Tullball Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Fikk beskjed av legen i dag at det kanksje kan være greit å forbrede seg og få i hus det mest essensielle (hun spår en tidlig fødsel). Har lest hva dette er hundre ganger, men nå har jeg jaggu meg glemt det igjen. Hva skaffer dere dere? Hvor mange bodyer, bukser, pysjer, jakker etc trenger jeg? Hva slags stelle produkter er greit å ha? Hva trenger jeg til meg selv? Har de store tingene som vogn, seng, stellebord, etc.
Gjest Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 STELLEPRODUKTER Finnes en annen tråd om stelleprodukter her inne på 3. tri, ville sjekket ut den. TIL DEG: Se på hva som står at du skal pakke med deg i sykehusbaggen (dette er nok det du trenger, slikt som ammebh, ammeinnlegg, behagelige klær etc.). Jeg ville hatt brystpumpe klart, en liten pk nan1 (til just in case hvis du ik bor sentralt/søndagsåpent), brystvortesalve, ammepute.. (-dette ble livsviktig for meg rett etter fødsel.. trodde ikke det var så vanskelig å amme, og hadde jeg hatt dette klart så hadde jeg nok spart meg for mye..! Melken kom ikke før etter 5 dager, ble sår og slet masse! Men det gikk fint til slutt og jeg ammet i 1,5 år)! KLÆR: Det kommer jo litt ann på størrelsen på barnet da, her brukte jeg str. 50 i begynnelsen og noe i 56 (fikk anbefalt ikke å kjøpe noe i 50, men det i 56 var jo altfor stort, kom i veien når jeg skulle amme så jeg er glad for å ha noe i str. 50!). Likte best hele dresser med knapping i føttene/skrittet så det var lett å skifte bleie, og UTEN hette og krage! Irritasjonsmoment! Hadde vel 5 bodyer i str. 50 og noen i str. 56 som jeg byttet på i begynnelsen, og det funket helt fint (hadde da fellesvaskeri så var ikke bare bare å få vasket når jeg ville heller, og følte ikke at jeg manglet noe! Fikk jo så masse gaver i tillegg.. Brukte ikke pysj i begynnelsen, da gikk døgnet alt i ett. Av jakker hadde jeg slike "hettegensere med glidelås" (men uten hette!!!), og det gikk fint til min april baby sist, så har ikke handlet noe mer yttertøy denne gangen! BLEIER? Noe jeg ikke husker var hvor mye bleier jeg trengte.. så hvis noen kan friske opp det.. Har handlet inn 2 pk nr. 1 og så har jeg jo masse gratisbleier fra diverse gratispakker.. men husker av erfaring at det gikk unna med bleier, men når var det nr. 1 ble for liten og jeg byttet til nr. 2? Så jo nå at det på nr. 2 står fra 3 kg og regner med at barnet er over 3 kg når det blir født så... Hva med dere?
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Jeg likte å ha pysj til babyen, men du trenger nok ikke mer enn 1 eller 2 i strl 50, og gjerne 2 i 56 eller noe.. Hvis legen spår tidlig fødsel, så ville jeg hvertfall hatt 2 bukser i strl 50.. For da er jo ofte babyen litt mindre også(?). Sønnen min kom 17 dager for tidlig, og strl 50 var da for stort for ham.. Ville hatt en slags jakke til babyen også, og en god lue.. Kommer jo litt an på når du skal ha babyen, men jeg har brukt masse slike strikkejakker i babyull. På senhøsten hadde jeg også en kjøredress som var litt sånn "teddyaktig", men så kaldt er det jo gjerne ikke nå..? Tror nok ikke jeg ville satset på mer enn 1 bleiepakke i den minste strl i tillegg til prøvepakkene. Butikkene finnes fortsatt når baby har kommet! Og 1 slik pakke varer jo hvertfall noen dager! På siden til babyshop så har de en side som heter utstyrsliste. Du kan jo titte litt på den om hva som trengs.. Så har du jo den svangerskapsboka som alle gravide får, der står det også en liste..
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Ha MME i huset i tilfelle du ikke får til ammingen:)
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Ha MME i huset i tilfelle du ikke får til ammingen:)
Tullball Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. mai 2010 Takk for supre svar! Og så lange da... Snille dere er... Må ut å shoppe litt stæsj. Gikk igjennom hva jeg har og nesten alle klærne er i str 65 og opp... Har hørt mange si at str 50 ikke er vits i å kjøpe, men nå i det siste har jeg hørt helt omvendt. Får kanskje kjøpe noe og bare beholde lappene på tilfelle de må byttes i noe større. Bedre det enn å måtte stresse ut for å handle.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Jeg trodde det holdt med 2-3 nattdrakter jeg, men der tok jeg feil. Jeg var jo uerfaren og visste ikke at babyen bæsjet så mye flytende bæsj at det ganske ofte kom utenfor bleiekanten og gjerne opp etter ryggen. Så hvis man ikke vil vaske noen få babyklær i vaskamaskinen hele tiden, bør man ha noen nattdrakter og bodyer i hus. Gjerne 7-8 av hver (bodyer+nattdrakt+strømpebukse). Hettejakker syns jeg va virket veldig upraktisk på små babyer som bare ville ligge. Det er søtt, men det blir egentlig litt i veien når du skal vri hodet sitt og denslags. Et par tynne bomullsluer eller tynne luer i merinoull. Greit med et ullsett eller fleecedress til kalde sommerdager. Vi fikk masse tynne bomulls- sokker, men det har vi ikke hatt særlig bruk for, siden de bruker mye strømpebukse eller sparekbukser med ben på. Men nå er det sommer selvsagt, så da blir det kanskje større behov for noen tynne sokker. Av stelleprodukter: Mesoft engangsvaskekluter. Tupfere gasdotter (til å vaske rusk ut av øyet, eller rense navlen med) Febertermometer + plastbeskyttere til termometeret Pipetter Saltvannsdråper og saltvannsspray er greit å ha på lur. Ofte kan de små bli forkjøla og tette, eller få øyekatarr. En slik nesesuger. Kjøpes på apoteket. Da får du snørra ut på babyen, noe som er veldig vanskelig å få ut på annen måte. Til deg: Ammeinnlegg Brystvortesalve/krem. Jeg synes Purelan sin er god. Den er heller ikke skadelig for barnet når han eller hun skal suge på puppen. Kanskje en billig hånddusj. Det vil være utrolig praktisk den første tiden rett etter fødsel, da det gjør utrolig vondt å tisse eller å tørke seg. Hvis man skyller samtidig som man tisser, vil det ikke svi så mye. Men det holder å han en vannflaske å skylle med. Er sikker mer, men jeg kommer ikke på noe i farten.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Kopierte fra den andre tråden ang stelleprod. : Mesoft-kompresser til vask ved bleieskift (geniale engangs-"kluter" som man bare fukter m vann og kaster etter bruk; myke og gode, loer ikke. Kjøpes på apoteket, 25 kr for en pakke på 100 stk) Sinksalve fra Neutral Baby ved vanlig sårhet og Inotyol salve ved skikkelig sårhet (Inotyol inneholder tjære, så bør ikke brukes mer enn nødvendig- men den er suuper for å få bukt m det verste bleieutslettet!) Babyolje til badevannet Paracet stikkpiller, febertermometer og q-tips+ rensevæske til navlestumpen Så små babyer trenger ingen såpe eller shampo; det tørker bare ut huden deres, og de bør heller ikke bades altfor ofte (1-2 ganger i uka holder i massevis, de blir jo ikke skitne som sådan) Har også noen gode, myke babykluter fra princess som vi bruker mye (frotte, 5-pk for 20-25 kr) og våtservietter til bruk på trilletur osv (det anbefales jo ikke å bruke våtservietter annet enn på tur) Gulpekluter! (de har noen fine i 6 pk på Ikea- gaskluter m mønster) Selvom ikke babyen gulper så mye, er det utrolig praktisk til å tørke bort melkesøl ved amming osv. Et par kartonger ferdigblandet NAN + en flaske, i tilfelle puppen plutselig streiker. Selv måtte jeg også kjøpe en elektrisk brystpumpe på vei hjem fra sykehuset, men der kan du jo bare se an behovet litt- evt kjøpe på sykehusapoteket før du drar hjem. Ellers enig i mye av d vestlandsfanden sier om klær; bedre m litt for mye enn litt for lite synes ihvertfall jeg, sånn at man slipper å kjøre vaskemaskina hele tida (vi måtte typisk skifte 2 bodyer om dagen og en pysj eller to iløpet av natta pga gulp/ melkesøl/ bæsj. Bodyer, pysjer, strømpebukser, sparkebukser (med fot og knepping i skrittet), myke velourbukser og ulltøy er det som ble mest brukt her i starten- IKKE hettegensere, kjoler, stive olabukser, store gensere osv. Men jeg fikk høstbarn da, så mulig at ull og slikt ikke blir så aktuelt helt i starten. Brukte en blanding av str 50 og 56 de første 3 mnd, siden 56 var altfor stort i starten..
Hekta Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Det dere helt sikkert trenger fra dag én er: vogn med regntrekk og myggnett, bilsete (om dere har bil), seng, dyne, sengesett, teppe til vogna, stelleplass, rikelig med klær (innetøy, utetøy og nattøy), bleier, badebalje, vaskekluter, salve og ammeinnlegg i ull. Det dere kanskje vil trenge – nå eller etter hvert – er: vippestol, stellepute, stellebag, babypose (om barnet blir født på vinteren), reiseseng, smokker, smikker, babycall, flasker (dersom det oppstår problemer med ammingen) og brystpumpe (om dere planlegger barnevakt).
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Jeg tilfører Brystpumpe også pga melkespreng =) Jada, det skal reguleres etter barnets behov, men innimellom er barnet mett og du bare MÅ ha melken ut... håndmelkingen går for sakte så melkespruten står til alle kanter:P Da kan det være kjekt å kunne avlaste litt for din egen del også og ikke bare for at melk skal ligge tilgjengelig hvis andre skal passe=) Det var hvertfall min erfaring. Jeg hadde sikkert fått brystbetennelse hvis det ikke var for pumpen som var god å ha når det samlet seg opp for mye i melkekanalene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå