Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Det viktigste jeg lærte under opplæringen var: Hvis foreldre ringer og er bekymret for sine barn, gi gode råd pr tlf, er de bekymret og ønsker time. Gi de time. -Foreldre kjenner sine barn best. Lærte også en annen ting. Det er virkelig kapasitetsproblemer i det norske helsevesnet som skal være det beste i verden. Jobba på ei lita legevakt der det kun var 1 sykepleier og 1 lege på jobb fra 16- til 0800. gjennomsnitt pasient gjennomstrøming pr kveld i uka var ca 30 -40 pasienter. pr tlf, ca 50-60 hendvendelser. Lørdag og søndag var det kaos, noen måtte prioriteres vekk. men mange kom rett på døra, samtidig som tlf ringte og man skulle ta prøver av et febersyktbarn, bandasjere mannen som ble bitt av hunden og trøste hun som hadde kuttet seg selv i armen. Leger som jobber ved legevakt, er de samme legene som er fastleger (og turnusleger) i kom. de jobber legevakt etter endt kontor tid. I helgene har de ihvertfall i distriktet/mindre byer- 24 timers vakt. tid pr pasient- kunne være feks ved brystsmerter som skulle legges inn på sykehuset, prøver- , bt, puls, ekg. Klinisk undersøkelse. Så måtte legen ringe konfere med legen på sykehuset. Behandling av pasienten med oksygen, blodfortynnende, få pasienten over i seng. Legen måtte også skrive et innleggelsesskriv, samt føre alt som har blitt gjort inn i journalen. ca total tid 30 min så en øyekatar- som tar 5 min inne hos legen tar for legen litt lenger tid, da han også tid til journalføring. Hvis noen lurer på noe om legevakt, kan jeg prøve å svare så godt jeg kan.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Høres ut som du har en travel jobb. Ikke en jobb jeg selv kunne ønsket. Men jeg reagerer på at du skriver at noen må rett og slett prioriteres bort, og da er det jo ikke rart at folk bare dukker opp? Jeg hadde gjort det samme selv om jeg ikke hadde fått sluppet til
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 da snakker man om folk som ringer og må ha ny resept på ppiller, vondt i halsen, influensasymptomer, må ha forlenging av sykemelding, øreverk, øyekatar osv. man må faktisk prioritere de som er sykest, og med bare en lege er man helt nødt til det. Hi
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Hendte det at du sendte bekymringsmelding til barnevernet (eller bekymringsmelding kan kanskje sendes andre steder også). Her har vi stort fokus på barnevernet ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor leger skal ha lov til å jobbe 24 timer i strekk. Det gir dem selvflgelig mulighet til lange friperioder, men jeg er redd for at de er som andre mennesker og blir trøtte slik at de kan ta dårlige avgjørelser etteren så lang vakt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Jeg jobber på legevakt, kanskje landets største legevakt.... og er litt uenig i det du sier om foreldre og barn. Det er ikke alltid slik at de trenger å ha tilsyn av barnet hos lege... veldig ofte hjelper det med et par gode råd.
Miss Misantrop Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 Et par gode råd?! Du burde kanskje se pasienten før du stiller en diagnose?
Miss Misantrop Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 Smerte lindring er etter mitt skjønn utrolig undervurdert i helsenorge.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #9 Skrevet 13. mai 2010 Klart det. Den absolutt verste tiden å bli sendt til sykehuset på, er klokka fem om morgenen. Da er sjansen for å få en utslitt lege som gjør feil fordi han/hun ikke klarer å se klart størst. De er bare mennesker. Samboeren min jobbet et sted hvor de hadde 18 eller 19 timers nattevakter (jeg husker ikke helt). Dette er absolutt max av det de har lov til (her er det snakk om aktiv vakt, er det passiv vakt kan de gå lenger). Det ble kuttet i bemanningen pga lite penger, og legene ble helt utslitt. Én lege på 60-70 senger. Han har selv sagt at han frykter at folk har dødd fordi han ikke rakk ta seg ordentlig av dem i tide. Dette er snakk om folk som var veldig dårlige og som kanskje hadde dødd i løpet av et par døgn uansett, men likevel. Er ikke så gøy å få en gråtende samboer hjem på morgenkvisten... Så et veldig fint innlegg av HI, det er fint for oss andre å få et lite innblikk i deres hverdag. Kanskje har vi litt mer tålmodighet neste gang vi sitter og venter... og venter... med noe som egentlig ikke er så farlig.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #10 Skrevet 13. mai 2010 Men det er jo ikke sånn det skal være?! Det bør utdannes flere leger slik at de er våkene på vakt og kan hjelpe små barn som har det vondt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #12 Skrevet 13. mai 2010 sa jeg at jeg stilte diagnose? Når foreldre ringer inn fordi barnet har hatt en natt med feber, da gjerne på 38.9, og er slapp. Men får fin kontakt, ingen utslett, kvalme, smerter e.l så synes jeg det er greit å gi råd. Utfra symptomer som da beskrives ser man kanskje ikke nødvendigheten av å komme ned med barnet... og da kan man gi gode råd på tlf. Selvfølgelig ser jeg ikke barnet gjennom tlf, men nå er det sånn at det er mange overhysteriske foreldre som ikke takler at barnet har feber.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #13 Skrevet 13. mai 2010 Takk folkens:) Til deg som også har jobbet på legevakt- jeg lærte av min veileder på opplæringen at var foreldre oppriktig bekymret var det lurt å ta de inn til kontroll- gjerne bare for crp, sjekk hos sykepleier. Mye greiere å sjekke da om legetilsyn trengs. men, man kommer langt med gode råd pr tlf, om man har tid til å sette seg inn i situasjonen. Mange er usikre i forhold til dosering av smertestillende, osv. I noen tilfeller valgte vi å sende inn bekymringsmelding til barnevernet. Tror det er sjelden det kommer bekymringsmeldinger fra legevakten, for man ser gjerne de det gjelder så liten tid. - men i enkelte tilfeller er det ikke tvil. noen ganger ble beredskapshjem koblet inn ved akutt sykdom hos enslige forsørgere. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #14 Skrevet 13. mai 2010 Der jeg jobber har vi en egen sentral som besvarer medisinske spørsmål, og ja jeg er enig i at dersom man er veldig bekymret og ikke blir beroliget av en samtale så må man jo komme på legevakten. Men i mange tilfeller tror jeg nok at de fleste foreldre bekymrer seg unødig. Og i mange tilfeller ber vi de komme uansett. Hilsen hun som jobber på legevakt
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #15 Skrevet 13. mai 2010 Jeg er lege, og har hatt legevakter både i turnustjeneste og som fastlege. Vi hadde 24 timers vakter i helgene, og dersom det var rolig kunne jeg legge meg om natta, dersom det var mye å gjøre måtte jeg jobbe natta igjennom. Hadde ofte 50-60 pasienter på ett døgn. Disse grufulle legevaktene er grunnen til at jeg ikke er fastlege idag. Legevaktene kom i tillegg til full jobb, altså minst 08-16 på hverdagene. Det var utrolig stressende å vite at venterommet var fullt av mennesker som trenger legehjelp, og man er en person alene som skal komme gjennom alt, det er ikke tid til å spise, telefoner, beskjeder osv. Man må starte hver eneste legekonsultasjon med å beklage ventetiden, og det er faktisk slitsomt. Skjer det noe spesielt som f.eks bilulykke eller annen ulykke kan man måtte rykke ut, og da må faktisk bare pasientene på venterommet vente enda lenger. Dette er organisatoriske forhold, kommunene vil spare penger - derfor lavest mulig bemanning. Bare et lite hjertesukk...
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #16 Skrevet 13. mai 2010 Jeg må si at smertelindring på mange måter er overvurdert i Norge! Det er helt klart mange pasienter som får alt for dårlig smertelindring, men at til vanlig friske mennesker (voksne og barn) ikke skal kunne tåle å ha litt smerter (selvfølgelig ikke sterke smerter) noen dager, det må jeg si er tåpelig..."Dette skal jeg ikke måtte finne meg i!! Jeg skal ikke behøve å ha vondt!" Jo, livet er nå engang sånn at når man får øreverk, uvi, gastroenteritt eller annet, så kan det gjøre vondt! Og det er ikke farlig! Noen ganger må man få medisiner ja, men at alle skal springe rundt med paralgin forte eller tramadol i lomma, det er bare tull! Og her kommer "småhysteriske foreldre" inn, som ikke takler at poden har ørebetennelse...en av årsakene til spredningen av MRSA??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå