Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 Hvor mye la dere på dere? Fikk dere kjeft av jordmor/lege? Vanskelig å bli kvitt kiloene? Jeg har til nå lagt på meg 15 kilo, og har 10 uker igjen av svangerskapet. Så ser jo ut som jeg tipper godt over 20 tallet ja! :-/ Hvorfor legger man på seg sånn når man er gravidos egentlig? Livsstilen min er ikke særlig annerledes nå enn den var før.. Jeg hadde normal BMI og la ikke på meg! Etter jeg ble gravid, samme livsstil, så eser jeg ut. Wtf?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 La på meg 20 kg, fikk ikke kjeft av noen. 2 mndr etter fødsel var alle kg borte, pluss 3 ekstra :-) Dette svangerskapet har jeg alleredelagt på meg 22 kg og jeg har 7 uker igjen. Legen sa at jeg ikke burde legge mer på meg nå. Håper disse kiloene forsvinner like greit som forrige gang. Jeg legger mye på meg pga masse vann i kroppen + jeg spiser mer usunt enn før + kraftig bekkenløsning som gjør at jeg sitter mye i ro.
SuperGlad Skrevet 12. mai 2010 #3 Skrevet 12. mai 2010 Jeg startet på 56 kg, gikk opp 26 kilo med nr 1.... Legen var mildt sagt oppgitt, men jeg kunne ikke noe for det egentlig. Gikk opp 2 kg i uka i snitt de 10 siste ukene.... Hadde bekkenløsning å rørte meg svært sjeldent. gikk ned 10 kg, 8 mnd var datteren da jeg fant ut jeg var gravid igjen... opp 15 kg. Jeg var hele 90 kg da jeg fødte sønnen min. Nå 2,5 år etter er jeg 60 kg. Forbrenningen min gikk heeeelt til helvete etter jeg ble gravid så det har vært en del "jobbing" for å gå ned. Kan ikke klage heller siden jeg ikke føler det har vært tungt, har bare tatt tid.
lucky meee:) Skrevet 12. mai 2010 #4 Skrevet 12. mai 2010 Jeg la nok på meg mellom 20-25 kg forrige gang. Spiste nok en del mer, iallefall oftere for jeg var mye kvalm. Ingen som kjefta på meg:) Jeg gjorde ingenting for å bli kvitt kiloene, allikevell forsvant de. Rant ikke av da jeg ammet, men de forsvant da jeg sluttet å amme (ca 6-10 mnd etter fødselen). Så da jeg ble gravid igjen nå for noen mnd siden veide jeg mindre enn forrige gang jeg ble gravid.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Hvis du har samme livsstil som før, med like mye aktivitet som da og ikke mer/usunnere mat, vil vel du selv i netto gå ned i vekt. Det vil si at det du legger på deg (utenom baby, morkake etc) stort sett må være vann, og tro meg; vannet renner av etter fødselen. Jeg har aldri lagt på meg mer enn 12 kg i svangerskapene, men har vært heldig og ikke fått så mye vann i kroppen. Kort tid etter fødslene har jeg vært like slank som, eller slankere enn, før. Vannet forsvinner ved mye tissing eller svetting. Med normal livsstil tror jeg ikke du skal bejymre deg for kiloene
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 Er ikke alltid det er vann. Hormonendringer kan også få fett til å klistre seg til kroppen. For min del la jeg på meg 26 kilo med førstemann. 15 gikk av, resten sitter der enda desverre.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Veide 52 da jeg ble gravid, gikk opp 30. Men det var ingen som sa noe på det, siden jeg var så tynn før. Burde vel helst veid 62 sa de, så da gikk jeg "egentlig" bare opp 20 Men det skal sies at jeg ble veldig lat, og spiste masse, så det var bare min egen feil Har gått ned 25 nå, og er fornøyd med det
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #8 Skrevet 12. mai 2010 La på meg 22 (var overvektig fra før, ikke voldsomt, var i ok form) Fikk ikke kjeft, men følte de hadde meg under oppsikt.. Sannsynligvis overdrevet fra min side. Ikke vanskelig å bli kvitt! Hadde trodd det, men nei. Er mer jevnt aktiv enn før (mitt første barn), selv om jeg ikke trener like ofte som før og ammer. For min del var det nok mye vann. Ble også veldig sliten på slutten og mer innaktiv.Hadde også sengeleie en uke i uke 30 pga bødning. Da rant kiloene på...
Gjest eelis+kian Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Jeg la på meg 23,5 kg. Fikk ikke kjeft fra noen, jm sa at siden jeg ikke spiste mye usunt, så var det ikke så farlig. Noen legger bare på seg mye. 10 kg var borte etter 9 dager (det var først da jeg fikk veid meg etter fødselen), og resten forsvant sakte men sikkert, uten at jeg gjorde annet enn å amme. Etter 2-3 mnd var jeg tilbake i gammel form :-)
Verbena Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 med nr 1: ca 28kg fikk ikke kjeft i det hele tatt. ingen kommentarer overhodet. 6uker etter fødselen var alle kiloene bort. Med nr 2: (ble gravid igjen når nr 1 var 10mnd) ca 25kg Null kjeft den gangen å 6dager etter fødselen fikk jeg på med mine trangeste jeans! Og det så normalt ut, INGEN trodde at jeg hadde født uka før. Så da orka jeg ikke å bry meg om å gå på vekta gitt. Nå er minstemann snart 5år å jeg ligger på ca 5-6kilo mer enn jeg gjorde før jeg ble gravid med eldste, men det er nok der jeg bør være så jeg er fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Gikk opp 24 kg første gang, men var 10 kg undervektig, så alle var bare glad for vektøkningene, hehe Spiste like sunt som jeg alltid har gjort, er ikke glad i potetgull og svært sjelden godteri. Så for meg handlet det om at kroppen trengte kiloene for å klare svangerskapet. Men måtte holde meg i ro pga mye svimmelhet og kvalme. Brukte vel et halvt år på å bli fornøyd med kroppen min. (Trodde det ville bli slik nå også, at jeg har en kropp som eser ut under graviditet... Denne gangen startet jeg på normalvekt (men likevel i den slankere enden av skalaen), og har lagt på meg 7 kg i uke 32. Trener mye, og har generelt dårlig matlyst :-/ Men innbiller meg at det vil renne på mot slutten.)
Gjest Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Jeg la på meg 24 kg begge gangene. Ingen kjeftet på meg verken før eller etter fødselen og kiloene har forsvunnet uten noe problem i løpet av første 8-9 mnd etter fødselen. Jeg har alltid antatt at kroppen er mer tilbøyelig til å spare på fett når man er gravid fordi kroppen gjerne trenger litt reserver etter fødselen, men om det er noe vitenskapen er enig i er jeg ikke sikker på.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Mente også jeg levde som før første graviditet. Og la på meg 37 kilo. Bare 10 gikk av av seg selv..Resten kjempet jeg for. 3 år etter hadde jeg fortsatt en del kilo igjen.. Ble da gravid med nummer to, og hadde lagt om livsstilen totalt innen den tid. Trente hver dag/6dager i uka, spiste sundt osv..La på meg knappe 10 kilo med andremann, levda da som før svangerskapet, med litt roligere trening og litt mer mat, men passet på og ikke spise særlig mye mer... Tok av de ti graviditetskilo på et par uker, samt resten som jeg hadde igjen fra første svangerskap i løpet av 3 mndr......Uten og gjøre annet enn og leve som jeg hadde lært meg mellom svangerskapene... Svangerskap nummer to var en drøm mot nummer en. Med mange svangerskapsplager under første samt ekstra vondter i hofter og knær pga øy vekt, så slet jeg VELDIG...Og ikke minst etterpå..Med en baby som som 12-14 timer i strekk på DAGEN og våken hele natta fra 18/1900 til 0500/0600 på morgenen...Og hadde null energi, nesten deprimert osv osv..Med andremann var alt my elettere.Og selv om også barn nummer to ikke har vært særlig "god sover" så hadde jeg en energi, en glede ja, var "sprudlende" på alle måter fra dag en etter fødsel.. Anbefaler alle til å begynne og trene og leve sundt FØR svangerskap, ta det med seg gjennom svangerskapet og oppleve de gleder man faktisk kan få..Selvsagt vil ikke en sunn livsstil hjelpe alle osm har lagt på seg mye og/eller hatt mange plager første svangerskap, men en ting er bombe sikkert..Det skader ikke o gPRØVE!!! )
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Jeg la på meg 40! freaking kg under 2 svangerskapet mitt. Fy fader så svær jeg var. Jeg har sett bilder av meg selv, jeg har ikke hals! Hodet og halsen gikk i ett fordi jeg var så feit! Før graviditeten var jeg 60 kg. Når barnet var komt, var jeg 90 kg. Men jeg fikk aldri noe kjeft eller spm om kosthold. Jeg tok heller ikke av da jeg ammet. Gikk opp i vekt ( så jeg blir drit deprimert når folk sier: " kiloene bare renner av meg når jeg ammer, går så fint atte! " ) Etter ammingen startet vekten å krype riktig veg, uten at jeg gjorde så mye for det, tror jeg. For jeg lever ikke så mye annerledes under graviditet, amming enn jeg gjør i den vanlige hverdagen. Nå er jeg atter 60 kg. 2 år etter siste graviditet, og spent på hvor mye vekten stopper på denne graviditeten. Jeg tror det er et hormon som gjør at jeg legger på meg så innmari. Det er spesielt rundt ræva og over hoftene fettet legger seg. Kanskje det har vært ment som en slags "amme-reserve". Gad vite.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 La på meg 20 kilo, ingen sa et pip om det. Men så veide jeg 75 kilo som høygravid også da. Kiloene var borte etter 1 år. Gjorde ikke noe spesielt for å miste dem. Jeg var bare 25 år på det tidspunktet. I dag ville jeg nok slitt mye mer med å miste de kiloene, er ti kilo tyngre enn jeg var da jeg var purung babe.
Gjøkeredet③ Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 La på meg 22 kilo med førstemann. Fikk ikke kjeft av verken jordmor eller lege. Hadde noen "kjefta" på meg tror jeg seriøst jeg hadde smekka til han/henne. Var kvitt kiloene etter ca 8 uker. Gjorde lite for det, med unntak av å gå turer med vogna. Men det skal legges til at mye av det var vann. Med nummer 2 la jeg bare på meg 8 kilo og hadde et helt likt svangerskap som med nummer en, og var samme kjønn begge gangene..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 La på meg 30 kg i svangerskap nr to, er normalt slank i utgangspunktet. Fikk ikke påpak av gyn ( ble fulgt av 2 stk) eller jordmor. Det eneste de påpekte var under fødselen hvor de sto sjokkert og sa at dette ble en STTTTOOOOOOOR baby. To uker etter fødselen hadde jeg tatt av meg 35 kg så det var veeeeeeeldig mye vann..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #18 Skrevet 12. mai 2010 Jeg la på meg 27 kilo i svangerskapet (65-92 kilo), nå 3 måneder etter fødsel veier jeg 74 og regner med å være i normalvekt allerede i juli
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #19 Skrevet 12. mai 2010 Opp 23 kg, fikk ikke kjeft, ikke vanskelig å bli kvitt kiloene. Denne gangen har jeg lagt på meg 4 kg og har 15 uker igjen. Hvis jeg slipper unna bekkenløsningen, så håper jeg at jeg max legger på meg 15 kg. Det var bekkenet som tok knekken på vekta sist gang! :o/
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #20 Skrevet 12. mai 2010 Kan nevne at startvekta var 46 kg og at jeg dermed veide 69 kg som høygravid.
fått nr 2 <3 Skrevet 12. mai 2010 #21 Skrevet 12. mai 2010 jeg la på meg 25 kg i første svangerskap, slet som fy for å få de av! de gikk bort etter 3 år,det ble starten på min periode som syklig treningsnarkoman. fikk ikke kjeft for jeg la på meg. i dette svangerskapet, født i feb i år, la jeg på meg 21 kg. gikk ned 9 kg da ungen kom ut. Og jeg sto stille igjen som siste gang. Etter påske bestemte jeg meg for å starte på lavkarbo, har på 1 mnd gått ned 6.5 kg!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #22 Skrevet 12. mai 2010 Det finnes to "ting" som gjør at man kan gå opp i vekt når man er gravid. Den ene er fett. Den andre er vann i kroppen (hevelse). Jeg la på meg mellom 20-30 kg tilsammen, og ca. 19 av disse var vann. De sistnevnte kiloene gikk fort ned av seg selv etter fødselen, de restrerende sitter godt planta rundt magen. De er vanskelige å bli kvitt, hovedsaklig pga lite selvdisiplin. Jeg fikk selvsagt ikke kjeft fra jordmor under svangerskapet. Hun forstod jo at dette var vann, og ikke fett. Trøst og oppmuntring var det jeg fikk fra jordmor.
Ranveig R Skrevet 12. mai 2010 #23 Skrevet 12. mai 2010 La på meg 22 kg med eldste. Fekk aldri kjeft, sjølv om eg endte opp på tresifra... Halvparten av vekta var sikkert ostepop, så det var min eigen feil. Ca 10 kg gjekk greitt av, dei resterande 12 sit att (og har gjort det gjennom neste svangerskap og).
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #24 Skrevet 12. mai 2010 Hihi, ikke bare meg som er glad i ostepop, altså! Jeg er gravid i uke 25 og har en stor mage (sf-mål tilsvarer uke 29) og spøker med at jeg får ikke en baby, men en kjempestor ostepop...:-p
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #25 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde en bmi på 30 når jeg ble gravid (men i god form!) og la på meg 22kg! Fikk ikke kjeft av noen, bare noen tørre ord fra legen om at jeg ikke skulle bekymre meg, kg ville renne av når jeg begynte å amme... Jeg spiste normalt med mat og kuttet ut ALT av snop (smakte ikke en sjokoladebit i hele svangerskapet), brus og desserter. Trente fra 3-7ganger i uka, så her er det ikke tvil om at forbrenninga gikk drastisk NED. All treninga hjalp derimot. Jeg var i superform etter fødsel (ikke en ille fødsel heller) og alt dagen etter var vi ute på tur (og gikk fra 2 sett besteforeldre!) 2 uker etter fødsel gikk jeg i mine gamle jeans, og 6mnd etterpå var jeg 8kg lettere enn før jeg ble gravid :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå