Gå til innhold

Hvor sikkert/usikkert er estimering av vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 3D UL i dag. Er 31+5 i dag. Babyen ligger langt nede og er festet. Kjennes ut som hun ligger mellom bena, bokstavelig talt :)

Hun ble estimert til 2222 g, og det står at jeg skulle være ca 33+2. Jordmora som tok ULen sa "jammen dette er kun estimering". men allikvel begynner jeg å lure. Står på min side at babyen nå ca veier 1400 g, og det er jo en vesens forskjell.

Hvor sikkert/usikkert er dette? Betyr dette at jeg sannynligvis föder för termin? Eller kanskje at jeg föder en stor baby? Forrige gang födte jeg 10 dager för termin, og hun veide 3330 g.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min erfaring er at de målingene er svært usikre og upresise..

i uke 36 sis svangerskap ble lillegutt målt til å skulle bli ca 4400 gram når han kom til.. det vil si at han skulle være rundt 3900 på dette tidspunktet..

sannheten var en helt annen.. gutten kom bare 3 dager før termin og veide bare 3000 gram:)

Skrevet

Signerer hun over her. Jeg har hørt om tilfeller (nylig) der de har bommet med 1 kilo ved fødsel. I tillegg er de målene som er her inne på bim ganske lave, så at babyen skal være 1400 gram er nok i utgangspunktet lavt. Du kan derfor har en helt "normalt" stor baby i magen din som kommer til riktig tid, så dette trenger du ikke bekymre deg for :-)

Skrevet

Ok, takker for svar :)

Skjönner egentlig ikke poenget med vekstestimering, hvis det er så usikkert! Da har det jo ingenting å si, da...Eller dvs. man kan kanskje få et inntrykk av om barnet er svært lite..

Skrevet

En av grunnene til at ordinær UL er i uke 17-19 er at i det tidsrommet er alle friske fostre ca like store og man kan dermed bruke div målingere til å fastsette terminen. Senere i svangerskapet kan det variere veldig hvor stor de er. To gravide som er kommet like langt kan ha betydelig forskjell på fostrenes str/vekt. Jeg var frisk og fullbåren og veide bare 2400 g da jeg ble født. Mens andre friske fullbårne gjerne kan veie 2 kg mer uten at det er unormalt. Denne forskjellen må jo starte på et tidspunkt. Man kan derfor ikke fastsette teminen sikkert ut fra så sen UL som du har vært til.

Jeg var på UL i uke 27. Da ble gutten vår estimert til 1112 g. Usikkerheten var visst nok på +/-162 g i følge legen. Har forstått det slik at min side her på bim ikke alltid er så riktig... I svangerskapsboken som jeg fikk utdelt hos fastlegen min veier fosteret ca 1980 g i uke 32. Boken går ut fra at babyen ender på gjennomsnittlige 3500 g ved terminen. I følge dette er jo ikke babyen din ekstremt stor, men litt over snittet.

Skrevet

Enig! Skjønner faktisk ikke poenget med å bruke en så usikker metode. Noen ganger kan det jo få konsekvenser også. F. eks ved smalt bekken, og noe man tror er en normalt stor baby - som plutselig er en stooor bylt.

Skrevet

Ok, takk for bra svar :)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

For det første er det feil det som står inne på siden her, den er mere enn 1400g når man er i uke 31.

Dessuten er det sant at det kun er estimering og veldig fort gjort å måle feil.

Om du føder før termin er umulig å si noe om ut fra størrelsen på baby'n og om den blir stor er også umulig å si siden det kun er estimering.

Får nok bare vente og se hva som skjer tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...