Gå til innhold

Er det bare vi som er sære... Ang leggetider.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på et boligfelt med mange barn.

Vi har 3 barn på 1, 3 og 6 år.

Minstemann legger seg ca 19.00, Mellomste ca 19.30 og eldstemann (går på skolen)ca 20.00

Nå lurer jeg på om vi er litt strenge på leggetiden for 6- åringen? Ser stadig at det er barn ute på lekeplassen etter at han har lagt seg. Helt til i 21-tida...

Nå skal det sies at han ikke klager på leggetidene, men han syntes jo at det er litt flaut når kompisene ringer på døra kvart over åtte og vil leke og han har lagt seg...

Så da er spørsmålet mitt ; Når legger deres 6-7 åringer seg på hverdager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste er 5,5 år, og begynner på skolen til høsten.

Han legger seg nå ca 19.30, og jeg syns 20.00 er helt ok i ukedagene i den alderen.

I helgene gir vi mer slack ;)

Skrevet

Nei, du er ikke sær!!

Min eldste som blir 9 år til høsten er i seng når kl er 20 på hverdager og det er skole dagen etter. Hun sovner nødvendigvis ikke kl 20 men regelen er at hun skal være i seng ved den tiden.Så får hun ofte lov å lese en stund før hun slokker.

(I helgene får hun være oppe lengre)

Noe jeg derimot syns er litt sært er at andre lar sine barn ringe på dørene hos folk såpass sent...? Det hadde ikke mine barn fått lov til.

Stå på ditt! Mange barn får i dag altfor lite søvn. De trenger som regel mye mer søvn enn det mange tror.

Skrevet

Min gutt på 5,5 legger seg 20.30-21.00 Han sover da til halv 8-8..

Må være inne klokken halv 20-20..

Spørs jo når barna må opp, hvor mye søvn de trenger osv. Men i utgangspunktet hørtes det veldig tidlig ut!

Skrevet

Leste feil, trodde 6 åringen la seg 19.00...

Skrevet

Syns ikke du er sær. Vi har en 9 åring og en 10 åring i hus og vi bruker å få de inn ved 1930 tiden, så de skal rekke spise, evt dusje og være i seng til 20-20.30

Når det er skole så trenger de så mye søvn...forsåvidt i helgene og, for de bruker stå opp tidlig uansett fri eller ikke og med for lite søvn i bunnen så blir de ganske ukoslige å ha i hus...

Vi har ögså nabounger som leker rundt ute her til kl 2100 om kveldene...men de om det....

Skrevet

Min eldste som fyller 9 år til sommeren skal være i senga kl 20. Hun får lese litt, men senest kl 21. Hun står opp mellom 07 og 0730 for skolen. I helgene får hun bli litt lenger opp, men da kl 21 og hun får IKKE lese hvis hun velger denne løsningen.

Da hun gikk i 1. klasse informerte hun meg halvveis gjennom skoleåret (dvs midt på vinteren) at hun synes ikke hun fikk nok søvn og burde legge seg ihvertfall ikke etter kl 19. Synes hun var litt søt og sa meg enig i det, og resten av skoleåret la hun seg kl 19 uten problemer og sov til 07.

Synes heller det er naboer som er sære, jeg. Og jeg har også naboer som lar ungene sine leke ute til langt ut på natta når det begynner å bli lyst, enten det er ukedag eller helgen.

Skrevet

Kvar over sju, halv åtte. De må tidlig opp, og hun trenger masse søvn.

Skrevet

Eldste min er å skolestarter til høsten og han å broren(et år yngre) er begge i seng til senest 20.00 på hverdager om det ikke skjer noe veldig spesielt. På helg er vi ikke like strenge, men de bør være i seng til 21 senest. Men det skjer enkelte ganger at det blir litt seinere enn det også. Når vi har ferie får de styre det litt selv, men de vil stortsett legge seg mellom 20-21 da også.

Det å ringe på døra til kompisene etter 19.30 er totalt uaktuelt, så lenge det ikke er hos noen vi vet at er seine i seng.

Skrevet

Altså jeg har en 10-åring som legger seg senest 20.30 på hverdagene, som oftest er han i seng litt før. Synes kl. 20 er mer enn sent nok for en 6-åring, men det er min mening.

Skrevet

Enig med deg. Nå blir jenta mi 6 i juli da men jeg prøver å ha henne i seng til 8. Spesielt nå som hun er ute hele dagen for det blir hun fryktelig sliten av og trenger nok søvn. Aldri om hadde fått gått å ringe på døra til naboen klokken 8.

Skrevet

Synes nesten han får være opp lenge jeg :-p

Datteren min legger seg 21, og hun bli 12. Ingen unger (som jeg vet om) sovner momentant, de trenger jo å få roet seg litt ned i senga også. Og for jenta mi som er oppe 6.30, så trenger hun de 9.5 timene med søvn. Minst!

Skrevet

Synst du hadde veldig normale leggetider eg :o)

her legg 1 åringen og 5 åringen seg kl 20. 9 åringen kl 20.30 og 11 åringen kl 21.

Men ser at leggetidene for 5 og 9 åringen blir litt dradd ut nå når det er lysere kvelder og dei er mykje ute på ettermiddagen. Men virker som dei tåler det no når det er lysere ute.

11 åringen treng masse søvn og MÅ være i seng til kl 21, ellers så er han ikkje til å ha i hus dagen etter ;o)

Skrevet

Syns ikke du er streng nei;)

Her har lilleknott på 2 år lagt seg kl 18.00 frem til de siste ukene. Nå klarer han å være våken til 19.00:)

Mellomste på 6 legger seg 20.00 og det er helt nytt. Hun har frem til de siste ukene lagt seg kl. 19.30

Eldste på 7 har de siste dagene fått lov til å være våken til 20.30

Men frem til nå har hun lagt seg samtidig som søsteren kl.19.30/20.00

De siste ukene har hun hatt problemer med å sovne og det har da blitt til at hun ikke har sovnet før etter kl 21.....

Hun er et typisk b-menneske som ikke er trøtt på kvelden, men umulig å få opp om morgenen. Jeg tenkte vi skulle prøve å legge henne litt senere for å se hvordan det gikk og det virket!

Hun legger seg kl 20.30 og sovner nå med en gang:)

Lettere å få opp om morgenen også faktisk så da får vi nok fortsette med det!

Men må jo inrømme at jeg merker jo at det blir mindre alenetid på kveldene nå da:)

Skrevet

Tusen takk for mange svar. :)

Jeg ser jo nå at vi har helt normale leggetider... Jeg viste vel det tidligere også, men begynte jo å tvile litt ;)

Her hos oss står vi forøvrig opp klokka 06.30-06.45 (hverdager)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...