ღhælgelainnღ Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Mannen min og jeg har bestemt oss for å prøve å legge om kostholdet og prøve gå ned i vekt begge to. Vi har lyst til å prøve en sånn lav karbo diett, eller ihvertfall kutte ut diverse mat produkter og erstatte med noe annet. Men jeg syns det er så vanskelig å finne frem i "mylderet" av linker og sider hvor det står om lavkarbo dietter. Det finnes uttalige forslag til frokost, lunsj og middags retter, men jeg skulle bare visst - enkelt og greit, hva kan man spise og hva bør man kutte ut? Samt noen enkle forslag til ting en kan kombinere og spise sammen. Det må som regel gå litt unna om morgenen når vi skal på jobb og ungene skal på skole og i barnehage. Har ikke tid til å komponere alle mulige frokost retter og det er jo så utrolig mye en må handle inn. Derfor, hvis noen hadde giddet og gitt oss noen gode og enkle tips på hva som er lurt og spise og hva vi bør kutte ut. Så starter vi med det...
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Dere vil bare kutte en del karbohydrater? Ikke få kroppen over i ketose, liksom? Da vil jeg gi dere en grei hovedregel: IKKE - brød/knekkebrød - pasta - ris - mel I stedet for poteter/ris/pasta kan du lett bruke blomkålpuré, det blir litt sånn potetmos. Godt til pølser, kjøtt, røykt kjøtt: - Blomkål kokes mør med stilk og det hele - litt hvitløk, smør/fløte (til ønskes konsistens), salt, pepper + blomkålen i en blender eller moses med stavmixer. Ellers så er det bare å kjøre større mengde grønnsaker. Vareier gjerne med å ha to forskjellige "retter" grønnsaker for å få variasjon. Feks varm grønnsak + blandet salat. Søk på oppskrifter for å utvide reportoaret. Frokost kan fint løses med å alltid ha ferdig kokte egg i kjøleskapet, ferdig vasket salat i en pose/tett boks. Omelett, egg/røykelaks, salater i et uendelig utvalg. Lavkarbo.no har gode tips. Jeg er ikke SÅ lavkarbo, så jeg har en god musli som jeg lager selv til frokost, litt a la "go'dag". Ellers er havregrøt på storehavregryn med 50/50 melk og vann en grei frokost også. Det holder blodsukkeret lavt og det er det dere ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå