Gå til innhold

Matallergisk barn på 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva gjer dåke med mat til dei søte små allergikarane på den store dagen? Blir det medbrakt mat, kake, osv? Satse på at ein finn is barnet tåler?

Her er det melk som er problemet, ser for meg at det blir termos med pølser i, og ein pose med muffins under vogna...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det cøliaki som er "problemet", men jeg ser ikke på det som noe problem da!

Pølser kan de spise, men ikke brød/lompe, så da blir det pølse i hånden. Enkelt og greit:)

Kake får vi vente med til vi kommer hjem og saftis eller pinup kan de spise:)

Hadde tatt med pølse på termos som du nevnte, ellers kan hun jo spise saftis;)

Skrevet

Her er det som regel egne kaker som står merket med "sukkerfri", "glutenfri" og "eggefri" osv. der vi feirer 17. mai. Det er jo så mye matallergi nå, så det er flott at de som baker til slike arrangementer tenker på allergikere.

Skrevet

Her er også cøliaki problemet.....men han spiser pølser, is også tar jeg nok med noen muffins eller noen stykker med sjokoladekake på skolen der vi drikker kaffe i tilfelle han får lyst på noe.

Skal til mamma og spise middag og der er alt glutenfritt........

Skrevet

Vi spiser mat før vi drar slik at gutten (har allergi for melk, egg og soya, så tåler egentlig "ingenting" som blir servert der) ikke er så sulten, spiser da kun saftis og brus/saft der. Vi bruker å være med i toget, og er der ikke så veldig lenge før, og så drar vi rett etter toget til pappa'n min på middag, før vi drar inn til byen og går i tog der.

Så for oss som har 2 tog å forholde oss til, pluss middagsbesøk, så flyver tida, så kan ikke være så lenge på hver plass.

Skrevet

Lillebror har laktoseintoleranse, men med høy terskel. Så om jeg er litt forisktig med hvor masse melk han får dagen før og til frokost, er ikke slike dager noe stort problem med mindre han er syk. Er han syk, har virus eller noe slik i kroppen er melk nesten som gift og det som kommer ut igjen er som syre på baken siden han har atopisk eksem.

Da prøver vi å holde oss til saft is og brus, og evnt. pølser.

Skrevet

Skjønar greia med "problem" eller ikkje "problem". Det er ikkje eit problem å handtere barn med allergi i kvardagen, men det er klart at det blir meir problematisk å organisere ein dag som 17. mai enn ein kvardag.

Så lenge eg held fast på at det er melka som er problemet, og ikkje jenta vår eller allergien hennar, så synest eg ærlig talt det er heilt ok å seie det slik.

Eg ville derimot ikkje sagt at cøliaki eller melkeallergi er problemet (det blir jo det same som å seie at barnet er eit problem). Flisespikkeri her, I know :D

Skrevet

Pleide alltid å ta med mat da jentene mine var allergiske, de tålte hverken melk, soya eller egg, så ikke mange som klarte å lage noe særlig. Vi spiste Lollipop eller Kræsj pink når vi spiste is.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...