Gå til innhold

8 mnd og fortsatt ikke glad i fast føde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veslefrøkna vår er helt gal etter melkeflaska si, jeg tror hun kunne drukket melk hele døgnet hvis hun fikk lov. Men, nå prøver vi jo å få henne til å spise litt fast føde. Og det er ikke lett altså. Grøt er nesten helt uaktuelt, noen ganger går det hvis det er fruktpure/grønnsakspure i, eller pappan lurer det i henne som velling. Fruktpure/youghurt med eple spiser hun noen ganger, av og til med god apeititt. Det hender hun gaper til annen mat også, men det hører til sjeldenhetene.

Nå har jeg fått henne til å spise litt brød, blant annet med leverpostei. Prøvde også med brunost (hun kasta seg etter skiva mi) og det var godt! Men det er jo med melk og det skal hun jo ikke ha.

Så jeg tror nok svaret ligger i brødmat, men har dere forslag til hva slags pålegg jeg kan prøve på? Og så har jeg tenkt å prøve å lage eget brød, har bare ikke kommet så langt ennå...

Hun er forresten litt "treig", så hun sitter ikke selv, men vi bruker enten vippestol, på fanget eller liggende på gulvet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Frøkna her blir straks 8 mnd, og pålegg jeg bruker er leverpostei, makrell i tomat, prim (selv om det inneholder litt melk) og kaviar. Kaviar er faktisk den store favoritten.

Har du forsøkt å gi datteren din most banan? Dette er jo søtt og godt, og da kan du med tiden "lure" blant annet avokado oppi dette. Ettersom avokado smaker lite, men inneholder massevis av næringsstoffer:)

Forresten godt å høre at ikke datteren din heller sitter selv. Vi bruker høystol noen ganger her, men hun sitter ikke så stødig selv enda. Føler liksom at alle andre på hennes alder sitter bra....

Skrevet

Dette hørtes veldig kjent ut ;-)

Gutten vår på snart 8 mnd er heller ikke særlig begeistret for grøt - har prøvd morgen og kveld, morgen spiser han lite (dvs 3 - 4 skjeer) til ingenting. Kvelden litt mer, men er et helt styr å få det i han, han kniper munnen igjen.

Har prøvd med forskjellige pureer, noe han heller ikke er så begeistret for. Er jo kjedelig å gi han når han bare spiser 4 - 5 skjeer.

Har prøvd yougurt med banan fra nestle, denne liker han - og kan spise litt mer av. Banan kan han og ha, innimellom.

Puppen er enda best, er jo koselig det, men hadde vært greit med litt mer fast føde. Har prøvd med litt brød, men dette var tydeligvis noe veldig nytt så vi får bare fortsette å prøve.

=)

Skrevet

Har du prøvd grønnsaksmoser med olje, avokado og banan mm? Mi liker ikke grøt noe særlig, tar evigheter å mate henne, og frukt er greit. Men når hun får middag (moste grønnsaker med kjøtt og olje, har og begynt å ha i urter og hvitløk) da spiser hun super raskt. Sluker det i seg. Det var likedan da vi gav henne bare grønnsaksmos til middag. Så nå får hun "middag" både til lunsj og middag, og avokadvo og banan til frokost som hun elsker. Gir grøt til kvelds, og det tar ca 1 time å mate... middagen tar 5 minutter.

Skrevet

Heisann. Kaviar skal jeg prøve, fordrar det ikke selv... men kanskje hun liker det? Banan er hun faktisk ikke så glad, rart det der, for "alle" er jo det. Har spist avokoado og banan noen ganger, men det går omtrent like godt ned som annen mat.

Skrevet

godt det er flere.. minn er 7,5 mnd og fullammer fremdeles

Skrevet

Såpass ja. Her går det litt opp og ned hvor mye hun får i seg. Får i alle fall et større måltid av pappan før leggetid, men varierer veldig hvor mye hun får i seg. I løpet av dagen får jeg kanskje i henne litt brødskive/fruktmos, og så ellers bare mme.

Heldigvis sover hun bedre om natta nå, alt fra 5 timer i strekk til 9-11 timer, og det er deilig :)

Skrevet

Dette hørtes kjent ut. Min er straks 8 mnd, sitter heller ikke selv. Så vi bruker fortsatt vippestolen. Eneste middagsglasset som går ned er hipp sitt med nudler og grønnsaker. Og eneste grøten som er aktuell er nestle sin hvete med eple er det vel.

Har idag kjøpt en 8 mnd grøt. Blir spennende og prøve.. ;)

Min lille tar i tillegg bare flaske når han er skrubbsulten. Så vi har en liten lettvekter. Han er vel 73 cm nå og 7500 gram ca.

Skrevet

Eldste jente vår satt ikke i høystol før hun var i hvert fall 8-9 mnd, hun satt heller ikke stødig.. lillejenta vår på 7 mnd sitter veldig stødig, så det er individuelt det der, selv innen samme familie :-).

Eldste vår spiste alt, og spiser fortsatt veldig mye rart selv om hun er inn i 2-3 års alderens "vil ikke ha saus og alle matvarer skal være hver for seg"-fasen.

Yngste på 7 mnd var mer skeptisk da vi begynte ved 6 mnd, og ikke så glad i grøt og pureer (hverken frukt eller middag). Men med henne oppdaget jeg plutselig at hun ville ha alt, bare det kom fra vår middag. Dvs, hun likte best at det ikke var helt finmost! Så nå får hun biter av alt mulig, fisk og grønnsaker, og vi bruker grøter som er fra 8 mnd, og gir store biter av f.eks damp-kokt eple.. Så det kan være en ide å teste om barna som ikke vil ha grøt eller pure faktisk heller vil ha større biter eller deres middag :-).

Skrevet

Lillemor er snart åtte måneder. Fullammet til hun var seks måneder, og det er helt tydelig at det fremdeles er puppen som er favoritten. Har prøvd grøt en lang stund nå, og den eneste måten å få det til å gli ned på er å gi masse sviskesaft sammen med grøten. Blir ikke problemer med hard mage her i gården, nei. :o) Av middagsglass er det bare Hipp med skinke, nudler og grønnsaker som glir ned. Fruktpurreer synes hun også er ok, men tror hun får litt vondt i magen av dette hvis hun spiser for mye av det, så gir ikke så mye av det foreløpig.

Gleder meg til hun vil spise litt brødmat. Forløpig kommer hver eneste lille smule eller klump ut igjen.

Lillemor sitter ikke selv enda hun heller, men jeg tror ikke det er så lenge før.

Går seg til med denne maten for oss alle, men det er litt av en tålmodighetsprøve.

Lykke til!

Skrevet

Gutten min er 8 måneder gammel og spiser nå det meste, men det er først ila den siste måneden at han har begynt å spise annet enn kokt gulrot og potet samt litt fruktpure. Fikk ham til å spise grøt ved å først ha litt grøt i en fruktpure som han likte og økte mengden grøt gradvis. Nå spiser han grøt med bare litt frukt på. Middagsmat på glass går ned rumstemperert, gutten liker altså ikke varm mat (gjelder også grøt) ;D

Lykke til!

Skrevet

Min eldste er snart 6,og det var aldri noe problem å gi ho mat med melk i. Den reglen må da være ny? Ho fikk prim,syltetøy,smørost og youghurt fra ho var 6 mnd og oppover.

Ikke har ho vektproblemer (tenker på at ho fikk sukker) og heller ikke tarmproblemer(tenker på melk?).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...