitt penger. Siden vi alle har barn får barna de dyreste gavene, vi voksne gir hverandre en symbolsk eller koselig ting. Har gitt ting som gavekort på to kinobiletter, vin, blomster, servietter og lys, god nymalt kaffe og konfekt, en liten gavepose fra Body Shop osv.

Hadde gitt en gave for mellom hundre og tohundre kroner, alt ettersom hva dere pleier i deres familie.

Skrevet

Skjønner hvor dere vil, men hun er 25. Jeg synes det er kjipt å gi henne masse penger, med tanke på at jeg har sånn akkurat så jeg klarer meg selv. Jeg har en forferdelig prippen svigermor som jeg helst ikke vil ha på nakken. (For det skjer om vi ikke har med noen pengegave til henne) Hun sparer til noe spesielt så det er grunnen til det. Men uansett så må det vel holde med 200 kroner? Tatt i betraktning at situasjonen er som den er? Telys og sånn er sånn som hun kjøper til meg. Til jul fikk jeg en pakke servietter og to lys. Noe jeg ble glad for, så ikke misforstå. Bare at jeg mener når hun prioriterer sånne gaver på oss så kan hun vel ikke forvente å få 500 i gave tilbake. Hun har mer penger enn meg. Innimellom kan det virke som en gjerrig gammel bestemor. :-) Hehe

Skrevet

Kjøp noe du vet hun kan få bruk for, alltid greit med nye håndduker, eller blomster/plante, tja...

Skrevet

Da så, virker som du har reflektert over dette. 200 er helt OK.

Skrevet

Ærlig talt, et voksent menneske som ønsker seg penger i gave?! Det kunne jeg aldri i verden fått meg til å si, og i alle fall ikke FORVENTE!!

Drit i svigermor, hun har vel ikke noe med hva du gir i gave?

KJøp noe nyttig, så kan hun heller spare sine egen penger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...