Gå til innhold

Hvordan skal jeg takle gutten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han hadde uoppdaget kiss og gikk med dette i 8 mnd. Gråt fra morgen til kveld i de 8 mnd. Vi var hos x antall fagpersoner som ikke oppdaget dette men det er ikke tema her..

Det har resultert i at gutten har hatt store adferdsavvik og søvnproblemer. Han har et enormt sinne i seg og hyler og hiver seg rundt.Skriker for hver minste ting og er en ganske "ufordragelig" unge. Han er 15 mnd. Jeg får ikke pusset tennene, kledd på han, vasket han, skiftet bleie osv. Han blir da helt krakilsk og bender og hiver seg i alle retninger. Hverken rolig avledning eller holde fast hardt fungerer.

Han gråter for hver minste ting og er ufornøyd hele dagen.

Går til to forskjellige barneterapeuter og de har forskjellige meninger om hva jeg skal gjøre.

Den ene mener jeg skal overse mye av denne negative adferden og rose den gode. Og at man må være litt tøff mot han, litt gammeldags oppdragels rett og slett. At han må få gråte 2-3 min før jeg går inn om natta for å se om han sovner.

Den andre mener jeg skal kose med han 24/7 og varte han opp om natta, løpe inn for hver minste lyd. Vise at jeg er der for han. Hun mener han har hatt en tøff start på livet og trenger tryggheten.

Hva hadde du gjort? Har du noen gode råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om han hadde en tøff start så gjør du ham nok ingen tjenester ved å stå på pinne for ham.

Som med andre barn bør du overse det negative, og forsterke positiv adferd ved å rose og gi masse oppmerksomhet. Så får du heller ta igjen for den dårlige samvittigheten du evt har etter babytiden ved å kose og rose når han ikke gjør noe som er positivt eller negativt i det hele tatt. (eks bare sitter og ser på tv, eller blar i en bok, bygger klosser for seg selv e.l.) :)

Skrevet

En barnespesialist jeg kjenner anbefalte ei venninne av meg å bruke sovemedisin på gutten sin en kort periode, for å få han inn i en god rytme. Han hadde kommet HELT utav spor om dagen, han bare gråt, sutra, var sint osv.

Han ble bedre av å få en god natt søvn pluss han fikk en helt annen rytme. Ble en mye greiere gutt å ha med å gjøre... bare et tips hvis han holder det MYE gående på natten. Tror han fikk litt sovemedisin i 1-2 uker.

Skrevet

Jg har gitt han sovemedisin i 3 dager. Men da ble han så ufattelig trøtt og sur neste dag at det var helt umulig å hanskes med han.

Legen anbefalte ca 10 dager men kuttet det altså ut. Ikke sov han noe særlig bedre heller. Men han er på villspor, helt klart..

Takk for svar

HI

Skrevet

Han er bare 15 mnd. Det er fremdeles tid til masse babykos. Jeg ville hatt klare rutiner for natt, som var noe strengere enn for dag. Ikke på med lys, ikke ut av seng, la han gråte litt (2-3min) gå inn og synge en eller to faste sanger, gå ut og gjenta. Kanskje la han gråte litt lenger om det virker som om han roer seg og ikke eskalerer.

Hvordan er han med kos nå? Om han har hatt så mye vondt at han strever med tilknytning eller ikke klarer å roe seg hos dere når han får trøst ville jeg ha gjort som barneterapaut to sier. Tilknytningsskader om de har oppstått bør bøtes på med omsorg, ikke adskillelse. Da ville jeg latt han sove i senga vår ol.

På dagen - Si at du ser han og ser hans reaksjon, men ikke gi han mye respons. Feks "jeg ser du blir sint når du ikke får til, men vi prøver igjen". Ta han ut av situasjoner hvor han "kjører seg fast". Løft han vekk. Vær sammen med han når han har det vanskelig, men prøv å ikke påvirkes av hans utagering. Vær rolig og prøv å lede han igjennom.

Det er fryktelig vanskelig, men du må ri det av. Prøv å være helt konsekvent, nesten på grensen til det mekaniske.

Lykke til!

Skrevet

Takk for kjempegodt svar. Han har tilknytningsproblemer ja.

Han har problemer med å få trøst og kose med oss. Er ofte utrøstelig og hiver seg rundt.

Men skal ta skikkelig tak i dette nå før det blir varige problemer på sikt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...