Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 hvis jeg som nykter blir sammen med en som røyker mye hasj hver dag, og omgås mine to barn på 3 og 5 år, kan jeg da bli fratatt barna mine? dette er et spørsmål som ikke angår meg selv, men en venninne, og vil kun ha seriøse svar..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 d kommer nok an på om dette går utover barne dine på noen måte, om han har noe ansvar for dem? (passer de alene osv) og om han oppbevarer og røyker dette hjemme hos dere? vet ikke jeg...
Cat.68 Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 Ja det trur jeg det kan finnes en risk for. Det vitner jo om ganske dårlig dømmekraft.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 Hvis han er kjent, blir kjent fra politiets side (som ofte skjer med de som bruker hasj daglig) er det politiets plikt å koble inn barnevernet dersom det er barn tilstede der han er tatt. Det kan være vanskelig å si sikkert at du (barnas mor) er nykter når du har så tett kontakt med en storbruker. Har hørt om noen som måtte ta valget om typen og barna sine i en slik sak, samtidig som det skal en del til for at ungene blir fratatt mor. Tror selv jeg ville tatt valget på forhånd. Det er jo ikke bra oppvekstforhold for barn med en som bruker hasj så ofte. Noen damer/jenter tror de kan omvende typene til å bli nyktre, men med et slikt prosjekt på gang ville jeg holdt ungene langt unna... Mange hasj-brukere er utrolig greie folk (jobber daglig med dem), samtidig som det er store skadevirkninger av bruken, og likegyldighet fører ofte til at de ikke klarer å stå i jobben sin, og livssituasjonen preges.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #6 Skrevet 9. mai 2010 Tviler på at man blir fratatt barna av den eneste grunn at barna omgås en som røyker hasj. Det er i utgangspunktet ikke omsorgssvikt. Om denne mannen derimot ruser seg sammen med barna, eller setter seg selv ute av stand til å ta vare på de om han er alene med de (f.eks ved å være ruset) vil jeg tro barnevernet ville reagert på det. Da har hun som barnas omsorgsperson vist meget dårlig dømmekraft. Forøvrig så regner jeg med at din venninne er såpass oppegående at hun ikke lar barna omgås han når han er ruset.
Cat.68 Skrevet 9. mai 2010 #7 Skrevet 9. mai 2010 Men hun skriver i Hi at han ruser seg "mye hver dag", når er han IKKE ruset da liksom??
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #8 Skrevet 9. mai 2010 Hvis han ruser seg såpass at han aldri er nykter og kan være sammen med barna, så må hun jo heller holde de adskilt. Virker på meg slitsomt, tåpelig og ikke noe som har potensiale til å bil noe varig... Da får hun møte han alene, og barna være hos andre... For om han omgås barna ruset, vil jeg si det vitner om SVÆRT dårlig dømmekraft ja. Om barna vil bli tatt fra henne vet jeg ikke. Antagelig så vil barnevernet gi noen skarpe advarsler i første omgang. Om hun da velger å ignorere de, så kanskje... Å la sine barn omgå rusede mennesker, og da spesielt på jevnlig basis, grenser til omsorgssvikt spør du meg. NN 22.07
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #10 Skrevet 9. mai 2010 Min mor kunne vært din venninne og jeg som denne 5 åringen vil si - det håper jeg!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #11 Skrevet 9. mai 2010 For det første; anonym over her, føler med deg.. Ellers, takk for gode svar. Denne mannen røyker visstnok veldig mye. Like ofte som vi røykere kan røyke sigaretter, dvs hver time eller så.. Og min venninne kan ta seg en blås eller to etter barna har lagt seg på kvelden, men har planer om å slutte med dette nå. Og det mener hun han bør gjøre også, nettopp fordi hun er redd for barnevernet. Men han er ikke klar for å slutte med dette. Og ja, han røyker fordi om barna er til stede. Han røyker ikke foran dem, men gjemmer seg bort for å gjøre det. f.eks, i helga var de på tur alle fire, og da røyka han mye. Hun har tatt opp med han at hun er redd for barnevernet, selv om hun slutter med hasjen, pga at han fortsetter med det. Men han mener at ingen blir fratatt barna sine pga hasj, og iallefall ikke om hun er nykter selv. Hun har vært innvolvert i barnevernet før pga rus. Jeg mener det kan gå galt hvis barnevernet oppdager dette. Jeg har nemlig selv vært under barnevernet av samme grunn, at barnefar ruset seg. Barnefar måtte levere urinprøver i lang tid for å bevise at han var ren. Men da han ga opp hele greia, valgte jeg og ta med barna våre og flytte, før barnevernet kontaktet oss på nytt. Dette ble et langt innlegg. håper noen orker å lese det likevel:)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #13 Skrevet 9. mai 2010 De kan jo pålegge henne å ikke ha kontakt med denne fyren... Skjønner ikke at hun gidder utsette barna sine for en slik fyr. Virker som en skikkelig looser som bare sitter inne og fyrer bønner.. Sikter hun virkelig ikke høyere enn det?? Du var da i det minste fornuftig og tok til vettet da. Hun vet jo vel hva hun skal gjøre for at BV ikke skal ha dem under lupen: Droppe fyren og slutte å fyre - selv om det er når barna har lagt seg. Driver de på slik er de jo svært så dårlige rollemodeller for barna sine. Bruk av ulovlige rusmidler er ikke forenlig med god omsorg.Synes faktisk bv burde sette inn rusprøver av begge to, samt uanmeldte tilsyn i hjemmet. Det skal være mange hjelpetiltak som ikke har vunnet fram om hun skal miste omsorgen for barna...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #14 Skrevet 10. mai 2010 Må bare kommentere litt her jeg altså. samboeren min, som er far til min datter hadde røyka hasj i 15 år nesten hver dag da vi traff hverandre, han bodde da i england..han har en veldig bra utdannelse fra universitetet og hadde en bra jobb han gikk til hver dag fra 9 til 18 5 dager i uka, klærne han brukte var fine og rene klær, ingen som ikke kjente han visste at han røyket hasj. Jeg blir så provosert av folk som tror at mennesker som røyker er loosere og slabbedasker. Det er faktisk ikke sånn overalt altså. I england er det ganske vanlig uansett alder, om man har familie eller ikke, bra jobb osv. Samoberen min røyka når han våkna før han dro på jobb, noen ganger i lunsjen, etter jobb fram til han la seg røyka han flere ganger. Vi hadde et avstandsforhold noen mnd før han sa opp jobben og flyttet hit. Jeg sa i fra at det var uaktuelt for meg å bo sammen han så lenge han røyka, så før han flyttet hit, trappet han ned, og til slutt sluttet han. Jeg har sagt det er greit at han kan ta seg en blås de gangene han drar til england, eller om de skal på guttetur til amsterdam en gang så er det også greit at han røyker. Den avtalen holder han. Vi har nå bodd sammen i 2 år og han har vært en gang til amsterdam og 3 ganger england. Så folk som tror det ikke går an å forandre seg, tar feil!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #15 Skrevet 10. mai 2010 Ja det får jeg inderlig håpe at du kan da! Og det at en kan være sammen med en narkoman i det hele tatt når en har barn vitner jo om at mora er så dum at hun ikke er i stand til å tenke på barnas beste i det hele tatt. Så ja, barna bør bli fjernet, og det fort som svint!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #16 Skrevet 10. mai 2010 HI: din venninne kan ta seg en blås eller to etter barna har lagt seg på kvelden, men har planer om å slutte med dette nå????? WTF??? Er hun da no bedre enn han fyren? Min mening er at det er en GRUNN til at hasj er forbudt i Norge. Hun kan vel da blitt tatt fra ungene fordi hun selv røyker hasj? Og jeg tror nok at det er en risiko for at barnevernet kan ta barna hvis de finner ut alt det du har skrevet nå. Hun bør jo kvitte seg med denne fyren og selv slutte med den dritten før det blir verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå