Pinnus Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 Jenta vår har lagt i seteleie ved hver kontroll siden uke 20, og der ligger hun fremdeles i dag 31+4. Noen som har vært gjennom vendingsforsøk og hvordan gikk dette? Jeg skal til vending i uke 37, men har morkaken på fremre vegg (hvor den har lagt hele tiden,) trodde ikke de kunne foreta vending da? Noe som har hatt baby i seteleie frem til uke 37 og så snudd av seg selv? *lov å håpe*
Snartmamma10L2<3*har født* Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde barn i seteleie i uke 37 med morkaka foran sist gang, og det var ikke noe problem å utføre vending pga det. Det funket ikke på meg da, men det er 50-50 sjanse uansett. Og babyen kan fortsatt snu seg. Jeg fikk tips om å prøve å stå på alle fire sist (kanskje lurt når babyen er mest aktiv) for da får babyen bedre plass og kan snu seg. Hvis ikke så kan det hende at det funker med vending =)
Pinnus Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2010 Får ikke krøpet så mye rundt, da jeg har veldig dårlige hofter... Hehe, har til nå bare hørt om dem det ikke går med men likevel skal det være en 50% sjanse. Lurer på hvor de andre 50 gjemmer seg;) Kan jeg spørre om det gjør vondt? Og om du fødte i sete?
Snartmamma10L2<3*har født* Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 ja, det kan du si Jeg syntes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. Det bare presset og trykket. Litt ubehagelig, men ikke vondt.. Jeg prøvde å føde vanlig med babyen i seteleie. Det endte med hastekeisersnitt etter 23timer pga lite fremgang, jeg var helt totalt utslitt og hadde bare åpning på 5cm :/ Under hastekeisersnittet klarte de enten å sette spinalen feil, eller så la de meg for fort ned pga den stressede situasjonen. Uansett så gikk bedøvelsen oppover, så jeg ikke fikk puste. Da måtte de legge meg i narkose. Fødselen min har jeg egentlig slitt med å komme over, for den ble så fryktelig dramatisk. Jeg ble anbefalt å føde vanlig til tross for omstendighetene. Jordmødrene og legene var fast bestemt på at det var det beste for meg, men jeg syntes jeg fikk motbevist dem ganske greit (desverre) Nå kan det også gå bra, men jeg anbefaler virkelig et planlagt keisersnitt om vending blir mislykket.. Jeg angrer hvertfall på at jeg ikke hørte på meg selv.. Jeg hadde ikke tvilt et sekund om jeg skulle komme i samme situasjon igjen hvertfall.
Pinnus Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2010 Uff, utrolig kjedelig at det endte opp sånn! Men takk for at du forteller! Bekrefter egentlig bare det jeg selv er redd for... Jeg reagerte veldig heftig på narkosen de to siste gangene jeg hadde det, og vil helst ikke ha ødelagt alle de første dagene sammen med babyen. I tillegg må jeg mest sannsynlig settes i gang litt før, noe som også er en risikofaktor i seg selv, og som ofte gir enda flere komplikasjoner. Har utrolig liten lyst til å bli ødelagt for livet fordi KK skal holde nede KS-statistikken sin.... Sitter å lurer på om jeg skal få en time til forløsningssamtale på Voss i stede. Om ikke annet enn for å få en ny vurdering. Hvis de sier noe heeelt annen er det vel bare å søke seg opp dit.
Snartmamma10L2<3*har født* Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Ja, du får ha masse masse lykke til med fødselen. De jeg kjenner og de som jeg har lest om her inne som har hatt planlagt keisersnitt har bare positive ting å si om det.. Jeg kan ikke huske jeg har hørt noen si de har hatt en negativ opplevelse, så det er nok som du sier at det er for mye fokus på å holde den statistikken nede :/ Til og med denne gangen nå som jeg har vært til samtale med jordmor på sykehuset for å snakke om neste fødsel, så anbefalte hun meg på det sterkeste å gå gjennom en vanlig fødsel en gang til hvis det skulle vise seg at denne babyen også ligger i seteleie (!!!!) Da sa jeg bare at det er totalt uaktuelt! Jeg skjønner ikke hvorfor de har så store problemer med å ta individ for individ for seg, og se på den enkelte sin situasjon. Men det er bare å stå på krava Jeg nekter hvertfall å la neste fødsel bli som den forrige.. Håper alt ordner seg for deg da =)
CilleBa76 Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Min lille har ligget i seteleie i alle fall hele trimester, og jeg fikk bekreftet det ved ultralyd på sykehuset torsdag i forrige uke. Var da 36+4. Fikk time dagen etter for vendingsforsøk. Overlegen var helt super og lille tulla svuppet rundt på under ett minutts knaing. Overlegen bare løftet den lille stumpen opp av bekkenet og dyttet henne rundt. Det var jo litt vondt, men jeg skulle gjort det tusen ganger i stedet for å risikere setefødsel. Trengte ikke avslappende medisiner engang. De kjørte bare sparketest før og etter vendingen, og ellers var det bare å ligge stille og forsøke slappe av så mye som mulig under selve vendingen. Idag har jeg vært på ultralyd igjen for å sjekke at hun ikke har snudd seg tilbake, men den flinke lille tulla ligger fremdeles med hodet ned. Nå sier overlegen at sannsynligheten for at dette endrer seg nå er minimal. Så nå gleder jeg meg skikkelig igjen. Dette er min tredje. Begge de to andre er født på vanlig måte uten seteproblematikk, så det er veldig deilig å slippe å ta stilling til risiko og valg nå helt på tampen. La riene komme! Bare to og en halv uke til termin
CilleBa76 Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Glemte å si at morkaken min denne gangen også ligger forran, men at dette ikke var et tema i det hele tatt. Det må bare ikke klemmes på morkaken, og det klarte de fint å få til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå