Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Jeg er over 23 år og har arbeidet og tatt vare på barn de siste 5 årene. Nå vil jeg bytte yrke, men jeg har ikke tatt påbyggningsåret fra vgs så jeg mangler studiekompetanse. Har hele tiden tenkt at jeg må ta opp alle fagene som privatist, men så var det en venninne som nevnte denne regelen og mente at siden jeg har de 5 fagene som kreves (ikke 3 klasse nivå) så trenger jeg ikke ta opp fag for å søke høyere utdannelse. Noen som vet om dette stemmer? Jeg har hele tiden trodd at man har måttet ta opp disse 5 fagene på 3 klasse nivå, men det mente hun at ble feil siden da fikk man jo generell studiekompetanse og hele poenget med denne regelen er at man ikke skal måtte trenge det. har prøvd å google det, men det står ikke tydelig noe sted (i hvert fall ikke i mine øyne).
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 23/5 regelen gjelder faktisk bare om du tar eksamen i matte, norsk, engelsk, naturfag, historie og sammfunnsfag i tillegg. Jeg har selv gjort det og vet at det er hardt, men ikke umulig...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Da hadde jeg altså rett da æsj, noen ganger er det kjedelig når man har rett også kjenner jeg, hadde vært så mye enklere om jeg bare kunne søke den utdanningen jeg ville nå på bakgrunn av de karakterene jeg fikk andre året.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Men det er slett ikke umulig at du kommer inn med bare arbeidserfaring, da. Det er ikke verre enn å ta kontakt med skolen du vil gå på og høre om de lar deg få komme inn likevel. Får du nei bør du beregne et par år med videregående på kveldstid (selv tok jeg matte via folkeuniversitetet, norsk og naturfag på fjernundervisning og de andre fagene leste jeg til selv. Gikk helt fint:) )
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Er det hardt? Hmmm, jaja, deg om det. De aller fleste har vel gjort det, skjønner du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå