Gå til innhold

Var det derfor dere giftet dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg bare få ut litt gruff. Jeg og samboeren min giftet oss for kort tid siden. Da var jeg allerede nærmere 3 mnd på vei. Ingen visste om babyen da. Nå har vi begynt å fortelle folk om den lille, og omtrent alle venner/bekjente spør da følgende: "var det derfor dere giftet dere?". Hvorfor spør folk om sånt? Det har de jo ingenting med! At jeg ble gravid før bryllupet har jo ingenting med saken og gjøre. Vi ville gifte oss vi. Vi elsker hverandre, er ikke det grunn nok? Er barn den eneste gyldige grunnen til å gifte seg? Jeg kan ikke forstå hvorfor folk bryr seg om dette? Jeg syns folk kan tenke akkurat hva de vil, men hvorfor må de på død og liv spørre om dette?

Jeg har vurdert å svare følgende: "Ja, jeg hadde ALDRI ville gifta meg med x om ikke jeg var gravid". For å se reaksjonen, og for å få frem poenget med at dette er helt irrellevant.

For å unngå spørsmålet om det var planlagt (en standardreplikk fra farlig mange), så sier vi ofte det før folk rekker å spørre. Det var faktisk ikke planlagt, men like velkomment uansett. Det som overrrasker meg er at det faktisk er venner som spør om sånt. De som man trodde støttet deg og ønsket deg alt godt. Hvorfor stiller de spm som sårer sånn? (skal sies at man er ganske hormonell om dagen også, og det gjør ikke ting bedre).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det er sikkert fordi det var slik av gammel tradisjon. :o) Kanskje de tror at dere er så tradisjonelle av dere at dere valgte å gifte dere når dere ventet barn?? Er jo en kjempe flott grunn til å ta det siste steget da. <3 <3 <3

Gratulerer med bryllupet og spira :o)

Skrevet

Gratulerer med barn og mann...

Noen har ikke fått med seg at vi lever i 2010..... Er da vel (så godt som) ingen som gifter seg "bare" fordi de skal ha barn!!! Kan være en fordel med tanke på økonomi å gifte seg, men det å skulle ha barn sammen er da mye mer bindende enn å gifte seg!!!

Skrevet

Tusen takk! :) Jeg føler meg utrolig heldig, som både har fått gifta meg med drømmemannen min, og faktisk nå skal få en liten en :) Jeg syns også det er mye mer bindende å få barn sammen enn å gifte seg. Er man gift, så kan man jo gå ifra hverandre og slippe å ha mer kontakt, har man derimot barn sammen vil man være bundet sammen resten livet i større eller mindre grad. I vår vennekrets ser folk litt annerledes på det. Der er det mange som har fått barn/venter barn. Ingen av disse er gift, og kun et par forlovet seg etter at barnet kom. Jeg kan godt innrømme at jeg ønsket å være gift før vi fikk barn, men tanken min var å gifte oss, og ikke få barn på et par år ennå. Men den lille ville det annerledes, den var klar til å komme allerede i 2010 :)

Skrevet

hehe, ja det er jo derfor jeg tenkte at kanskje generasjonen over oss og besteforeldra kunne tenke sånn og kanskje stille spm. Men venner, på vår egen alder, jeg trodde de tenkte litt mer som meg.. Men den gang ei... Deilig å få klaga litt i allefall :P Kan på en måte ikke skjelle ut folk fordi de spør heller... :P

Skrevet

HAHAHA! Är det möjligt?! går det ens an att ställa den frågan idag? :D

• 7 måneder senere...
Skrevet

Synes ikke akkurat det er greit å spørre om sånt, men kan jo hende at ikke de mener noe særlig med det.. Kjenner et ungt par som giftet seg av nettopp den grunn og flere av min manns venner har sagt de synes det er snodig at ikke vi har giftet oss siden vi har barn sammen, så vet ikke om det egentlig er en veldig unormal tanke i dagens samfunn..

Men at det er noe folk har noe med det vet jeg ikke akkurat om jeg er enig i, om ikke brudeparet frivillig vil diskutere det med sine venner da selvølgelig.:)

Skrevet

Uff, så utrolig lite sosialt oppegående å spørre noen om, skjønner godt at du reagerer på dette!

Jeg lurer faktisk på om du skal si i fra til folk som spør om dette, si at dere synes det er fryktelig rart å spørre om/ at dere faktisk blir såret over en slik antagelse.. at det er fryktelig gammeldags og ikke minst frekt å spørre om!!

Gratulerer med både bryllup og baby på vei!

Skrevet

Hehehe, altså det sier jo mye om de som spør da å hadde jeg vært deg hadde jeg svart ja vi hadde jo selvsagt ikke gifta oss om ikke vi ventet et barn!!! Døøøhhhhh!!

;)

Vi gifta oss i juli 2010 vi etter at vi fikk andre berta i juli 2009, å så fant vi sanneli ut på bryllupsreisa at vi venta en luring til som ikke var planlagt ;)

Men vi slapp jo unna de idiotiske spørsmålene da siden vi jo har små fra før ;0P

Nei vetdu, folk eier ikke antenner å drit i de for de er ikke verdt en tanke engang :)

Skrevet

kjenner meg igjen i den...vi giftet oss i april 2010, og fram til det, spurte nesten alle vi fortalte det til "er du gravid eller??"

jeg var ikke gravid, og har ikke blitt det etter bryllupet heller...det såret litt at de spurte, for på det tidspunktet hadde vi prøvd å bli gravide i over 2år.

jeg skjønner at det ikke er "normalt" å gifte seg når man er 21år gammel(det er iværtfall ikke det her jeg bor og i min vennegjeng), men jeg og min mann har vært sammen i snart 8år, og har bodd sammen i 4, så vi følte oss klare for å gifte oss.

men at alle trodde jeg var gravid pga det, ødela litt av gleden...jeg vente meg fort til å si "vi skal gifte oss...og nei, jeg er ikke gravid..." menmen...håper vi kan fortelle folk at vi ER gravide i år da :)

Skrevet

Er det mulig at de bare spør av ren nysgjerrighet, samtidig som at de mener det som en liten spøk?

Jeg kunne fint ha sagt akkurat det samme som en spøk! Selvfølgelig gifter folk seg pga kjærlighet! Finnes det en annen grunn? I 2010/11..

Ikke ta det så personlig.. Mange ønsker å gifte seg, og gir fra seg noen kommentarer som er ment for å være sårende ovenfor deg og at de selv skal hevde seg over det..

Med meg så var det noe av det samme. Fikk barn sammen fort, forlovet oss mens jeg gikk gravid og giftet oss 6 mnd etter fødsel.

Fikk høre kommentarer hele tiden om at det var jo ikke annet å forvente ettersom vi fikk barn så fort. Han hadde ikke noe annet valg enn å gifte seg med deg. Dere giftet dere pga et barn.

osv osv..

Men vi ble gravide pga vi elsker hverandre og vi giftet oss av samme grunn. Og det vet jeg alle rundt oss forstår nå som vi venter barn nr 2 og er lykkelige!

Neste gang noen spør om det, spør tilbake litt lettere sjokkert; hva? Mener du det? Tror du virkelig vi giftet oss kun pga at vi ble gravide? Som om det er i gamle dager og vi har havnet i ulykka eller noe?

Så kan du bare parere alle svar med; Hvorfor tror du det? Eller hva mener du med det?

Skal du se noen bli svett i trøya..

Skrevet

Jeg var 13 uker på vei da vi giftet oss, ingen som sa noe slikt til oss. Og kunngjorde graviditeten i talen til min mann

Men så hadde vi vært sammen i 9 år og planlagt bryllupet de siste 14 mnd før da ;o)

Det eneste vi fikk va tull og tøys ang bryllupsnatten ;o)

Drit i det! Folk er så korttenkt!

Skrevet

hehe, nå er det noen år siden vi giftet oss, men det spørsmålet fikk vi også:) Var ingen som spontant kunne tro at vi giftet oss uten at vi ventet barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...