SuperGlad Skrevet 11. mai 2010 #27 Skrevet 11. mai 2010 Nei det synes jeg faktisk ikke er greit. Skjønner ikke helt hvorfor vi skal gå til det steget for å lære barn at mennesker er forskjellige. Ikke har jeg noe imot homofile, hver en person som kjenner meg vet at det absolutt ikke er tilfellet. Men allikevel, skjønner ikke hvorfor i all verden barna mine skal høre slike eventyr i bhgen. Bare for at de skal vokse opp tolerante? Det er nok min oppgave som forelder å sørge for.
Gjest ->>- Skrevet 11. mai 2010 #29 Skrevet 11. mai 2010 ...men hvorfor synes du det er negativt om barnehagen OGSÅ bidrar til at barna utvikler toleranse overfor menneskelige ulikheter?
SuperGlad Skrevet 11. mai 2010 #30 Skrevet 11. mai 2010 Jeg vet ærlig talt ikke. Det bare skurrer for meg når jeg tenker på at barna mine skal lese homofile-eventyr i bhgen. Det kjennes ut som om det blir tilgjort/krampeaktig måte å "tvinge" barn til forståelse.
Gjest ->>- Skrevet 11. mai 2010 #31 Skrevet 11. mai 2010 Men det tyder vel egentlig bare på at du har en del ganske inngrodde fordommer på plass selv. Det hele handler jo om å la barna få en forståelse av at det finnes ulike samlivsformer, like it or not. Det kan jo være hendig å ha en knagg og henge ting på når det viser seg at lille Ole på avdelingen ikke har en mamma, men heller to pappaer f.eks?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #32 Skrevet 11. mai 2010 jeg er i utgangspunktet positiv til det. samboeren min er negativ til det - på bakgrunn av at man ikke helt vet hva det er som gjør at noen er homofil. altså om det er arvelig, pga miljø, osv. Biologisk sett mener han at det er "feil" siden man ikke har mulighet til å formere seg når man er homofil. (ja, han er også negativ til feks at homofile skal få adoptere. Ikke fordi de ikke er gode omsorgspersoner, men fordi han mener at et barn i utgangspunktet trenger 2 personer av forskjellig kjønn som rollemodeller).
SuperGlad Skrevet 11. mai 2010 #33 Skrevet 11. mai 2010 He he, jeg er en utrolig åpen og tolerant person med nær sagt ingen fordommer så der bommer du litt :-) Ja det er viktig at barna har disse knaggene å henge livet på, men allikevel så mener jeg at det skal læres hjemme, å ikke brukes i barnehager. Ikke nå, tror ikke samfunnet er helt klar for dette. Det er fortsatt utrolig mange voksne med mange sterke negative meninger om temaet. Selv om jeg er relativt fordomsfri har jeg altså denne meningen.
Gjest ->>- Skrevet 11. mai 2010 #34 Skrevet 11. mai 2010 Jeg forstår liksom ikke hva du baserer meningen på om ikke fordommer. Det at det er mange voksne med negative meninger om homofili, er vel ikke noe argument for ikke å lære barn at homofile finnes i samfunnet de lever i? At samfunnet ikke er klart for at barn skal vite at det finnes homofile, når det samme samfunnet tillater disse å gifte seg, adoptere barn og benytte seg av assistert befruktning bl.a, er mildest talt en underlig påstand.
SuperGlad Skrevet 11. mai 2010 #35 Skrevet 11. mai 2010 Det er stor forskjell på det du sier, at barn ikke skal vite at det finnes homofile og det å ha det som eventyrstund i barnehagen. Hvis du tror det er snakk om å "skåne" barn mot å vite hvordan verden fungerer så er ikke det tilfellet. Fortell da et eventyr der prinsen og prinsessa IKKE lever lykkelig i alle sine dagen skilles og barna bor 50/50 hos foreldrene.
Gjest ->>- Skrevet 11. mai 2010 #36 Skrevet 11. mai 2010 Det vil også være et typisk tema for et moderne eventyr, ja. Det ene behøver vel ikke utelukke det andre? Jeg forstår fremdeles ikke hva motviljen baseres i.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #37 Skrevet 11. mai 2010 Det blir feil å ta fortellerstilen fra de gamle norske eventyr, for den stilen tilhører en tid med kristne idealer der homofili var utenkelig å snakke om.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #38 Skrevet 11. mai 2010 Forkastelig!! Det er ikke, og kommer ALDRI til å bli normalt med homofili, da ville Gud skapt oss slik at både kvinner og menn kunne fått barn. At prins ditt skal like prins datt vil bare villede små barn til å tro at par av samme kjønn skal kunne leve et normalt liv akkurat som hetro. Det kommer aldri til å fungere. Da må i såfall de kommende eventyr omhandle IVF og diverse "altfor-høyt-liggende-kunnskaper" for barn. Nei, la flatbankere og møkkdyttere fortsette å leve i bobla si. Tragisk at vi har kommet så langt når det gjelder å tukle med naturen. Homofob
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #40 Skrevet 11. mai 2010 Hvorfor i all verden skapte Gud et G-punkt oppi rumpa på mannen da? Hvis det ikke skal brukes til noe??
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #41 Skrevet 11. mai 2010 "tragisk at vi har kommet så langt når der gjelder å tukle med naturen"? Hahaha... Denne guden din ga oss ikke vinger slik at vi kunne fly, men vi fant likevel en måte å gjøre det på, gjorde vi ikke? Jeg synes det er trist å se at mennesker som dyrker guder mener at homofili ikke er naturlig fordi det står det motsatte i skriftene dems. Samtidig kan vi åpne avisen å lese om menn som spiller en stor rolle i trosamfunn som forgriper seg på små gutter. 00:15 har ikke din Gud en formening om hvem som skal dømme og fordømme? 1. Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! 2. For med den dom som dere dømmer, skal dere selv dømmes, og med det mål dere måler, skal dere selv bli tilmålt. 3. Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye blir du ikke var? 4. Eller hvordan kan du si til din bror: la meg trekke flisen ut av øyet ditt! og se, det er en bjelke i ditt eget øye? 5. Du hykler! Dra først bjelken ut av ditt eget øye! Så kan du se å dra flisen ut av din brors øye. "
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #42 Skrevet 12. mai 2010 Det sitatet betyr ikke at man skal ønske Sodoma og Gomorra velkommen.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 12. mai 2010 #43 Skrevet 12. mai 2010 Syns d e kjempe bra Kanskje få bukt med fordomma og gjøre barn åpen for mer allerede i barnehagealder Æ trur man blir født som homofil, ikke at man kan bli gjort homofil av f.eks å lese ei bok om emnet
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #45 Skrevet 12. mai 2010 Superglad: Synes du er svært selvmotsigende i innleggene dine! Hvis du er så tolerant som du påstår, burde det virkelig ikke være noe problem at temaet blir tatt opp i bhg? Med argumentasjonen om at det er DU, som ditt barns mamma, er den personen som skal lære barnet ditt om homofili, så bør vel ikke barnehagen (bidra med ) å lære barnet ditt og: sitte fint ved bordet vaske seg på hendene før mat, og etter toalettbesøk vente på tur osv Jeg oppfatter deg som fordomsfull.. hvis ikke burde du ikke hatt problemer med disse eventyrene....
SuperGlad Skrevet 12. mai 2010 #46 Skrevet 12. mai 2010 Det er da mulig å være tolerant og i tillegg ha min mening. Du får gjerne oppfatte meg som fordomsfull. Har mange dårlige sider og noen gode. Selvinnsikt har jeg, Jeg ER ikke fordomsfull. Kan gjerne gi argumenter for hvorfor jeg ikke ser på meg selv som fordomsfull, men mener det er imot sin hensikt. Homofili mener jeg selv er på lik linje som alle andre seksuelle legninger. Barna mine "skånes" ikke imot homofile eller andre mennesker. De vet at noen damer liker andre damer, noen menn liker andre menn, og at noen barn har to mammaer eller to pappaer. Allikevel mener jeg det er feil i mine ører å starte med eventyr i barnehagen om en homofil prins eller en lesbisk prinsesse. Beklager, men det skurrer i ørene mine.
Gjest ->>- Skrevet 12. mai 2010 #47 Skrevet 12. mai 2010 Men du skjønner vel at det er lett å mene at du er fordomsfull, når du ikke kommer med et eneste argument utover at det "føles" feil for deg?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #48 Skrevet 12. mai 2010 Går du for ramme alvor rundt og tror at eventyrtradisjonen stammer fra tiden etter at kristendommen ble oppfunnet?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #49 Skrevet 12. mai 2010 Beklager, men synes fortsatt ikke at det henger på greip!? og ei heller at du har god selvinnsikt.. Du sier du kan gi argumenter for hvorfor det er imot sin hensikt, vel, det eneste du gjør er å gå rundt grøten.. HVORFOR er du imot homofili i eventyr for barn?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #50 Skrevet 12. mai 2010 Er helt mot dette ! Forkasteligt spør du meg ,og forferdeligt ekkelt ! Syk verden spør du meg .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå