blomstre Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 - Alle bedd luka (det smitta visst over på ungene som plutselig hadde luka et hjørne vi ikke har gjort noe med. Der skal vi legge stein, så var ganske unødvendig... men det kunne jeg jo ikke si noe om). - Har klippet bort alt dødt på de stygge buskene i kommunens bedd (det hjalp jo noe). - Jordbærene har kommet i ampel (krysser fingrene for at det ikke var for overivrig...) - De misshandla lavendlene har fått et skudd elle to hver! Jeg har i tilleg spedd på med to nye planter. Men så oppdaga jeg jo at jeg hadde to som hadde stått i krukke i fjor i overvintringsbeddet... Ja, ja, man kan vel aldri få for mye lavendel :-)
Gjest sug lut Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Jeg liker gartnerrapporter! (Jeg liker ikke at jeg må banke åtte ganger på komma før det virker så nå vil jeg rett og slett bare advare om at ingen kan regne med korrekt tegnsetting fra meg nedover her.) - Jeg har sådd blomkarse. Hadde igjen elleve små plastpotter, så det blir elleve blomkarse. - Det står til liv mange steder der jeg nesten hadde gitt opp. Alle slags storkenebb er i ferd med å våkne. En annen raring også (den er gul og jeg husker ikke navnet, må sjekke i lille skriveboka) har begynt å spire. Men en til av nesten samme type er fortsatt bare tørre stilker. - Gressløken er prøvespist. - Snart MÅ erteblomstene ut, det er ikke sunt sånn de har det nå uten å kunne bindes opp i høyden, de filtrer og floker seg med alt og alle. De fleste av dem skal klatre i tuja og så er det ei stor krukke med dem som har fått innkjøpt pile-wigwam, men den får ikke plass under døra når jeg en gang skal bære dem ut, nå vil jeg bare ha det varmt. - Ludde (dvs vårkjærminne) vurderes flyttet. Kan den være bunndekker under den sjasminen jeg skal kjøpe når jeg får rota meg til det? -Chiliplantene er diiigre og lekre og ser ut til å digge vinduet mitt. -Tomatene er en meter høye og har blomsterknopper. SPØRSMÅL SOM SØKES BESVART: Kan jeg plante ut en innepotterose nå? Den skal jo etterhvert tross alt bo ute og de andre rosene spirer jo ute, men denne har allerede blader og knopp. Men det ville frigjort litt plass i vinduet.
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Jeg har kjøpt inn jordbærplanter som foreløpig koser seg inne på kjøkkenet (det er kaldt her oppe på høgda) og urter i verandakassen er påtenkt. Svigermor har ikke begynt å plante ut sine elskede rosestiklinger eller hva hun nå kaller greiene hun aler opp selv, enda det er et par grader varmere i snitt der hun bor.
Gjest amandine Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Ikke luket, har sett på rosene som skal beskjæres, konstatert at har bare EN hvitveis (det var da som bare), har drukket kaffe og hoppet på trampoline, har spilt fotball på plenen med gutta og fulgt de to eldste på løp. Nå skal jeg stryke, ta ut fire brød av ovnen, bake litt mer og drikke litt vin og vente på at min kjære kommer fra jobb. For han er i overkant stressa om dagen og jobber døgnet rundt. Må klippe gresset i helgen.
blomstre Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2010 Jeg klipper gjerne ditt gress mot ett nybakt brød! :-) På mitt brødbakerprosjekt har jeg kommet så langt som at jeg har fått to brødformer og kjøpt inn rug...
Anne-B. Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 - Største bedet er luket, omstrukturert og oppmålt. Klart for å sette opp bedskillere. - Clematisen vokser som bare det, selv om den ikke har vokst så mye i høyden, har den til gjengjeld 9-10 blad. Har bundet opp noen av de lengste bladstenglne på pinner og håper at jeg ikke har gjort noe galt ved det. Nå er det på tide å ta de andre ut av kjøleskapet etter en kuldeperiode på en måned. - Har plantet om solsikkene i større potter. - Av pyntekosmos er det bare Versailles Red som har kommet opp, den andre typen trives visst ikke. - Blomkarsen vokser som ugress, og i dag fant jeg et lite blomsterskudd. - Rhóododendronen, som står ute i potte foreløpig, har begynt å blomstre. - Hagen er gjødsla. I helga skal jeg så plenfrø her og der. Spørsmål: Jeg har sådd stokkroser og liljer som har stått ute (kuldeperiode), bør jeg ta dem inn nå som jeg vil ha dem til å spire, tro?
prekæs Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 I dag har jeg plantet en hansarose og blåbærbusk og valmuer. Valmuene ønsker jeg skal spre seg til steinhellene mine og vokse opp tilfeldig rundt omkring i dem. Har sådd ca fire meter med sukkerert, som har lagt til spiring i vann ett par dager. Alle kasser og potter er fulle av jord og har plantet til med blomster i de som står inne i uthuset. De ute venter jeg med til søndag, men da planter jeg okke som. Kjøpte ett trau i høst jeg kunne tenkt meg å fylle vann i og ha vannlilje, men vet ikke helt hvordan. Kle med plast innvendig kanskje. Sinkbalje og isoporkasser er fulle av jord og venter på agurk, vannmelon og squasj.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 Her er alt annet hovedprioritet, men det blir da tid til ørlitegrann hageplanlegging allikevel. -Jeg har kjøpt kjempesuperkoselig hageutstyr på riktige leker til lillebop i bursdagsgave så jeg kan få hjelp i sommer. -Tomatene og paprikaene som nylig er blitt plantet om (fortsatt inne) nærmer seg tjue cm, og skal gjødsles i løpet av helgen. - Jeg har glant på jordbærene mine i håp om å få dem til å gro fortere, men det må visst gjødsling til der også - Sitronbasillikumen som hadde besøk av små røde dyr ser ut til å få være i fred igjen. De begynner til og med å se ganske tøffe og sterke ut! - Margerittene mine som har blitt satt inn i vente på varmere netter ser ut til å dø, uten at jeg skjønner hvorfor... - Gressløken er brukt i to middager forrige uke og står frodig og frisk i urtebedet. - den begynner også å få selskap av oregano - og av løpstikken vi plantet i fjor, men som ikke dukket opp forrige sommer. Tjoho! - Timian lar vente på seg, begynner å bli bekymret for at den ikke har overlevd vinteren. - Det spirer og gror i staudebedet, og jeg har tatt en endelig avgjørelse om at det fra nå av kun skal plantes stauder der og ikke sommerblomster. - Jeg har snakket med huseieren som har lovet oss syrinbusker som skjerming mot parkeringsplassen:) Jippi! Jeg elsker duften av syriner! - En annen nabo spurte dessuten om vi kunne tenke oss å overta noen store krukker til å plante ting i ute (OM vi kunne tenke oss??? ). LA SOMMEREN KOMME!
blomstre Skrevet 15. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2010 Rabarbra'n er høsta! 560g ferdig rensket stilk er bakt i ovnen, så nå har jeg 9 dl saft i kjøleskapet som skal bli til sorbet på søttende :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå