Gå til innhold

Ang. folat og cyste(r)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen av dere som er inne i 2.trimester fortsatt tar folat? Det står jo på veil. av tabelettene at det skal tas i 1. trimester. Kan d ha negativ virkning, eller skal jeg bare ta di til d er tomt?=)

 

Åsså lurte jeg på om noen av dere, eller kanskje noen kjenner noen, som har hatt cyste på eggstokk(er)? Jeg har det, å lurer litt på hvordan di går frem. Fått en ekstra ultralyd for å skjekke om den er gått tilbake. Men hva gjør di om den ikke er det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Var på tidlig UL i uke 12, og da sa gynekologen at jeg burde slutte med folaten da. Han sa det var ingen vits i å fortsette etter 12 uker, og i verste fall kunne det ha negativ effekt hvis man brukte de lengre. Så jeg har slutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa han ingenting om, og jeg spurte heller ikke... men at det kanskje ikke var bra for fosteret å få for mye folat, og at det kan gi skader? Vet ikke om det er forsket på det jeg, kanskje det står noe om det på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sluttet da jeg er i uke 16, sluttet i uke 12 da legen sa det ikke var vits lenger. Prøvd å google, men fant ikke noe om negative virkninger ved å bruke det lenger, men står at det er første trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med folat da jeg gikk inn i 2.trimester fordi legen fortalte at ulike studier mener at det muligens kan føre til astma og andre luftveisvansker for barnet etter at det er født. Men det er ikke påvist, men like greit å slutte nå som skjelettet og andre indre organer er dannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i uke 15 og tar fremdeles folat. men hvis det er sant som det sies her om negative virkninger så slutter jeg nok. tror ikke det har noe for seg etter uke 12 uansett.

 

angående cyste på eggstokken så har jeg hatt det selv. Hos meg visste de ikke hva det var og trodde det var først forstoppelse faktisk (store magesmerter). derfor gjrode de ingenting med det. Men så fikk jeg en ny lege til å se på meg og han sendte meg rett på akutten med "blindtarmsbetennelse". Dessverre var det jo ikke det heller og nå hadde jeg gått så lenge med cyste at den hadde blitt kjempestor og tvinnet seg rundt eggstokken og drept den. Enden på visa var at jeg måtte fjerne hele eggstokken.

 

Så lenge de vet at du har cyste så kan de følge med på UL for å se at den ikke vokser eller vrir på seg. Blir den større eller ikke går tilbake så må den nok fjernes kirurgisk sånn som meg. men fordelen med deg er at de da sikkert tar den før eggstokken er ødelagt! Jeg går til ultralyd en gang i året for å kontrollere at det ikke kommer flere cyster på den andre eggstokken min og er utrolig glad for at vi i utgangspunktet er født med to av de!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her :)

 

Tusen takk for svar :) da tror jeg at jeg kutter ut folat jeg også. Er 13+1 idag.

 

AnjaR- Synd at det gikk slik med deg! Satser på at di følger meg videre opp nå, skal på UL neste torsdag for å skjekke, så blir greit å høre. Håper jo di da selvfølgelig vil se på lille nurket også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i mitt forje svangerskap gikk jeg på folat hele svangerskapet, ungen er nå tre år og frisk som en fisk. Vet ikke om det har noe for seg, men noe skade har det ikke gjort i mitt tilfelle. Er nå 12 uker og går fortsatt på folat, og jeg tenker jeg fortsetter til boksen er tom.

Angående cyster, mamma ble opperert og fjernet en cyste på eggstokken da hun var 5 måneder på vei med meg, for 30 år siden. Derfor tror jeg at så lenge du får oppfølging så går det nok bra, og får du smerter/ubehag av cysten kan du sikkert opperere den bort. Jeg har faktisk hørt at å ha cyster på eggstokken/e i begynnelsen av svangerskapet minsker faren for å abortere, så er ikke bare elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...