Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Mener å ha lest eller hørt at man kan sprute litt morsmelk i øyet på småbarn når de har øyebetennelse. Stemmer det? Og isåfall; hjelper det egentlig? Ellers bør man vel vaske med bomullpads med sterilt vann, fra ytterkant av øye mot øyekroken? Hva mer kan gjøres?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Det stemmer. Når du er så heldig å ha morsmelk, så bruk det til det meste. øyebetennelse, nesetetthet, sår, og andre ting. drypp på med en pimpett eller bare hell det i rett fra puppen eller fra kopp. Det hjelper, og du kan bruke det oftere enn medesin som har begrensinger i løpet av et døgn. Ja, ellers burde du bruke sterilt vann og gjør som du sier. bruk evt sterilt saltvann eller kloramfenikol på resept
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 du vasker med pad og sterilt vann for å få bort puss. deretter drypper du med mm
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 jeg brukte nå mm på pad og vasket med også. Trenger ikke kjøpe sterilt vann om du ikke har.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Da lillegutt fikk dette fikk jeg beskjed av HS om at jeg kunne bruke morsmelk å dryppe i øynene. Men da jeg ikke ammet så ble det litt vanskelig. Fikk da beskjed om at jeg kunne koke opp vann og vasket med sterile kluter (jeg brukte mesoft kluter). Ble borte da, men kom tilbake etter en liten stund. Til slutt hadde han det så ofte at vi var hos legen og fikk sjekket om dette var bakterielt. Da dette var det så fikk vi antibiotika både som dråper dråper og gele.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Kloramfenikol skal ikke brukes til babyer, da brukes fucithalmic. Babyer har ofte tette tårekanaler og får puss i øynene av det. Vask med sterilt saltvann og pads, masser gjerne litt i øyekroken innerst mot nesa. Hvis øyet er betent (rødt på det hvite) så bør lege kontaktes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå