brooklyn Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Lille Frøken er straks 4 uker, og spiser som et uvær, tjukk og blid, og jeg har masser av melk. Men, på den ene brystvorten har jeg et sår som bare IKKE vil gro. midt frempå, det klarer ikke å "dyrkes" ny hud der. Smører med melk, lar det lufttørke, og tar i tillegg på sånn feit brystkrem for at det ikke skal tørke ut. hva annet kan jeg smøre med eller på? den andre puppen er fin.. Ammer fra tvillingstilling, redd for å legge henne til på vanlig måte, da jeg i begynnelsen fikk en dyp sprekk ved roten som nå endelig har grodd.
brooklyn Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2010 Ja men bare en gang, jeg tror ikke helt hun skjønte poenget. Men kan prøve det på neste ammekule. Noen spesielle råd i så tilfelle?
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Nei, det var det eneste jeg kunne komme på. Jeg ammer ikke selv så jeg vet ikke så mye om amming... Hadde bare hørt at ammeskjold kunne være bra;)
Gjest amandine Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 Prøv å smøre med litt Brulidine salve, den må vaskes av før du ammer, men kan være en veldig god hjelp for å få det til å gro fortere. Kanskje har du bitte litt betennelse, altså ikke i selve brystet men i såret. God bedring!
Bare blåbær Skrevet 13. mai 2010 #6 Skrevet 13. mai 2010 Så kjekt med så mye melk! Hadde det jeg også, og det er så godt å slippe bekymringer for om babyen får i seg nok mat. Jeg kan anbefale melkeoppsamlere. De er geniale. Jeg brukte de i begynnelsen pga sårhet. brystvortene fikk hvile og lufttørke inni oppsamlerne mellom ammingene. Ellers så anbefaler jeg purelan brystvortekrem. Lufttørke(som du allerede gjør) Forandre ammestillinger. Hvis såret er likens etter flerre dager burde du sikkert oppsøke lege/hs for å sjekke om det er sopp du har fått, eller om det er blitt infeksjon. Og må behandles for dette. Hvis du ikke allerede vet om denne siden, vil jeg anbefale den: www.ammehjelpen.no Lykke til, og kos deg med babyen din!
mamman til to gutter Skrevet 13. mai 2010 #7 Skrevet 13. mai 2010 Luft mest mulig, ikke bare lufttørk. Med min første fikk jeg et sår som aldri grodde og jeg smurte og smurte med purelan og lufttørket, ammet i forskjellige stillinger osv osv. Ingenting hjalp før jeg sluttet å smøre med purelan og heller luftet puppen mest mulig. Da grodde det ganske fort. En av "feilene" jeg gjorde var at jeg sov med bh om natta for å unngå melkesøl, men det fant jeg ut at ikke var lurt. Når jeg endelig fikk det til å gro sov jeg uten bh og hadde heller et håndkle under meg og skiftet ofte på senga (selve dyna fikk en runde i vaskemaskinen når jeg begynte å sove med bh igjen for alt ble fullt av melk). Nå med nr2 fikk jeg sår som blødde og ved å lufte mye og sove uten bh, så grodde de så bra i løpet av noen dager at jeg kunne amme uten ubehag. Jeg ammet med skjold på den ene siden et par dager i tillegg. Er enig i at det er vanskelig å amme med det, men vi fikk det til bra nok til at puppen ble tømt såpass at jeg ikke fikk spreng.
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 Om det er ubehageleg å amme pga sår, så kan det vere ei løysing å pumpe og gi med flaske ein liten preiode (når dei er så små, meinar eg å hugse at dei har lett for å lære nye teknikkar, uten å skaffe for store problem med amminga. Slik var det for småen jalfall). Ellers er det å passe på at ungen ligger rett (haka god inn mot brystet) og at den tar brystet rett. Det står vel forklart om korleis ein finn ut av rett ammestilling på ammehjelpen.no. Lykke til! Håpar det går seg til, såre bryst er ikkje godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå