Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll hos jordmor i dag morges. Den lille i magen har lagt seg med ryggen inn, så hvis h*n ikke snur seg, kommer det en stjernekikker. Venter stor baby (estimert 4,5 kg+) og er veldig spent på hvordan dette skal gå. Kjenner to damer som har fått stjernekikkere, den ene endte med total ruptur, den andre med hastekeisersnitt. Er det noen her som har noen erfaringer?

Fikk råd fra jordmora om å stå og henge på alle fire, så greier h*n kanskje å snu seg riktig vei. Har masse fostervann, så hun mente det skulle være plass.

Har termin på søndag, og var i følge jordmora såpass moden at jeg kan vente meg fødsel i løpet av helga. Dårlig tid!

(Venter barn nummer tre og har to veldig greie fødsler bak meg selv om begge babyene har vært over gjennomsnittet store)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

jeg er bare innom fra 2. tri og sniker... :)

jeg fikk en stjernekikker da jeg fikk førstemann. Jeg fikk ikke verken total ruptur eller keisersnitt, jordmor klippet meg noe, så måtte sy endel, og pressefasen varte lengre enn snittet er ved bakhodefødsler (1t 45min), men det hele gikk veldig fint for seg! :) Jenta mi var 3720g og 53cm, så ikke pitteliten heller.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg fikk en stjernekikker for to år siden. Hun lå riktig 4 dager før fødsel, men hadde snudd seg da fødselen satte i gang/ eller i løpet av fødselen - jordmor var ikke sikker.

Det var en ganske tung fødsel, måtte presse lenge da hun ikke ville ut. Til slutt klippet de meg ( noe jeg ba om selv, kjente jo at hun ikke ville ut) og da spratt hun så fort ut at det var så vidt de fikk tak i henne. Hun var stor rundt hodet - 39 cm - så de regnet med at det var derfor hun satt så fast.

Kan ikke sammenligne det med noe, siden det var min første. Men skjønner jo at det er værre å få ut en stjernekikker pga at man får hele hodet på en gang, istedenfor at man får toppen av hodet og så resten.

Det går nok bare bra skal du se. Lykke til....

Skrevet

Jeg fikk en stjernekikker for 4 år siden. Det var min første fødsel. Det gikk helt fint uten andre komplikasjoner enn nokså lang trykketid (1 t 10 min) Det endte med at jordmor brukte fundustrykk (la seg over magen min) og da kom hun ut. Jeg fikk kun en eneste liten rift og trengte ikke sy noe.

Lykke til med fødselen!

Klem

Skrevet

Hei!

Jeg har ingen erfaring selv, siden jeg er førstegangs, men jeg har en fantastisk god jordmor på Føderiket og vi har pratet om stjernekikkere igår. Det min jordmor sa var at barn som ligger med ryggen sin mot ryggen til mamma'n trenger bare litt lenger tid på å få snudd seg riktig og at de måtte dreie litt mer for å komme seg ut riktig vei. Dersom man har en baby som ligger i stjernekikkerposisjon og får riestimmulerende drypp, kan fødselen gå såpass fort at baby'n ikke rekker å snu seg før den blir født.

Lykke til!

Skrevet

jeg fikk en kikker for snart 6 år siden.. da endte det i hks.. lå i full fødsel, klar til å presse, men ting gikk ikke helt som det skulle.. men det er nok ikke alle som må ha ks selv om det får en kikker, noen klarer det selv, andre trenger hjelp

Skrevet

Takk for beroligende tilbakemeldinger. Har lest masse og er lettere til sinns.

Skrevet

Jeg har født to stjernekikkere, uten noen som helst problemer. Fødslene tok laaaang tid (34 og 26 timer), og nr 1 fikk litt dårlig med oksygen, men med god overvåkning og rettledning fra jordmor og fødselslege, endte jeg opp med to små pyntesting :)

(Mine barn var mindre enn din er estimert til, hhv 3100 og 3300g)

Skrevet

Min fødsel nr to var med stjernekikker. Måtte ikke sy noe, men måtte ha fundustrykk på magen (noe som resulterte i at jeg besvimte, og fikk innvilget ks neste gang)

Babyen var 4,4kg og 38 i hodeomkr.

Kjenner flere som har taklet stjernekikkere bedre enn meg ;)

Venninna mi fødte til og med en supermann... (ene armen og hodet samtidig) med KUN 3 pyntesting :o

Skrevet

jeg fødte en stjernekikker med førstemann, det gikk egentlig greit, litt sying men ikke spes mye og han ble tatt med sugekopp som det heter.....fødselen tok 19 timer så ikke den lengste fødselen heller=)

Skrevet

Jenta vår (født jan 09) var stjernekikker. Og jeg kan virkelig berolige deg. Slapp unna en eneste rift, ikke ble jeg klippet og derfor heller ikke et eneste sting. Det eneste var at utdrivningsfasen varte ganske lenge (nesten halvannen time). Jeg hadde en super fødsel, en drømmefødsel rett og slett. Jenta vår var også ganske stor, 3930 g, 14 dager før termin.

Anbefaler deg å massere mellomkjøttet med olje (anbefaler Weleda sin fødselsforberedende olje). Det kan hvertfall være med på å forebygge rifter.

Lykke til! :)

Skrevet

Min forrige fødsel endte med haste KS. Dårlig progresjon, og han lå vist skjevt i bekkenet. Legen som opererte sa han satt bom fast, og at han derfor ikke roterte ned. Han lå med ansiktet i sky, så han var stjernekikker. Tror ikke du trenger å bekymre deg, for rotasjonen starter nok når du er i fødsel;) min fødsel varte i 4,5 dag og jeg hadde aldri mer enn 10 min mellom riene. Skjønner i etterkant hvorfor og kommer aldri til å akseptere dette neste gang. Stakkar gutten vår sov i 3 døgn etter fødsel, og jeg hadde knapt krefter uten søvn på 4 netter. Du får bare være litt obs når fødsel starter - sikker på at det går helt fint!

Skrevet

Jeg har hatt 3 stjernekikkere. Første mann endte med haste KS (men han var 5 kg) De to andre ble tatt med både tang og sugekopp. 4 mann skulle også komme som en stjernekikker, men de satt i gang fødselen 3 uker før termin. Jordmor forklarte hvordan jeg skulle ligge slik at gutten snudde seg riktig ned under riene. Det gikk som en drøm. (han var da 4 kg)

Nevn for jordmor det med riktig ligge stilling under riene. Slik at barnet skrur seg riktig ned.

Masse lykke til.

Skrevet

Takk for tipset. Har skjønt at det er en fordel at jeg allerede nå vet hvordan vidunderet i magen ligger og at det står på helsekortet mitt.

Blir forøvrig kjempeglad når dere skriver at det har gått greit :-)

En ting til jeg lurer på: har dere som har født stjernekikkere uten komplikasjoner hatt epidural?

Skrevet

Nei, hadde ingenting smertelindring. Var ikke behov for det. Satt i badekar i åpningsfasen bare. Fødselen var en drøm. Så det trenger absolutt ikke være ille å føde en stjernekikker.

Skrevet

Nei, jeg brukte lystgass og akupunktur.

Skrevet

Å, nå ble jeg glad. Badekar og akupunktur har fungert fint under de to første fødslene mine. Er veldig lite lysten på epidural. Har bestemt meg for at må jeg, så må jeg, men må innrømme at jeg er mer redd for nåla enn fødselssmertene.

Skrevet

Jeg fikk også bare akupunktur og badekar! :) Gikk strålende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...