Gå til innhold

Er det bare jeg som synes bunadsko er stygge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iselilja, det syns jeg helt klart du skal gå for! Du kommer garantert til å bli den lekreste i toget!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, her må det pirkes:-p

Da går jeg for Shoe2Two - fortsatt shu-tu-tu:-p

Skrevet

Litt av poenget med bunad er jo at det er mykje tradisjon knytta til det. Nytt design på skoa er som å banne i kyrkja...slikt gjer ein berre ikkje. Derfor er dei fleste bunadssko nokså like.

Makan te kravstore folk er:P Ein går med akkurat dei kleda og skoa ein vil nesten kvar einaste dag i året, men dei få gangane bunaden skal på, så er den ikkje god nok. Nei, skal ein klage, so kan ein la vere å bruke bunad. Meiner no eg..:)

Skrevet

På 80-tallet brukte de jo høyhæla lakksko og lakkveske til bunaden, men tror jeg bruker de gode gamle bunadskoa, jeg.

Gjest sug lut
Skrevet

Bunadsko stiller utenfor konkurranse. Jeg synes alt man bør forlange av dem er at de er de mest bekvemme skoene i universet, når de tross alt uansett må se ut som de gjør.

Skrevet

Du kan jo alltid velge de tradisjonelle knappestøvlene.

Skrevet

HVORDAN skal man lage bunadssko "dritlekre" lurer da jeg på? Da kan man strengt tatt kjøpe seg et par dritlekre sort sko og voila, man har et par dritlekre sko TIL bunad, men blri ikke bunadssko.

Malene er laget etter sko fra bunaden sin "opprinnelse": Sorte (helst av skinn) og hælhøyden var vel også i utgangspunktet "Konstant";...

Nå har vi ulik hælhøyder og ulik" bredde" på oversko. Om man kan si det. Ser at det som variere med tiden er hvor spisse skoene er. Min mors gamle bunadssko var veldig "firkanta" og sålen "stakk ut" en del utenom overdelen.(i mangel av annet navn). Var litt roduste. Mine første sko var forholdsvis spisse, med såle som var mye spinklere og mye mer lik "Pumps". Liker personlig best de mer "firkanta", grove skoene. Bunad er ikke akkurat en lett, enkel og snerten drakt. Den er kompakt og "Overfylt" og da bør skoene "stå i stil": :o)

Men nok om det. GI meg et ekempel på hvordan bunadssko kan gjøres bedre, uten at det bare blir "svarte sko med spenne"...

Skrevet

Jeg har noen som er litt bedre enn de vanlige, klumpete, stygge;-) Kjøpte dem da jeg var komfirmant, så er jo en del år siden nå...;-) De er lav hel på, mindre spenne og mye nettere i fasongen.

Skrevet

Ja, kan jo ikke bli shus-tu-tu, ikke samme shwungen over det.

Skrevet

Om man tenker seg om så er jo ingeting på bunaden spesielt pent i seg selv...Bare stakken sammen med en hvit pologenser, og tøgge sneakers ikke fint. Eller med en fin bluse og pensko......Bare bunadsskjorte og ei dongeribukse, heller ikke noe de aller fleste ville pyntet seg med. Også vestene man har på noen bunader da..Ville ikke slengt på bunadsvesten før festen liksom..

Men bunad, når den er komplett, med sko, vest og skjorte er da fint..Ok, ikke alle synes bunad er fint..Men synes man bunad er fint, så er det likevel ikke særlig fint om man tar alle plaggene den består av og bruker de i andre sammenhenger? Det være seg veska, sko, vest eller stakk..

Så å trekke frem bunadssko som stygge...Vel, tenk på "alt det andre" på bunaden.. ER det noe som er fint og bruke på de? Er det andre deler av bunaden man kunne tenkt seg og bruke uten at resten av bunaden var på?

Tviler sterkt på det, og sko må sees på som DEL av bunaden..Ikke fine til hverdagsbruk, men fine til bunaden..Det viktigste på 17.mai er at de er gode og gå i..Har endelig skaffet meg nye etter 4!!!! år med sko i en størrelse for lite.....Gleder meg til å gå i tog i år altså :o)

Skrevet

Skjorta har jeg brukt alene, til olabukse :) Men det var i lusekofte-og bootsperioden min da jeg var 18 ... Den blir ikke penere til bunaden, spør du meg.

Skrevet

Men da synes du nok ikke bunad er fint i det hele tatt. For å si det sånn..

Mange, deriblant meg, synes bunad er fint. Men alikevel synes jeg ikke enkeltdelene av bunaden(e) passerog bruke til annet enn bunaden som en drakt.....Og det tror jeg gjelder de fleste som synes bunad er fint.

Skrevet

Du har nok rett i at jeg ikke synes bunad er pent :). Men jeg synes bunad er et veldig interessant fenomen! Jeg har jobbet et par år i husflidsutsalg, og synes mange har så rare oppfatninger om bunad. Noen er veldig opptatt av hva som er godkjent (?), men så vil de ikke bruke hodeplagget, og kjøper sølvbelte selv om det ikke er tradisjon for det i området bunaden deres er fra. De samme vil ofte ikke ha linskjorte, for den blir så fort krøllete, og ullstrømper blir for varmt. Mange av bunadene som kanskje er nærmest hvordan folk noengang faktisk har gått kledd er mindre populære enn bunader med mønster fra pynteputer og brudesko. Det er i alle fall mitt inntrykk etter bittelitt erfaring fra bransjen.

Så jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor folk har bunad, og hva de mener en bunad representerer. Jeg synes det er flott når bunaden har en aning levd liv og sjel, for eksempel at man bruker arvet sølv og silkeskjerf. Om man bruker nøytrale svarte sko i stedet for klaveness med tinnspenne, synes jeg har liten betydning.

Skrevet

Jeg ynes faktisk de er penere enn det aller meste av det som blir solgt ellers. Likevel bruker jeg dem nesten bare sammen med bunaden. Hvis ikke hadde vel folk trodd jeg var helt sprø.

Skrevet

Enig. Det første paret jeg hadde var fine, med litt hæl og spiss form i tærne, og veldig gode å gå i. Men det er et par skonummer siden, de jeg har nå er ikke fine i det hele tatt, men det er jo tross alt til bunad, så.. Jaja.

Skrevet

er du nødt til å bruke disse stygge bunadskoa da?

jeg har ikke brukt mine på flere år, siden jeg visst nok har "vokst" utav dem :(

så jeg har brukt sorte pen sko til bunaden istedenfor. Funker helt fint og folk må bare misunne meg ;)

Skrevet

Særdeles sjelden jeg er enig med deg, Mom2Two, men dette innlegget kunne jeg faktisk ha skrevet selv :oD

Skrevet

Synes Bunadsskoene til Klaveness er pene. Synes de er mye finere en de man får kjøpt på økonomisko, coop el. Når det er sagt er jo bunadssko kun pene til bunad. Men som noen her sa, de er jo en del av bunaden.

Jeg gleder meg til å kjøpe bunadssko jeg. Har akkurat arvet en vestoppland bunad. Den er så fin. Må bare få kjøpt meg en cape til den:) Og ullstrømper :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...