Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 ... Jeg har nemlig en problemstilling ovenfor min. Altså , vi har hatt våre krangler, er begge sterke damer med meninger. Idag er vi veldig gode venner, forstår hvordan hverandre er og respekterer det. MEN- nå har det seg sånn at min kjære svigermor er en urokkelig storrøyker. Hun røyker inne i den tetteste lufta, gjerne 2-3 om gangen. Man kan nesten SE at taket blir gulere mens man sitter der. Jeg røyket også selv fast helt til jeg ble gravid, så det har ikke vært noe problem- før nå. Jeg og samboeren venter vårt første barn om 8 uker, hennes første barnebarn. Hun er helt i skyene, men jeg regner dessverre med at hun ikke ser noen grunn til å la være å røyke inne selv om babyen er der. For å la det være klart- Jeg kommer til å si fra, for jeg vil ikke at babyen skal være i nærheten når hun røyker. Hun er ikke personen til å gå ut å røyke, uansett hvem som spør- Gruer meg bare så innmari til å si ifra! Jeg vil hvertfall ikke lage noen krangel med henne nå som vi har blitt så nære. Noen som har noen lure måter å si fra på? Jeg tenkte på at jeg kunne nevne det for henne i en glad tone at "jaja, nå har pappa (min) slutta å røyke inne for babyen sin skyld", eller noe i den duren. Huff, dette ble langt... tips???
Gjest Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Det blir en ubehagelig samtale uansett hvordan du gjør det. Jeg har måttet ha den med faren min og det var ikke lett nei.... Men jeg sa at jeg rett og slett ikke kan ha barnet mitt i et rom hvor det røykes og at vi bare kunne besøke i hagen hvis de røyka inne mens gutten vår var der. Ellers måtte de komme hjem til oss.. Først bare lo de av meg, så ble de sinte. Men de har likevel ikke røyka i samme rom som sønnen min en eneste gang og han er nå tre:) Både pappa og kona hans slutta forresten for nesten et halvt år siden, og det hadde jeg aldri trodd. Man skal visst aldri tro man vet alt om hva et annet menneske kan eller ikke kan gjøre:)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Er ikke værre å si det rett ut, at det ikke er akseptert med røyking inne hos dere, og at dere kun kommer til henne på besøk hvis hun lufter før dere komme rog lar være å røyke inne mens dere er der. Har selv begynt å røyke igjen, dum som jeg er...men røyker kun ute. Selv min mor og svigermor har sluttet å røyke inne, de går ut de også, selv når vi ikke er der på besøk. Det begynner snart å bli uvanlig at folk røyker innendørs virker det som. Har mange kjente som røyker, men det er få som røyker inne i huset. Flere har laget seg en røykestue utendørs på eiendommen.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Bedre å si det rett ut enn å komme med dumme hint og sammenligne
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Uff, sitter med samme problem som deg har en kjempesøt svigermor som er storrøyker Min mann er også røyker, men han røyker ute. det som gjør det så komplisert er at hun er syk, hun har kronisk svimmelhet og hodepine som følge av en alvorlig ulykke for 40 år siden. Jeg har prøvd å ta opp dette med min mann, kommend barnefar, men han mener at vi ikke kan pålegge noen å ikke røyke i sitt eget hjem, noe jeg jo egentlig er enig i. Svigermor har også tilbudt seg å være dagmamma så babyen slipper å gå i barnehage så tidlig som etter et år. Dette hadde vært en kjempefin løsning for oss om de hadde fungert praktisk, men jeg er jo ikke særlig lysten på at barnet skal være så mye i et innemiljø som er så innrøkt som denne leiligehten Jeg regner med at svigermor ikke vil røyke i stua når vi er der, for det gjør hun kke nå når jeg er gravid en gang. men når hun røyker der til alle tider ellers, vil jo røyken henge i rommet når minsten er der, og om h*n skal være der på daglig basis blir jeg faktisk kjempebekymret Det er også et spørsmål om hun vil takle stå ute i kulda og røyke på vinteren siden hun har både nedsatt immunforsvar og generellt har en del dårlige perioder. Aner ikke hvordan jeg skal takle dette, og vil for all del ikke bli uvenner med svigermor. Jeg vil ikke ha en røykende dagmamma
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Har samme problemet her... Men her er det svigerfar som røyker, og drikker... Han røyker ikke inne her hos oss men hjemme hos seg selv sitter han og røyker inne hele dagen. Merker godt om han er inne i en periode med litt for mye drikke også. Ikke farlig eller ukontrollert oppførsel da, bare ekkelt. Svigermor er en kjempesnill og grei farmor som jeg gjerne lar passe på barnet når den tid kommer men jeg vil ikke la barnet være i et hus hvor det er røyk hele tiden... Er skikkelig antirøyk selv, blir dårlig av røyken. Pr i dag går jeg ikke på besøk til de uten at de vet jeg kommer slik at de får lufta først. Høres sikkert litt krakilsk ut men har noen dumme barndomsminner med båt, eksos, røyk og sjøsyke... Blitt enda værre nå som jeg er gravid. I tillegg er samboeren min astmatiker og jeg er atopiker, ikke akkurat noen vits i å utsette barnet for kjente allergener som i tillegg er giftige liksom. Og forskning har vist at det er ikke nok å lufte ut rommene, gifta sitter i møbler og vegger. Problemet blir vel egentlig når barnet begynner i barnehage. Den ligger nærme der de bor og det blir rart å måtte si at svigermor ikke får hente barnet og ha det hos seg en time eller to. Samboeren min vil at vi skal bruke den barnehagen siden det er så praktisk med svigermor så nærme om vi skulle være forsinka til henting eller om barnet må hentes pga sykdom osv. Blæ... finner nok en løsning men gruer meg til å ta det opp...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Anonym 15.47: du er ikke redd for at svigermor skal mist e eller falle med ungen siden hun er kronisk svimmel da? Synes det høres litt skummelt ut jeg. Ikke lett å passe på et lite barn og IKKE løfte eller bære på det liksom... Kan jo bruke det som en unnskyldning til å finne en ikke-røykende dagmamma isteden ;-) Eller be henne være hos dere når hun passer ungen...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 15.47 her. Hun har dårlige og bedre dager for å si det sånn. og det er også en svigerfar inne i bildet her som i såfall skulle være der sammen med henne, så er ikke så bekymret for akkuratt det. det eneste jeg er bekymret for er om hun tar seg vann over hodet og innser at hun ikke klarer det når vi ikke har en bhg-plass å gå til :/ Men dette er ikke noen plan enda. Vi må bare se det litt an når barnet kommer og vi ser litt hva hun takler av barnepass etterhvert også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå