miheno Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Synes det virker som om veldig mange går berserk når det gjelder å kjøpe utstyr til babyer som ikke engang er født enda. Jeg venter nr 3 og ønsker å si at det eneste som egentlig er viktig å ha klart er bilstol, vogn og litt klær. Ellers trenger en nyfødt baby nesten ikke noe, og dere kommer til å få mye i gave. Tenk også gjenbruk - stellekommoder har lav utnyttelsesgrad, ser ofte ut som billig plast og har svært begrenset brukstid. Bruk heller en pen kommode med gode skuffer og tape en kul stellematte på toppen. - Badingen kan gjøres i vask eller i tummy tub som etterpå kan brukes som vaskebøtte og som tar minimalt med plass og er bra mot kolikk. Babyene vil ikke legges bakover i badekar uansett. - smokker og flasker: Mange babyer vil ikke ta smokk, så kjøp bare en til å teste dette før du investerer i ti. flasker er også av begrenset nytte de første ukene og ikke noe å stresse med å ha klart i det øyeblikk babyen kommer ut. Det er mange andre ting som også står på "kjøpelistene" her på nettet som er fullstendig bortkastet å bruke penger på. La babyen komme ut, og så kjøper dere heller etter hvert som behovet for enkelte ting melder seg.
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #2 Skrevet 13. mai 2010 Jeg er både enig og uenig i dette... Det jeg reagerer på er ikke antall utstyr/klær folk handler, men syns det er så mange som handler det dyreste og "beste". Jeg er selv en person som vil ha kvalitet og syns ofte det lønner seg å kjøpe kjente merker, men det viser seg jo at "best i test" også kan være f. eks stellebordet fra ikea, som er både billig og sikkert. Jeg anbefalte dette stellebordet til ei venninne, men hun kjøpte full-pris stellekommode fra babybutikken. Og så kommer hun etterpå og klager på at hun ikke fikk brukt babybadekaret oppi fordi det ble jo for lite med en gang - akkurat slik jeg hadde sagt på forhånd! En balje fra ikea duger fint! Har du fått gratispakkene så er det jo prøver på stelleprodukter, smokker etc. inni disse. Men jeg fikk masse problemer etter sist fødsel og kom meg nesten ikke ut døren første tiden, da var det noen ting jeg burde hatt i hus på forhånd, f. eks en pk mme, brystvortesalve, brystpumpe (for ammingen går ikke nødvendigvis av seg selv!!!), her klarte jeg ikke å amme uten ammeputen så jeg sverger til det - noe mannen måtte ut og kjøpe da jeg var på sykehuset.. og seff. febertermometer, paracet baby, salve til sår stump (silulen/inotyol).. Er en annen tråd der utstyr har blitt diskutert her: http://www.barnimagen.com/forum/thread/141843392 Så noe bør man ha i hus hvis vi har mulighet, og jeg er veldig takknemlig for de forberedelsene jeg hadde gjort sist gang - for du vet ikke hvordan din/babyens form er etter fødsel, og å ha riktig utstyr klart kan lette mye!
Juli.mamma til 4. Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 Jeg er nok en av dem som tar av.. Kjøper alle disse små klærene som er så nusselige om de så koster 400 kr plagget. Av utstyr kjøper jeg det jeg har lyst på, ikke etter hva det koster. Når det gjelder gjenbruk gir jeg det bort til familie eller selger det. Storkoser meg:)
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Og jeg synes tummytuben var vanskelig å bruke og ikke likte babyen min å være oppi den heller. Synes ikke det er finere med en kommode enn med stellebord på badet så kjøper nok stellebord i stedet for å kjøpe kommmode likevel. Som med det meste så er det en smakssak. Jeg liker å være forberedt og ikke måtte stresse rundt etter mange småting etter at babyen har ankommet:)
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 Er nok ganske lik juli4.Gutt. Jeg har 2 tenåringer fra før og hadde ikke råd til å kjøpe noe særlig utstyr. Arvet masse stygge ting. eneste nye var vogn og stellebord til den ene. Dette blir det siste barnet med ny mann og har grei økonomi. Kjøper det jeg synes er praktisk og pent. Mye av det er billig og noe av det er dyrt. Vi har 4 store barn som kan overta en del av det til sine barn når den tid kommer, resten blir solgt etterhvert. Jeg storkoser meg med å shoppe.
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Er langt fra hysterisk shopper selv, men samtidig liker jeg å ha ting i orden før fødselen. -Stellebord på badet- kunne brukt stellematte på vaskemaskinen, men da måtte vi hatt hyller over, like greit med stellebord da. På babyrommet har jeg en helt vanlig kommode til klær. -Badebalje fra ikea som kostet 50kr tror jeg, har plass til den i stellebordet og brukes til oppbevaring når den ikke er i bruk. - Har tre smokker, det holder vel foreløpig. Har tenkt å kjøpe brystpumpe og et par flasker før fødsel, for jeg skal jo ha det en gang uansett. Hvorfor vente til babyen kommer og kanskje måtte stresse med det da, når jeg har tid og penger til det nå? Syns det er sånn med mange ting, man MÅ ikke ha alt før fødsel. Men ting som man vet man skal ha uansett, vil jeg gjerne ha i hus før fødsel. Vil slippe å måtte dra ut å handle gulpekluter, ammeinnlegg og babyolje tre dager etter fødsel fordi jeg ikke MÅTTE ha det de første dagene på sykehuset.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 delvis enig og uenig.. Synes man skal få kose seg med god samvittighet etter hva økonomien tilsier. Er vel relativt enig i det med stellekommode. De som er vanlige kommoder er det gjerne dypere og bedre skuffer på. Selv fikk jeg min fra mamma(altså brukt etter minste søstera mi), så det var jo veldig "miljøriktig". Det med at babyer ikke vil ligge bakover,er jeg ikke enig i. Har ALDRI hatt problemer med å bade babyer i vanlige baljer. Så der støtter jeg de som kjøpte billig på Ikea! Gjorde det selv, og den funker veldig fint! Pluss den er jo kjempekjekk for barnet i flere år framover, sånn til å bade i ute om sommeren! Har aldri hørt om folk som hamstrer inn smokker før fødsel, jeg da:S Uansett så får man jo gjerne en smokk i disse gratispakkene. Har fått 2 stk, jeg, i de pakkene. Så det trenger man jo slett ikke kjøpe. Når det kommer til klær, så kjøper jeg AKKURAT det jeg har lyst på, og bryr meg ikke så enormt om prisen. De er bare babyer 1 gang. Men så får man jo mye i gave, og selv har jeg fått arvet litt klær etter jenta til søstera mi+ jeg hadde en god del nøytrale klær fra forrige baby.. Ville nå sagt at man kan bruke hodet, men kos dere samtidig med shoppingen! Å shoppe til nr.1 er en helt annen sak enn nr.2 spør du meg!
LeMaRa Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 Innrømmer at vi er av de som kanskje har tatt av litt ja... Brukt mange tusen kroner på ting og tang vi strengt tatt kunne klart oss ute. Men tenk å være så priviligert, at vi kan kjøpe ting vi har lyst på. Det er jo så kos å handle inn til baby, enda vi har "arvet" masse fra både eldstemann her og søskenbarn... Men vi tar det ikke for gitt heller, så det er sagt. Vi vet hvor heldige vi er!!! Vi kommer til å bruke opp igjen det vi har arvet, men har nok supplert med mer utstyr også. Denne gangen skal vi forresten prøve oss på tøybleier i stede for papirbleier. En investering verdt, i hvert fall når vi planlegger flere små allerede før denne er kommet ut. =) Enig i at det er unødvendig med alt dette utstyret, utenom det mest basic!!! Bare ikke klart å la være å falle for fristelsene der ute
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 13. mai 2010 #9 Skrevet 13. mai 2010 jeg syns strengt tatt ikke det er hysteri å handle inn ting å gjøre klart.. jeg er av de som handlet inn ALT tidlig til min første gutt .. smokker, flasker, flanellskluter, stellebord bilstol kurv, seng++++ og jeg kan med håden på hjerte si at jeg har fått bruk for absolutt alt vi har kjøpt.. for meg var det en del av forberedelsen til å bli mamma..
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 13. mai 2010 #10 Skrevet 13. mai 2010 Hmm....utrolig hva enkelte bryr seg med:-/ Synes hver enkelt skal få avgjøre dette selv jeg, tror alle her inne er kapable til å avgjøre dette selv:) Jeg synes det var så deilig å ha alt klart/og kjøpt inn når førstemann kom. Så mye annet å ta seg til da enn å stresse ut for å handle. Fikk i tillegg en tulle med kolikk. Så mitt råd; Gjør som dere selv synes virker riktig:) Nyt denne tiden, om det så er å shoppe litt i forkant. Blir ikke så mye tid til shopping etterpå;-)
Bea80 & Gullgutten Skrevet 13. mai 2010 #11 Skrevet 13. mai 2010 Vi har kommode på badet til alle håndklær og vaskekluter til oss selv. Til denne har vi kjøpt en stellematte til 2-3 hundre kroner som vi brukte sist og skal bruke igjen. Stelleproduktene står på en hylle under skråtaket vi har....Jeg syns personlig at stellekommoder er billig plast og unødvendige. Liker veldig godt de vegghengte, så hadde vi ikke trengt kommoden til oppbevaring ville jeg gjerne hatt en slik. Vi har badebalje fra ikea med antiskli, genial Sist gang kjøpte jeg etterhvert smokker i alle fasonger, ble aldri brukt for gutten min ville verken ta flaske eller smokk. Nå har jeg flasker fra han så om jeg trenger kan jeg bare kjøpe nye tuter på....... Kjøpte meg brystpumpe etter hvert sist, men den ble utrolig lite brukt. Så den har vert til utlån hos veninner...... Noe jeg skal kjøpe denne gang er babybjørn vippestol, vi arvet en gammel og skeiv en sist, denne skal kasseres Jeg har kjøpt en krem og det er baby stellekrem eller hva den heter, den med blått lokk, det er den beste jeg har prøvd. Har fått så utrolig mye prøver i disse babypakkene og sink hadde jeg fra før..... Klær har jeg kjøpt littegrann på salg og har arvet utrolig mye jenteklær av veninner, så kommoden til babyen er full allerede.....Så får ønske meg babyleker/rangler/ jentesengtøy (siden alt jeg har er nøytralt eller blått) ect........ Åååå det er mye kjekt å kjøpe, men ikke alt som er verdt prisen. Men noe lot jeg være og kjøpe sist gang, og kjøper det heller denne gang. Er jo heldig og har det meste fra før......Har fått ny vognpose av mora mi, så slapp å punge ut det selv (Har bare helårspose som fulgte med vogna til sportsdelen, nå har jeg fått meg Lammy pose og skal bruke skinnet i sommer i bagen)
fresh Skrevet 13. mai 2010 #12 Skrevet 13. mai 2010 Jeg føler ikke at folk er hysteriske når det gjelser å handle inn til babyen. Men ja, er enig i at man kan bruke litt sunn fornuft, å ikke kjøpe inn 10 tutter liksom...Men samtidig er det greit å ha litt av alt man tenker at man trenger, for det er stress å gå ut å handle "resten" etter babyen har kommet. Alt av utstyr er greit å ha på plass. Prøvde tommytub badebalje sist, men den synes jeg var helt forferdelig. Ikke noe behagelig å bade en liten 1ukers gammel baby i en slik tub, var jo litt vanskelig å holde hodet skikkelig synes jeg. Så jeg kjøpte raskt en badebalje fra IKEA som er heeelt genial.Gutten er nå 3,5 år, og bruker den fortsatt (men den begynner å bli liten nå). Men er enig med klær, det holder å kjøpe noe av de minste størrelsene, OG de plaggene som er så søte at du ikke klarer å la være. Sist fikk vi klær i 1 år fremover, trengte nesten ikke kjøpe noe selv, og da snakker vi mye klær altså, hadde flere ting jeg aldri brukte. Men jeg håper alle koser seg på sin måte med å forberede seg til babyen kommer
lin78 4herligebarn<3 Skrevet 13. mai 2010 #13 Skrevet 13. mai 2010 Jeg syns det må være opp til hver enkelt hvor mye man vil bruke på babyklær/utstyr.Om noen tar litt av-hva så??man lever bare en gang, syns vi skal få kose oss med shoppingen jeg;)
GBridget Skrevet 13. mai 2010 #14 Skrevet 13. mai 2010 Jeg er førstegangsfødende så har ikke noe erfaring, men skjønner at det er endel ting som må kjøpes inn før babyen kommer. Det jeg reagerer på er at så mange vil ha alt nytt, beste kvalitet, riktig farge og siste modell. Har inntrykk av at mange kjøper mye nytt selv om de har barn (og dermed utstyr) fra før av. Selv har vi valgt å kjøpe litt brukt fra finn.no, arvet noe, lånt noe og kjøpt endel nytt (bla bilsete). Vet ikke om vi får gutt eller jente så har kjøpt inn det mest nødvendige av klær i nøytrale farger. Så når barnet er født ønsker vi oss masse typiske jente/gutte-klær i rosa/blått :-)
