Gå til innhold

Stebarn og måltider (allergi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat fått vite at stedatteren min ikke tåler egg og melk.

Mannen min mener at vi kan ha saus mens hun kan ha noe annet på.(ketsjup fks) til middag. Han mener det ikke er noe problem at melk,ost og div står fremme til frokost,og at stedatteren min bare skal unngå dette. Hun er 6 år,er vant til å drikke melk og spise det hun har lyst på,da vi som sagt akkurat har fått vite dette..

Jeg er da uenig. Jeg synes vi skal lage mat alle kan spise, og også tilby pålegg til måltidene til alle barna de dagene stebarna er her.

Hvordan løser dere andre dette? Tenker jeg feil? Bør hun bare bli vant til det? Skjønner jo at i andre settinger vil hun se at andre barn spiser det hun ikke kan få, men tenker at hun i alle fall skal få unngå dette hjemme?

Våre fellesbarn kan jo få melk og yogurt de dagene stebarna ikke er her,så tror ikke de vil lide noen nød de få dagene det er snakk om..

Tenker bare det er greit å fjerne det hun ikke kan ha for å lage minst mulig oppstandelse rundt det,spesiellt nå i starten..Ser for meg at vi må nekte henne ost fks og forklare at hun ikke kan få det. Tenker det er bedre at det ikke står på bordet i det hele tatt! Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho må bli vant til at ho ikkje kan ete det same som alle andre. MEN det er og viktig at ho får eit tilbud som er tett opptil det dei andre får.

F.eks. Youghurt, då kan vel ho få soyayoghurt? Og kjøp inn havre-, ris-, og soyamelk så ho har tilbudet om "melk" ho og. Havremelk er mest nøytral på smak, rismelk er søt og litt tynn, soyamelk har litt ettersmak.

Lag saus med havremelk i staden for melk, så kan alle ete den. Og ingen vil merke forskjell på smaken uansett.

Vi har ost på bordet når vi et, men vi har og melkefri "ost". Lille kan ikkje ete alt vi har i kjøleskapet (eller på bordet), men ho har litt å velge mellom, ho som oss andre.

Skrevet

Jeg er enig med deg! Her syns jeg du tenker på barnets beste. Selvsagt vil hun stadig måtte forholde seg til situasjoner hvor hun bare må godta at hun ikke kan få alt som står fremme, men nå helt i starten, tror jeg det er veldig lurt å rett og slett unngå at "ulovlige" fristelser står fremme. Jeg tror det kan gjøre henne veldig lei seg. Hun er jo tross alt "bare" 6 år, så å unngå at det hjemme står ting fremme som hun ikke kan få, tror jeg er veldig lurt.

Skrevet

Tror jeg ville ha satset på noe alle kan spise til måltidene, barn kan oppleve stor sorg i forbindelse med matallergier/intoleranser.

Begge mine døtre har vært multiallergikere og her hjemme spiste alle det samme, ser liksom ikke poenget med å ha to middager etc, eller at ungen skal spise ketsjup istedenfor saus.... Trenger jo ikke å gjemme yogurten og sånt, men satse på et bredt tilbud av melkefrie ting. Baker du kake, bak en uten melk osv.

Kanskje mannen din burde prøve å leve melkefritt i en uke, så ville han muligens hatt noe større forståelse for sin datter.

Skrevet

Enig med deg, spesielt nå som alt er nytt. Gutten min på 4 år er allergiker, og er mye mat han ikke tåler, men han er så vant med det at alt kan stå fram.

Men når hun er såpass stor, og er vant med å spise alt, så kan det være ekstra sårt, og det er ganske enkelt egentlig å tilpasse sauser og slikt slik at alle skal tåle det.

Om alt står framme så kan det være lett å "glemme seg" å ta noe feil, og da blir fokuset på allergien så stor, at det ikke blir kos å spise mat. For jeg mener at selv om man er allergisk, så skal man kunne kose seg med maten uten så stor fokus på det man ikke skal spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...