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 13. mai 2010 #15 Skrevet 13. mai 2010 er en av de som ikke tar helt av.. er førstagangs og livredd for og kjøpe inn ting jeg ikke trenger.. meste har vi fått eller arvet.. eneste vi har kjøpt inn er litt klær (føler jeg har alt for lite som noen sier vi har men) stelle produkter,2smokker 2tåteflasker.. Resten har vi fått.. Tar heller og kjøper inn det vi trenger når Vesla kommer til i sommer
assisi Skrevet 13. mai 2010 #16 Skrevet 13. mai 2010 Helt enig! Er også snart trebarns mamma. Første gangen hadde jeg alt utstyr klart mange måneder før- og fant ut at det var så mye jeg aldri brukte.. eller brukte laaang tid etter fødselen, andre gangen ikke så mye- og nå dropper jeg seriøst endel ting som bare tar plass og er ubrukelig. F.eks stellekommoden.... Jeg synes det var bedre og føltes tryggere å bare bruke stellemadrass på gulvet. Koseligere også, varmt og lunt fra varmen i gulvet. En annen ting er at jeg oppdaget at jeg hadde utrolig god tid med en liten baby i huset. De sover såpass mye og det er jo ikke slik at man ikke kommer til å oppsøke butikker etter å ha født. Samtidig forstår jeg alle som shopper vilt, for det er jo litt redebyggerfølelse over det og ikke minst koselig å handle til nurket. Så lenge folk ikke lar seg stresse av det- får de bare kose seg med det- det er jo absolutt ikke skadelig:-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. mai 2010 #17 Skrevet 13. mai 2010 Tja, akkurat dette er vel snakk om smak og behag vil jeg si! Da jeg fikk første jenta mi, synes jeg de første ukene var veldig hektiske/ stressende; det var mye nytt, ammingen gikk ikke helt på skinner og det var stadig vekk nye barselbesøk på døra. Veeeldig glad for at jeg hadde det meste i hus før hun ble født, for storshopping m nyfødt baby på slep fristet iKKE for å si det sånn:p Ang badebalje, så har vi ikke samme erfaring som deg- legge på rygg har aldri vært noe problem, og jeg er glad for at vi kjøpte en stor og god plaskebalje først som sist- for ja, det ble jo veldig mye plask og sprut etterhvert! Det vi synes var veldig kjekt, var en badestol- som babyen kan ligge på mens man vasker dem=) Enig med deg ang stellekommode- det har heller ikke vi hatt bruk for.. badekaret der er jo veldig lite og mange opplever at det blir så mye søl at litt av vitsen forsvinner, dessuten gjør en vanlig kommode nytten til klesoppbevaring, og et billig Ikea-stellebord ala Sniglar gjør også sitt, hvis man ikke har en vaskemaskin å legge matta på f.eks. Flaske, ammeskjold og pumpe var ting som måtte kjøpes inn på vei hjem fra barsel, men i og med at det meste andre var på plass, var det jo greit! (bestemor ble også sendt ut på klesshopping i str 50- fikk jo overraskende nok ei ganske lita jente som druknet i 56 første mnd)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. mai 2010 #18 Skrevet 13. mai 2010 forresten; en ting som overrasker meg litt, er at så mange kjøper alt nytt- vi gjorde ihvertfall maange gode kjøp på finn.no sist- meget pent brukte ting til under halve prisen! Alt er fortsatt i topp stand, og kan arves direkte videre til lillesøster; kjempekjekt=)
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 Jeg må bare kommentere og si at jeg er heeeelt uenig i at "De sover såpass mye og det er jo ikke slik at man ikke kommer til å oppsøke butikker etter å ha født"!!! Jeg sov 2-4 timer i DØGNET de første ukene etter fødsel, hadde et barn som var urolig og ikke sov.. prøvde å sove når jeg hadde mulighet men barnet sov bare 10 min her og 10 min der, også om natten, og pappan var på jobb hele dagen.. Hvordan jeg klarte det aner jeg ikke, men det er utrolig hva vi kommer oss igjennom når vi må! Jeg kjenner dem som har vært helt frisk igjennom hele svangerskapet, født normalt til termin, men som har sprukket opp hele veien nedentil eller mistet mye blod o.l. og disse har vært sengeliggende de første par ukene.. Litt utenfor tema kanskje, men vet jo aldri hvem dette skjer med. Hvis man har masse familie og venner som kan handle inn i krisetilfeller så er det jo greit nok, men jeg er iallefall glad for at jeg hadde alt klart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå